Heftig

algemene discussies

Re: Heftig

Berichtdoor Noordvaarder » 19 Feb 2019, 19:32

Klaver vier schreef:Nu de kloe, op de mast had waarschijnlijk een druppel water gezeten die als vergrootglas was gaan werken

Ik denk niet dat die druppel water de boosdoener was,want als de zon erop staat,verdampt dat water.
Water dat warmer is dan 0 graden,verdampt gewoon.
Ik denk eerder dat het de zon is,im combinatie met je RVS mast zelf,die als spiegel heeft gediend,en doordat de aarde draaid,dus ook de stand van de zon met de RVS mast veranderd,dat deze niet genoeg kracht heeft kunnen ontwikkelen om de boel in de brand te kunnen krijgen.

Ter info:
Hierin staan kookpunt,vlampunt en zelfontbrandingstemperatuur van benzine.
https://www.arbocatalogusmobiel.nl/cont ... enzine.pdf
Iets dat wel belangrijk is op boten om te weten: ook benzinedampen verspreiden zich naar onderen,net zoals propaan- en butaangas.Al deze dampen zijn namelijk zwaarder dan lucht.
Noordvaarder
 

Re: Heftig

Berichtdoor Klaver vier » 19 Feb 2019, 19:41

Wiebren die druppel op de mast was een ijsdruppel en die ijsdruppel heeft de zon weerkaatst en versterkt,die druppel werkte dus als een vergrootglas.
Die mast was aan de achterkant enigszins rond wat waarschijnlijk het effect heeft versterkt
Gr René
Klaver vier
 

Re: Heftig

Berichtdoor quichot » 20 Feb 2019, 09:54

Noordvaarder schreef: Water dat warmer is dan 0 graden,verdampt gewoon.

Dat vindt meneer Celsius nou weer niet aardig van je, Wybren!

@René, feit is dat lenswerking een onderschat brandgevaar is. Glazen bloemvaasjes, of leesbrillen op lichtontvlambare synthetische tafelkleedjes kunnen inderdaad link zijn. Gelukkig dat de zon langzaam doorschuift (dat vindt Galileï dan weer niet aardig van mij!), zodat ook het brandpunt meestal niet lang genoeg stilstaat op hetzelfde plekje. Daarom is het vooral riskant als de lens dichtbij het brandpunt staat. Als die mast een paar meter verder stond, had je het brandpunt bijna kunnen zien opschuiven. Dus dat lijkt me als oorzaak, hoewel niet onmogelijk, wel onwaarschijnlijk.

Maar ik ben in dit draadje al eerder op de vingers getikt dat ik me niet strikt hield aan de omstandigheden die zich rond dit tragische ongeval voordeden, dus dient hierbij te worden opgemerkt dat 's nachts de zon wel niet heel fel zal hebben geschenen. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Heftig

Berichtdoor Klaver vier » 20 Feb 2019, 12:49

Guido ik refereer niet naar het voorval,dit is alleen een ervaring die mij is overkomen en iedereen mag zijn twijfels hebben maar het is wel gebeurd.
Als de boot niet in het ijs had gelegen was het waarschijnlijk ook niet gebeurd.
Het is natuurlijk heel toevallig dat alles samen komt
Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen al heb je de boel netjes voor elkaar dan nog zit een ongeluk in een klein hoekje
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Heftig

Berichtdoor Marie Christina » 20 Feb 2019, 13:09

Zeker weten.
Daarom heet het ook on-geluk.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Heftig

Berichtdoor quichot » 21 Feb 2019, 09:22

Klaver vier schreef: iedereen mag zijn twijfels hebben maar het is wel gebeurd.. .... Ik wil eigenlijk alleen maar zeggen al heb je de boel netjes voor elkaar dan nog zit een ongeluk in een klein hoekje.

Dat het gebeurd is, daar twijfel ik niet aan hoor!
Het is een bizar toeval dat iets in de nabije omgeving als lens (of holle spiegel) heeft gewerkt, waarvan het brandpunt precies op jouw boot werd geprojecteerd. Tegen dit soort spelingen van de natuur is geen kruid gewassen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten