Laatste aanschaf...

algemene discussies

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor pascall » 09 Mrt 2019, 07:15

Paar planken Teak gekocht voor renovatie van het Teakdek en het maken van houtenlijsten voor de achter pui uit te voeren in dubbelglas.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor Klaver vier » 09 Mrt 2019, 10:13

Pascall ik weet niet of het bij jou bekent is maar daar moet je heel speciaal teak voot hebben,daar kan je lang niet alle soorten voor gebruiken dan gaat het mis,het moet kwarts gezaagd teak zijn.
Ik heb 2 jaar terug het lijfhout laten vervangen en heb toen zelf het teakhout opgehaald in amsterdam,was vreselijk duur.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor pascall » 09 Mrt 2019, 12:54

Ja hoor René, is mij bekend.
Kwartiers ofwel rif gezaagd is inderdaad het beste.
Dik 25 jaar terug een hele stam gekocht en in stukken gezaagd, daaruit heb ik het hele schip uit kunnen timmeren, inclusief het teakdek.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mrt 2019, 14:10

Mooi maar omdat je in je vorige post zegt,paar planken gekocht te hebben,wat nu blijkt een hele stam te zijn,wilde ik waarschuwen omdat de meeste planken er totaal niet geschikt voor zijn.
Dat teak wear ze bijv, tuinmeubelen van maken hoef je echt niet te gebruiken,dan wordt het niets.
Ik vind het heel mooi een teakdek,en wil het ook niet missen,maar je hebt er wel je werk aan,afgelopen zomer bijv, met die lange droogte zag je het gewoon krimpen,ik vindt het minder mooi maar ik heb het heel zwaar in de olie gezet
Blank teak is verreweg het mooist
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Mrt 2019, 14:43

Klaver vier schreef:Blank teak is verreweg het mooist
Gr René ( klaver vier)

Teak bestaat niet. Teak is een verzamelnaam van soorten hout,die onder de categorie teak vallen. Wat jij blank teak noemt, dat is Acacia hout. Wel mooi hout,maar donkere vind ik persoonlijk mooier. En het " teak" voor tuinmeubelen is de buitenste delen van de boom. Trekt altijd krom in de zon. Een echt mooie houtsoort is Wengé of Merbau.
Noordvaarder
 

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor Popeye » 10 Mrt 2019, 15:40

Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor pascall » 10 Mrt 2019, 15:50

Teak bestaat niet. Teak is een verzamelnaam van soorten hout,die onder de categorie teak vallen. Wat jij blank teak noemt, dat is Acacia hout. Wel mooi hout,maar donkere vind ik persoonlijk mooier. En het " teak" voor tuinmeubelen is de buitenste delen van de boom. Trekt altijd krom in de zon. Een echt mooie houtsoort is Wengé of Merbau.[/quote]

Rene bedoelt onbehandeld Teak, en Teak is wel degelijk een houtsoort, anders bestaat Eiken, Greene, vuren enz ook niet, want ook daar zijn vele soorten in.

Teak met de naam (BV) Java verwijst naar het land van herkomst, voor meubels wordt vaak Thai Teak gebruikt, dit komt overeen met het tegenwoordige Miranti wat kwaliteit betreft, slecht dus.

Over mooi valt niet te twistte, dat is persoonlijk.



Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor Klaver vier » 10 Mrt 2019, 16:53

Helemaal mee eens Pascall
Gr René
Klaver vier
 

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor jkos » 11 Mrt 2019, 22:08

René,

Toevallig heb ik vorig jaar een SMT 990 aangeschaft.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Laatste aanschaf...

Berichtdoor Klaver vier » 11 Mrt 2019, 23:41

He ook toevallig ik een smr 990 in november,is erg of topic,maar wel appart
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten