teer in de uitlaatpoort

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Arthur4 » 01 Mrt 2019, 23:34

Beste forumleden,
ik heb mijn motor, een Indenor XDP690 ( volvo Penta MD32A), voor een deel uit elkaar liggen. De uitlaatkleppen en het hele uitlaatsysteem zitten zwaar onder een teerachtige substantie. Bijna stroperig. Ik weet niet zo goed hoe dit komt en ik weet ook niet wat ik eraan kan doen. Voor mijn gevoel zeg ik, er komt teveel brandstof in de cilinders, m.a.w. een te rijk mengsel. Een arm of een rijk mengsel ken ik goed uit de benzinemotoren en bij sommige motoren is dat ook in te stellen.
Zou het kunnen kloppen, dat je teer krijgt als je mengsel te rijk is en hoe kun je dat armer maken? Of is er wat anders aan de hand, denk aan vervuilde diesel .........
Op voorhand dank voor een reactie,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Noordvaarder » 02 Mrt 2019, 01:59

Arthur4 schreef:Zou het kunnen kloppen, dat je teer krijgt als je mengsel te rijk is en hoe kun je dat armer maken? Of is er wat anders aan de hand, denk aan vervuilde diesel .........
Op voorhand dank voor een reactie,
groeten Arthur

Ik heb nog nooit gehoord,dat je uit diesel teer kunt maken,wel dat het teer oplost.
Maar is het geen rubber?
Want het schijnt dat deze motoren losse cilinderbussen hebben,die in rubbermanchetten in het blok zitten.
En dat rubber lost op den duur op,en dan zakken de bussen naar onderen, wordt er beweerd.
Ik ben ook geen technicus daarin,maar ik heb wel een Indenor blok waarin die cilinderbussen zitten.
Men heeft mij er ook voor gewaarschuwd,dat er een moment komt,dat de mijne ook een grote revisiebeurt moet hebben,als dat dan nog mogelijk is wegens verkrijgbaarheid van de onderdelen.
Aangezien je er zelf mee bezig bent,ga k er vanuit dat je over degelijke documentatie beschikt van het blok,zo niet dan is bij de volgende link veel te vinden.
http://www.motoren.cloudns.cx/menus/peugeot.php
Noordvaarder
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor benE » 02 Mrt 2019, 09:06

Die teerachtige substantie is een mengsel van brandstof/olie/uitlaatgassen/vocht.
Dit wordt veroorzaakt door langdurig met weinig toeren te varen en algemene slijtage.
Waarschijnlijk is de motor te zwaar voor de boot,waardoor de motor niet echt belast wordt.
Gewoon alles goed schoonmaken/verstuivers laten reviseren/goede olie erin en de motor regelmatig goed laten werken.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Klaver vier » 02 Mrt 2019, 10:34

Een vraagje Ben waar komt dan het vocht vandaan bij de kleppen,als daar vocht komt is er echt iets niet goed.
Vocht bij 90 graden is wel vreemd,achterin de uitlaatpijp kan ik mij nog voorstellen,maar op de kleppen,is wel heel vreemd
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor stefan » 02 Mrt 2019, 11:01

Vocht kan condens zijn bij stilstand, maar ontstaat ook zeker vanuit het waterlock van een watergekoelde uitlaat.
Vandaar ook dat aangeraden wordt de uitlaatslang los te halen bij de winterstop. Zeker bij motoren met turbo, die vast kan gaan zitten....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor aquanaut » 02 Mrt 2019, 11:03

Vocht in het uitlaatspruitstuk wordt veroorzaakt door de waterinjectie.
Bij het uitzetten en afkoelen van de motor trekt die vochtige damp aan die neerslaat het roet in de pijp.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Arthur4 » 02 Mrt 2019, 12:15

Goedemorgen heren,
of je uit diesel teer kunt halen, weet ik niet, het zwarte spul in het uitlaatspruitstuk is een vettige gitzwarte substantie en gemakshalve noem ik het maar teer.
De suggestie dat het een mengsel is waar veel vocht in zit, zou best kunnen. Ik heb een aantal uren moeten varen met lekkende cilinderbussen ( de rubberringen onder de cilinders waren keihard geworden) doordat ik een kokende motor heb gehad.
De motorolie was een mixture van koelvloeistof en olie. Ik zie nog niet direct hoe die mixture dan in de uitlaatkanalen komt, maar oké.
In eerste instantie ná de kokende motor dacht ik aan de koppakking, die heb ik toen vervangen en gelijk de kop helemaal schoongemaakt, daarna heb ik hooguit 10 uren gevaren en in die beperkte tijd is al die teer neergeslagen. Duidelijk is dat ik nog steeds veel water in de olie had, dus of ergens een scheur in het blok of de rubber ringen, blok uit elkaar gehaald en de ringen waren zo hard dat moet het wel geweest zijn. Motor is alweer bijna klaar om te starten. Vandaar wat kan ik doen aan die vette troep. Is het alleen vocht geweest, dan zou het nu over moeten zijn.
Toch heb ik nog mijn vraag of je het mengsel armer kunt maken, waardoor de verbrandingstemperatuur hoger kan worden.......
Ik hoor weer graag en alvast bedankt voor alle reacties,
groeten Arthur
Arthur4
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 04 Okt 2016, 20:10
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor bas » 02 Mrt 2019, 12:29

Hebben al je uitlaatkleppen dezelfde hoeveelheid aanslag?

Als alles binnen 10 draaiuren dusdanig is aangeslagen denk ik dat het wat anders is eerlijk gezegd. Denk zelf meer in de richting van lekke klepseals o.i.d.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor Klaver vier » 02 Mrt 2019, 13:25

Arthur ik denk als je minder brandstof wilt krijgen je dat moet zoeken in de verstuivers of de brandstofpomp.
Krijgt de motor wel voldoende lucht aangevoerd.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: teer in de uitlaatpoort

Berichtdoor benE » 02 Mrt 2019, 16:36

Hallo,waar het vocht vandaan komt,hebben al een paar mensen gezegd.
Dat die aanslag na 10 vaaruren ontstaan is,had je niet vermeld,en ging ik uit van een paar jaar varen.
Je hebt dan waarschijnlijk een probleem met klepseals/versleten klepgeleiders waardoor de klepstelen te veel ruimte krijgen en dan bij de inlaatslag olie meezuigen langs de stelen/versleten zuigerveren of iets dergelijks.
Wat is je antwoord op de vraag of het bij alle kleppen gelijk is?
En staan de verstuivers op druk/geen lekke erbij?
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten