temperatuursensor en-of temp.meter

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor dirk1 » 10 Mrt 2019, 13:15

ik heb een motorkruiser met een indenor dtp40 motor, afgelopen jaar heb ik pech gehad omdat de steun van de startmotor was afgebroken en daardoor de motor geen koeling meer kreeg, ik heb een dubbele besturing en boven geen temperatuur sensor of meter wel beneden, ik wil nu een tweede sensor of meter monteren welke mij boven ook de mogelijkheid geeft om de temperatuur te controleren, Hoe kan ik dat het beste doen? er is op het blok maar plaats voor een enkele sensor.

dirk
dirk1
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 10 Mrt 2019, 12:57
ligplaats: heeg
info: motorkruiser type tenbroeke, motor peugeot indenor dtp 40

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mrt 2019, 13:53

Die vat ik ff niet,de steun van de startmotor afgebroken en dan geen koeling meer?
Ik weet niet of het kan ,maar kan je de nieuwe temperatuur meter niet paralel aansluiten?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Roelof » 10 Mrt 2019, 15:11

Is er misschien een spraakverwarring?
Ik denk dat TS met "de steun van de startmotor" de steun van de dynamo bedoelt. Dan is het mogelijk dat door het breken van deze steun de koelwatercirculatie gestopt wordt.
Ik heb geen kennis van de Peugeot motoren maar het is aannemelijk dat de koelwaterpomp en dynamo door dezelfde V-snaar worden aangedreven.

Zoals Rene zegt moet het mogelijk zijn om een extra temperatuurmeter parallel te schakelen aan de bestaande meter, indien dit lastig is bestaan er ook censoren met een dubbele aansluiting.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Mrt 2019, 15:49

Roelof schreef:Ik heb geen kennis van de Peugeot motoren maar het is aannemelijk dat de koelwaterpomp en dynamo door dezelfde V-snaar worden aangedreven.

Afbeelding

In de boog van de witte slang is nog een poeli te zien,dat is de pomp van het watercirquit.
Niet de opvoer pomp om het water via de standpijp uit de rivier te halen.

Ik heb zelf nog wel een betere plaat,maar kan de link daarvan niet vinden.
Maar het klopt wel wat daxiepaks zegt,dat hij niet meer koelt als de snaar kapot is.
Dan draait de koelwaterpomp niet meer namelijk.
Noordvaarder
 

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Roelof » 10 Mrt 2019, 15:56

Noordvaarder schreef:

Maar het klopt wel wat daxiepaks zegt.[/quote]

Je bedoeld: dirk1 :mrgreen:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mrt 2019, 16:59

Ik weet niet wat je leest wiebren maar de steun van de startmotor was afgebroken,en die zit niet op jouw foto ,die zit aan de hele andere kant en heeft niks met je v snaar te maken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Roelof » 10 Mrt 2019, 17:22

Wiebren laat een foto zien van een (Peugeot?) motor waar de koelwaterpomp en dynamo wordt aangedreven door 1 V-snaar zoals ik bovenstaand veronderstelde.

Nogmaals, ik denk dat TS in een spraakverwarring de dynamo en startmotor verkeerd heeft uitdrukt. Zoals gezegd ben ik niet bekend met Peugeot motoren maar het lijkt mij vreemd dat de startmotor werkt dmv een V-snaar welke dan ook nog de koelwaterpomp aandrijft.

Groet,
Roelof
Laatst gewijzigd door Roelof op 10 Mrt 2019, 17:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Mrt 2019, 17:27

Klaver vier schreef:Ik weet niet wat je leest wiebren maar de steun van de startmotor was afgebroken,en die zit niet op jouw foto ,die zit aan de hele andere kant en heeft niks met je v snaar te maken.
Gr René ( klaver vier)
Als je een beetje na had gedacht René ,dan weet je zelf wel dat een startmotor niet op een steun zit,en geen snaar aandrijving heeft. Ik ken die motoren ,en jij niet. Dat is het verschil. Heb zelf een DTP 50 in mijn Yacht liggen. En ik heb alle documentatie van die motoren.
Noordvaarder
 

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Roelof » 10 Mrt 2019, 17:46

On-Topic:

Wie kan een schema plaatsen of een tip geven om de motor temperatuur op 2 plaatsen te zien?
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: temperatuursensor en-of temp.meter

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Mrt 2019, 18:37

Roelof schreef:On-Topic:

Wie kan een schema plaatsen of een tip geven om de motor temperatuur op 2 plaatsen te zien?

Ik heb er nog even over nagedacht.
Maar is het niet handiger om een controle lampje voor de dynamo boven te monteren?
Daarmee sla je volgens mij 2 vliegen in 1 klap.
Gaat het lampje branden,dan is of de dynamo defect,of er is geen aandrijving meer.
En als de dynamo geen aandrijving meer heeft,dan werkt de waterpomp ook niet.
Ik denk dat die makkelijker is aan te leggen,dan een 2de watertemperatuurmeter.
Noordvaarder
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten