teer in de uitlaatpoort

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor eagle » 04 Mrt 2019, 01:17

Inspuitdruk en compressiedruk hebben niets met elkaar te maken.

In rust is er een pompcilinder, geheel gevuld met diesel, met daarin een super passende plunjer, in zijn ruststand. Onder de plunjer is er een nokken-as: De nok kan de plunjer in de pompcilinder duwen. Hierdoor wordt de diesel verdrongen, en Moet ergens naar toe (diesel is niet samendrukbaar!) Als er geen ontwijkmogelijkheid zou zijn, dan zou de druk extreem hoog worden, totdat er iets klapt of barst!!

Dat is niet de bedoeling: Daarom is er een ontwijkmogelijkheid in de vorm van een klein gaatje, dat wordt dichtgehouden door een puntig stiftje, dat wordt aangedrukt door een flinke voorgespannen drukveer.

Als nu de nok de pomp-plunjer in de pompcilinder drukt, komt de diesel onderdruk te staan, en Moet ergens heen...De zwakste plek is het gaatje, maar dat wordt dicht gehouden door het stiftje met veer.. Omdat de nok heel sterk is, forceert hij de plunjer naar binnen, waardoor de druk ogenblikkelijk omhoog schiet
totdat bij het gaatje het stiftje tegen de veer in door de diesel open geduwd wordt, en de diesel al sproeiend ontwijkt. Zie het maar als een overdrukventiel.
Het gaatje,stiftje,veer-ding is de verstuiver; De onder protest afsproeiende diesel wordt aldus in Verstoven vorm in de motor-cilinder gebracht.

Dat gebeurt aan het einde van de compressieslag, als de zuiger boven in is gekomen. De kruk-as zorgt via tandwielen/ketting/tandriem ervoor dat de pomp-as-met-nok op precies dat moment de inspuiting laat gebeuren.

Door het tijdens de compressieslag samenpersen van de lucht in de cilinder stijgt de temperatuur van die lucht tot wel zo.n 270 graden!
Simpel gezien komt dat omdat de warmte hoeveelheid die er in de lucht zat (joules), en die zorgde voor kamertemperatuur, nu opeens in een ruimte moet die zo,n ca 23 x zo klein is als voorheen. De joules moeten dus over een kleinere ruimte worden verdeeld, en dat kan alleen als de temperatuur hoger wordt (.....).

Bij zg direkt-ingespoten motoren wordt de diesel-nevel direkt in de hete cilinderlucht gespoten; Dat geeft meteen een fikse klap! maar het werkt wel, al maakt het lawaai..

Toen was er ene meneer Ricardo die een idee had om van die harde klappen af te komen: Hij bracht een slakkenhuisvormige holte aan in de cilinderkop, met een klein verbindingskanaaltje naar de cilinder, en monteerde daar de verstuiver in. Deze zg Wervelkamer zorgde voor een nog betere vermenging van lucht en dieselnevel, en tevens voor een geleidelijker verbranding, immers, in dat kamertje is maar weinig lucht, die is zo op, maar het vuur schiet wel door het kanaal naar de cilinder, en daar is wel meer lucht.. Jaren lang is dit systeem gepatenteerd geweest, en Ricardo is er steenrijk mee geworden..
Er is helaas een nadeel aan dit systeem: Het kleine beetje lucht in de wervelkamer bevat zo weinig joules, dat het bij een nog koude motor afkoelt, zodat de dieselnevel in te koude lucht terecht komt, en dus niet gaat branden: Motor start niet...Oplossing hiervoor is het Voorgloeien.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor benE » 04 Mrt 2019, 08:00

Klaver vier schreef:Sorry hoor maar als de verstuiver bij 150 open moet gaan en hij doet dit al bij 120 is de druk te hoog en niet te laag,als de druk te laag is opent de verstuiver gewoon niet.
Ik denk dat je het goed bedoeld maar verkeerd zegt
Gr René ( klaver vier)
Bedoeld voor Ben


Probeer eerst nu eens te begrijpen dat de verstuiver de inspuitdruk bepaald,en niet de pomp.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor benE » 04 Mrt 2019, 08:02

Klaver vier schreef:Precies en als die nozle op 150 afgesteld staat gaat hij niet bij 120 al open,dan zou die afstelling geen zin hebben.
Gr René ( klaver vier)


Dat klopt,maar als de afstelling niet goed is,heb je dat dus wel.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Klaver vier » 04 Mrt 2019, 10:02

Heb alleen niks met timing te maken timing is het moment en heeft niks met druk te maken.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor bas » 04 Mrt 2019, 11:13

Als een verstuiver te laag staat afgesteld spuit hij ook eerder in, de benodigde druk om hem te openen is dan immers eerder bereikt. In die zin heeft dat dus wel met timing te maken.

Maar wat ik me afvraag is hoelang er nu met water in het carter is gedraaid en hoeveel water er nu precies in zat. Als de oliepomp water heeft staan aanzuigen en daar is 10 uur mee door gedraaid dan zijn zwarte kleppen het minste probleem vrees ik.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2019, 12:33

bas schreef:Als een verstuiver te laag staat afgesteld spuit hij ook eerder in, de benodigde druk om hem te openen is dan immers eerder bereikt. In die zin heeft dat dus wel met timing te maken.

Nee, nee, nee. Het maakt een niet te meten verschil, veroorzaakt door het ademen van de verstuiverleidingen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2019, 12:43

Jan van Vijven schreef:Maakt veel uit, daarom worden verstuivers geregeld afgeperst.

Je snapt er niets van !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2019, 12:54

Jan van Vijven schreef:Bedankt JJ,lf1
Ik zal het aan onze machinisten doorgeven, en ook onze leveranciers zal ik even op het matje roepen.

Succes ! Als ze niet in staat zijn je het uit te leggen, kom je maar weer terug.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Mrt 2019, 13:07

Wolf1 schreef:, veroorzaakt door het ademen van de verstuiverleidingen !
Gr. Wolf1[/i][/color]

Wolf,je zal er best verstand van hebben,daar twijfel ik niet aan .
Maar je maakt er regelmatig een soepzootje van,door met uitspraken te komen,die niemand snapt,en vooral voor leken,zoals ik,die er op hun manier best wel iets van af weten door zelfstudie,en de geïnteresseerdheid daarin,maakt door uitspraken als "ademen van verstuiverleidingen" totaal als een stelletje onnozelen worden weggezet.Ik denk, "Gut waar heeft die vent het over".
Het zegt mij dus helemaal niets dat "ademen van verstuiverleidingen".
Ik kan nou niet zeggen,dat ik vaak door jou uitspraken iets opschiet in mijn zoektocht naar een oplossing van problemen helaas.

Daarentegen vind ik uiteenzetting die Eagle hier over de werking van motor versus brandstofpomp hier uiteen heeft gezet, zeer begrijpend voor mensen die geen motorkennis hebben.
Ik heb door deze uitvoerige uiteenzetting weer wat geleerd.
Eagel bedankt voor je uiteenzitting in begrijpelijke Jip en Janneke taal.
Noordvaarder
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor bas » 04 Mrt 2019, 13:46

Een beetje water kan geen kwaad idd maar als ik de volgende tekst van ts lees .....
Door de grote hoeveelheid koelvloeistof en water in de olie, had ik bij de klepdeksels een waar stoombad, met de klepdeksels eraf, zag je gewoon waterdruppels met de olie mee stromen.


Laat bij mij de indruk achter dat het iets meer water is/was dan een beetje condens. Als daar 10 uur mee door gedraaid is vermoed ik ook wel wat cavitatieschade op lagers en loopvlakken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten