temperatuursensor en-of temp.meter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mrt 2019, 18:50

Als mensen zich verkeerd uitdrukken krijg je ook verkeerde antwoorden,maar ik weet echt wel het verschil in een dynamo of een startmotor hoor.
Als je mijn eerste posting ziet zie je ook dat ik mij verbaas over de vraag van de afgebroken startmotor,maar je weet het allemaal goed hoor Wiebren wees er maar trots op.
Je weet het bij het andere onderwerp over teak ook al zo goed
Gr René (klaver vier)
Klaver vier
 

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Mrt 2019, 19:09

Klaver vier schreef:. wees er maar trots op.

Ben ik ook K4,want als ik jou er bij moest gaan halen,dan werd het helemaal niks ,nada nul komma nul.
Want het staat voor geen meter,als er iemand bij mij voor de deur staat met butsen en builen aan zijn busje,omdat hij paaltjes niet kan laten staan. ;)
Rene, wie kaatst , kan de bal terug verwachten. :mrgreen: :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mrt 2019, 19:20

Het zou je sieren als je is één keer je domme fouten toegaf,als je mij vaker zou lezen zou je zien dat ik dat wel kan.
Net zoals ik toegeef en het zelf vertel dat ik tegen een paal aanrijd,zelfs met achteruitrijd camera
Veel plezier met je acacia teak :D :D
En ik durf ook altijd gewoon mijn naam er onder te zetten zodat jij het goed kan zien.
Gr René ( klaver vier)
Ps mijn auto is weer super strak hoor,ik was namelijk goed verzekerd en rijd niet met butsen rond mijn auto is mijn visite kaartje
Klaver vier
 

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Hooveld960 » 10 Mrt 2019, 19:49

Hmmm heren heren toch ................ even weer on-topic.

Werkt dat niet simpelweg twee temperatuurmeters op één sensor aansluiten?
Heeft vast wel eens iemand geprobeerd toch? Maar goed, als dat niet werkt dan de sensor vervangen voor een sensor waar twee temperatuurmeters op kunnen worden aangesloten?
Ik heb op mijn bovenstuurstand wel een tempteratuurmeter, maar juist beneden niet. Dus ik zou dat ook wel willen weten.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor eagle » 10 Mrt 2019, 19:59

Voor een tweede instrument op Een temp zender is een zg Dual-station zender nodig.

In de zender zit een weerstand waarvan de weerstandswaarde verandert met de temperatuur, en wel dalend bij stijgende temperatuur; een zg NTC weerstand (Negative Temperature Coefficient).

Die weerstand vormt samen met een in Serie staande vaste weerstand in het klokje een Spanningsdeler, waarbij de knooppunt-spanning
zal veranderen, evenredig (--) met de temperatuur. Dat nu geeft de wijzer aan, op een schaal, geijkt in Graden celsius.

Als er een tweede klok op de gever wordt aangesloten, staan er dan twee klok-weerstanden parallel, ofwel de vervangwaarde daarvan wordt de helft! Dat verstoort de ijking van het geheel, waardoor er veel te lage waardes worden weergegeven...

Aanpassen van de zenderwaarde (dus vervangen) is nodig om weer juiste temperatuur-aanwijzing te krijgen.
Die moet zijn: 147,5 Ohm bij 40 gr C------11,5 Ohm bij 120 gr C.

ASA Electro heeft ze wel; Het type hangt af van de schroefdraad in de kop, maar daar zijn verloopringen voor. (De M14 versie is er niet meer...)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Hooveld960 » 10 Mrt 2019, 20:18

Eagle, stel dat je zo'n andere sensor/zender monteert ben je dan ook verplicht om er twee meters op aan te sluiten? Wat een vreemde vraag zul je denken, want waarom zou je anders zo'n sensor/zender monteren. Maar ik bedoel als ik nog niet de tijd heb om mijn dashboard aan te passen, maar wel alvast zo'n sensor/zender laat monteren.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Mrt 2019, 20:19

eagle schreef:Als er een tweede klok op de gever wordt aangesloten, staan er dan twee klok-weerstanden parallel, ofwel de vervangwaarde daarvan wordt de helft! Dat verstoort de ijking van het geheel, waardoor er veel te lage waardes worden weergegeven...

Dat vermoeden had ik al.
Ik heb namelijk ergens op een forum gelezen,of hier,of elders,dat het niet 1-2-3 mogelijk was op een 2de temp meter aan te gaan sluiten,ivm de weerstand.Vandaar mijn opmerking om een 2de dynamo controle lamp te gaan monteren.
Noordvaarder
 

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor broekie » 10 Mrt 2019, 20:25

Het wordt langzaam maar zeker een komisch forum. Iemand plaatst iets, de gelleerden duiken er op met alle mogelijke onzin. Dan ontstaat er een Babylonische spraakverwarring en iemand die er echt verstand van heeft geeft na de ontstane ruzie het technisch juiste antwoord. Je lacht je een krul in je ....
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor eagle » 10 Mrt 2019, 20:28

Hooveld960 schreef:Eagle, stel dat je zo'n andere sensor/zender monteert ben je dan ook verplicht om er twee meters op aan te sluiten? Wat een vreemde vraag zul je denken, want waarom zou je anders zo'n sensor/zender monteren. Maar ik bedoel als ik nog niet de tijd heb om mijn dashboard aan te passen, maar wel alvast zo'n sensor/zender laat monteren.


Op een Dual-station zender Moeten Twee meters worden aangesloten. Als er Een op is aangesloten, wordt een te hoge temperatuur weergegeven... (maar er gaat niets stuk..)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Mrt 2019, 20:37

eagle schreef:Op een Dual-station zender

Hierop krijg ik bij ASA Boot Electro geen hit.
http://www.asabootelectro.com/producten

VDO Webshop geeft een hit.
https://vdo-webshop.nl/nl/zoeken?contro ... ion+zender
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten