Blauwe rook

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 21:15

Bericht door m-bosch » za 27 okt 2012, 13:28

De motor in mijn boot ( Perkins 6.354M) rookt overmatig blauwe rook . Klopt het dat dit met de brandstof te maken heeft? Als de motor warm is dan wordt het minder maar verdwijnt niet helemaal. De belasting van de motor is redelijk tot normaal
Afgelopen maand zijn de verstuivers gereviseerd (kosten € 500,=) maar daarmee is het probleem niet verholpen. Wie geeft mij wijze raad ? ?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor henkvd » 05 Dec 2013, 21:15

Bericht door henkvd » za 27 okt 2012, 13:41

Blauwe rook is te wijten aan verbranding van smeerolie.
Kan komen door versleten zuigerveren of lekke klep seals van je cilinderkop.

Weet je ook de staat van de oude verstuivers ? zeikers ?
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 21:51

Bericht door m-bosch » za 27 okt 2012, 14:18

henkvd schreef:
Blauwe rook is te wijten aan verbranding van smeerolie.
Kan komen door versleten zuigerveren of lekke klep seals van je cilinderkop.

Weet je ook de staat van de oude verstuivers ? zeikers ?




Van de staat van de oude verstuivers is mij niets bekend. Het smeeroliepeil blijft een heel jaar op peil ik hoef nooit bij te vullen.Misschien is een cilinderkoprevisie aan te bevelen. hoe kan ik achter de werkelijke oorzaak komen?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor henkvd » 05 Dec 2013, 21:51

Bericht door henkvd » za 27 okt 2012, 14:53

Het positieve scenario:
Zo eenvoudig ligt het niet, als we er van uit gaan dat je verstuivers lekte ( zeikers) dan zou je kunnen beginnen met smeerolie verversen, mogelijk is de huidige te schraal geworden door diesel bij mening.

Had je grijze rook voor dat de verstuivers gedaan zijn ( stinkende rook ).


Geen olie verbruik is bij blauwe rook niet voor de hand liggend, je zou olie verbruik verwachten.

Het negatieve scenario:

Daar zullen nog maar even mee wachten
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4466
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Dec 2013, 21:52

Bericht door Jan Huibers » za 27 okt 2012, 18:21

Ik heb een Ford AN130 OTOSAN (2720 serie) met 1883 uur op de teller precies onderin liggen. En die rookt ook wel eens blauw. Hij gebruikt ook iets olie maar daar maak ik me geen zorgen om. Als er veel mee op de Linge gevaren is waar je maar 9 kmp mag loopt de motor net iets meer dan 1100 toeren, als ik dan 2 of 3 huurders heb die de Linge niet af komen rookt die ook zo... Ga ik zelf even varen en ik geef hem stiekem flink van katoen.... Dan is er daarna nothing on the hands... Geen zichtbare rook.. Nothing nada noppes...

Dus wat Henk zegt: nieuwe olie erin... En dan mijn advies mischien: even een tijdje volle belasting laten draaien en dan nog eens kijken. Ohw en voor die tijd heeeeeeeel precies op je peilstok kijken hoe hoog die staat en als de motor weer koud is nog eens doen.
Ik heb altijd gelijk, en toch zit ik er altijd naast....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 21:52

Bericht door vuuren1 » za 27 okt 2012, 20:38

@m-bosch

Wat zijn de globale scheepsgegevens waarin deze motor staat (lengte, breedte, gewicht)?
Wat is het maximale belaste toerental en op welk toerental draai je meestal?
Wat is je gemiddelde brandstofverbruik per uur?
Weet je het (echte) aantal draaiuren?


De P6 is in 1962 geboren (50 jaar geleden!) en toen keek men niet naar een beetje rook (neem de bekende DAF motoren maar als voorbeeld).
Het wisselen van de verstuivers is waarschijnlijk dan ook een vrij nutteloze actie geweest.
Hier een interessant stukje over deze motoren: http://www.perkins.com/cda/layout?m=96906&x=7&id=286336

De reacties van Henk en Jan zijn overigens zeker nuttig:
Blauwe rook komt van de motorolie en deze motoren kunnen best olie gebruiken.
Maar bij vaak onderbelast varen is het vaak grijs-blauw.
Bij vaak onderbelast varen kan er inderdaad gasolie in de motorolie komen (dat kan je bij een redelijke overmaat ruiken).
Dan blijft het oliepeil goed maar is niet goed voor de motor (5% gasolie in motorolie verdunt de motorolie met 50%!).

Als je de vragen beantwoordt dan kijken we verder.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 21:54

Bericht door m-bosch » zo 28 okt 2012, 00:15

henkvd schreef:
Het positieve scenario:
Zo eenvoudig ligt het niet, als we er van uit gaan dat je verstuivers lekte ( zeikers) dan zou je kunnen beginnen met smeerolie verversen, mogelijk is de huidige te schraal geworden door diesel bij mening.

Had je grijze rook voor dat de verstuivers gedaan zijn ( stinkende rook ).


Geen olie verbruik is bij blauwe rook niet voor de hand liggend, je zou olie verbruik verwachten.

Het negatieve scenario:

Daar zullen nog maar even mee wachten





Grijze rook had ik nooit. Ieder jaar worden de olie en alle filters vervangen. Na ongeveer 100 draaiuren. De olie komt er heel schoon en bijna niet verkleurd uit. Dat het oliepeil op niveau blijft zou dat kunnen komen door menging met dieselolie ? Ik heb zelfs wel eens het vermoeden dat ie zelfs een heel klein beetje oploopt Ook vraag ik mij af of de oliedruk koud 6,5 bar en warm 5,5 bar niet aan de hoge kant is?
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 21:55

Bericht door m-bosch » zo 28 okt 2012, 00:23

vuuren1 schreef:
@m-bosch

Wat zijn de globale scheepsgegevens waarin deze motor staat (lengte, breedte, gewicht)?
Wat is het maximale belaste toerental en op welk toerental draai je meestal?
Wat is je gemiddelde brandstofverbruik per uur?
Weet je het (echte) aantal draaiuren?


De P6 is in 1962 geboren (50 jaar geleden!) en toen keek men niet naar een beetje rook (neem de bekende DAF motoren maar als voorbeeld).
Het wisselen van de verstuivers is waarschijnlijk dan ook een vrij nutteloze actie geweest.
Hier een interessant stukje over deze motoren: http://www.perkins.com/cda/layout?m=96906&x=7&id=286336

De reacties van Henk en Jan zijn overigens zeker nuttig:
Blauwe rook komt van de motorolie en deze motoren kunnen best olie gebruiken.
Maar bij vaak onderbelast varen is het vaak grijs-blauw.
Bij vaak onderbelast varen kan er inderdaad gasolie in de motorolie komen (dat kan je bij een redelijke overmaat ruiken).
Dan blijft het oliepeil goed maar is niet goed voor de motor (5% gasolie in motorolie verdunt de motorolie met 50%!).

Als je de vragen beantwoordt dan kijken we verder.




Het betreft een motorkruiser (valk) van 13mx4m en weegt ongeveer 13ton
Vollast draait de motor 2300 toeren en meestal draai ik tussen de 1600-1800 toeren Hierbij loopt het schip behoorlijk door en vaart nog netjes bij hogere toerentallen komt ie aan zijn rompsnelheid en trekt ie zijn achterschip dieper in het water
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 21:57

Berich tdoor vuuren1 » zo 28 okt 2012, 20:19
Duidelijk, nu het gemiddelde brandstofverbruik en de draaiuren nog (indien bekend).
Het lijkt er op dat de motor niet overwegend erg laag belast wordt, maar daarvoor zijn de verbruikscijfers handig.

Blauwe rook is slecht verbrande olie en moet ergens vandaan komen.
Als het olieniveau in de motor niet daalt komt er mogelijk gasolie bij en verbruikt de motor toch olie a.g.v. slijtage.

Schakel je neus eens in en snuffel aan de peilstok en onder de olievuldop.
Mogelijk ruik je gasolie?

Is het zo'n motor? http://image.annonsborsen.se/raw/331000/331217_0.jpg
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Blauwe rook

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 21:58

Bericht door m-bosch » zo 28 okt 2012, 20:44

vuuren1 schreef:Duidelijk, nu het gemiddelde brandstofverbruik en de draaiuren nog (indien bekend).
Het lijkt er op dat de motor niet overwegend erg laag belast wordt, maar daarvoor zijn de verbruikscijfers handig.

Blauwe rook is slecht verbrande olie en moet ergens vandaan komen.
Als het olieniveau in de motor niet daalt komt er mogelijk gasolie bij en verbruikt de motor toch olie a.g.v. slijtage.

Schakel je neus eens in en snuffel aan de peilstok en onder de olievuldop.
Mogelijk ruik je gasolie?

Is het zo'n motor?http://image.annonsborsen.se/raw/331000/331217_0.jpg




Het verbruik is me niet precies bekend maar schat ik tussen 7-10 liter per uur Het aantal draaiuren is 2550 .Dit is eigenlijk te vroeg om problemen te geven lijkt mij. Het is dezelfde motor als op de foto.
De olie die er in zit is 20W40 . Ook vind ik dat de termostaat laag van temperatuur is Deze opent bij 70 graden maw de motortemp. wordt niet warmer als 70 graden. Als ik een dot gas bij geef dan komt er een behoorlijk gordijn van blauwe rook uit. Wat daarna vervolgens weer minder wordt
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten