zomaar een vraag

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

zomaar een vraag

Berichtdoor helenakruiser » 07 Mrt 2019, 16:20

Hallo , laatst heb ik een aflevering gezien van Top Gear , een of andere exotische auto met 12 cilinders of zo werd daar getest . Deze auto kon ivm brandstofreductie zomaar 6 cylinders uitschakelen . Nou komt bij mij de vraag op omdat best veel boten een overbemeten 6 cylinder diesel in het ruim hebben liggen of zoiets in theorie ook mogelijk kan zijn zonder schade te veroorzaken aan het een en ander waar ik het bestaan niet van weet . Zomaar , puur uit nieuwsgierigheid zou ik dit wel willen weten.

vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor Wolf1 » 07 Mrt 2019, 17:05

Als je een commonrail met een computer brandstof systeem en iemand die een nieuw programma voor deze computer kan schrijven, zou je een end moeten kunnen komen !
Als je zo iemand gevonden hebt houd ik me ook aanbevolen.
Zit nog met een gewone Bosch VE waarvan de computer voertuig informatie mist terwijl deze motor dus in een boot zit.
Zou die zelfde misschien ook wel kunnen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor Yep » 07 Mrt 2019, 17:16

Besparingen in de praktijk zijn weer beperkt, hooguit een paar procent.
Daarnaast zijn er bijkomende zaken die ook aandacht vragen.
Denk hierbij aan onbalans en temperatuurverschillen die ontstaan in het blok.
Ofwel: Leuk idee maar uiteindelijk toch complex en een beperkt besparingspotentieel.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Mrt 2019, 17:59

Sluit me bij Yep aan:
Alleen de theoretische benadering zegt al, dat eigenlijk het niets uitmaakt:
Om een schip voort te stuwen heb je een bepaald aantal Kw op de schroefas nodig, om die te produceren dien je een bepaalde hoeveelheid brandstof te verbranden.
Of je dat nu over 2, 4 of 6 cylinders verdeeld, maakt in theorie niet uit.
Misschien dat het in de praktijk iets scheelt, maar wat zijn de (eerder genoemde) gevolgen voor je blok ivm temp verschillen, belasting (> Slijtage) etc.?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor jkos » 07 Mrt 2019, 18:13

De Caterpillar 3412 DI TA loopt als hij koud is ook maar op 8 van de 12 cilinders.
Dit is een softwarematige ingreep ivm de emissie uitstoot.
We hebben er enkele weken mee gevaren en toen laten aanpassen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor Klaver vier » 07 Mrt 2019, 19:41

In een auto is het onvoorstelbaar mooi,mijn schoondochter had een polo die gewoon bij lage belasting 2 cylinders uit zetten,en dat merkte je bijna niet,gasgeven en meteen weer 4 cylinders en heel veel power.
Vorig jaar wilde wij hem overnemen omdat mijn schoondochter hem ging inruilen op een tiguan,maar mijn vrouw heeft een slecht been dus die kon er niet inkomen,heel jammer want het was een pracht auto,nu is het bij ons een captur geworden,is heel iets anders maar bevalt ons goed.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor broekie » 07 Mrt 2019, 21:01

Je had Amerikaanse 8 cylinders waarbij ze bij minder belasting 4 cylinders buiten werking zette door de kleppen dicht te houden dacht ik.
Dit moest het verbruik reduceren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2539
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor henkvd » 07 Mrt 2019, 21:06

Zal dan toch wel kleppen open zijn om te besparen, dicht loopt het zo zwaar.

Verder is er op een schip weinig winst te halen met deze optie, uitrollen doen we zeg maar niet.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4467
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor bas » 07 Mrt 2019, 21:22

Het idee om cilinders uit te schakelen wanneer ze niet nodig zijn is al best oud en al verscheidene keren opnieuw geprobeerd. Momenteel is o.a. VW hier best druk mee.
In het verleden ging het steeds de mist in omdat het toch gevoelige en dure techniek was met een marginale brandstof besparing. Vandaag de dag is er een hoop aan gelegen om onder emissienormen te blijven en wordt de techniek weer uit de kast gehaald.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: zomaar een vraag

Berichtdoor Yep » 07 Mrt 2019, 21:26

henkvd schreef:Zal dan toch wel kleppen open zijn om te besparen, dicht loopt het zo zwaar.


Dat valt mee Henk ;-)
Je krijgt compressie gevolgd door decompressie.
Opgesteld kom je op bijna nul uit.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3164
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten