Kwaliteit marifoon antennes

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Feb 2019, 00:15

Jan van Vijven schreef:Omdat ik dat niets vind! Leuk voor communicatie brug/dek maar dat is dan ook alles, alhoewel een UHF walkie talkie dan weer beter is.

Hoezo "Leuk voor comm brug/dek" ?
Ik heb ook een porto (erbij) en daarmee spreek ik gewoon met bruggen, sluizen en andere schepen.
Zolang je je niet op grotere wateren begeeft, is een porto mijns inziens meer dan voldoende voor op een sloep.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Feb 2019, 00:17

Jan van Vijven schreef:Ik wil ook een radio inbouwen, het lijkt me dan mooi dat beide antennes het zelfde uiterlijk hebben, is dit mogelijk?

Ja hoor, heb ik ook en werkt prima. Alleen dien je voor de juiste lengte wel een marifoonlengte nemen en de juiste kabelimpemdantie gebruiken.
Voor FM ontvangst luistert het allemaal niet zo nauw, op onze sloep zat destijds gewoon zo kort rubber ding in de bakskist, naast de radio.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor broekie » 19 Feb 2019, 09:13

Ik heb een METZ. Korte stalen flexibele. Zeer goede ontvangst.
Wat Henk aangeeft, gebruik goede coax en soldeer pluggen. Zeker over langere afstanden.
Ik heb de H155 kabel en connectoren.
Inderdaad alles afgewerkt met vulcaniserende tape om vocht en corrosie te voorkomen.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor quichot » 19 Feb 2019, 09:57

Bij de genoemde voor- en nadelen van een porto wordt voorbijgegaan aan het standby-gebruik van de marifoon, dus zeg maar 99% van de tijd dat hij aanstaat.
Als je zelf actief een kunstwerk, een verkeerspost of een ander schip oproept, dan lukt dat meestal wel met een porto, omdat je hem als een telefoon bij je oor houdt. Maar standby in z'n houdertje laat een porto het echt afweten tegen een vaste marifoon, zeker in een rumoerige omgeving.
Anders gezegd, je kan daardoor marifoonverkeer schip/schip, waarschuwingen, en wellicht ook voor jou bestemde oproepen missen. Zeker in combinatie met het mindere bereik. Nogmaals, ik heb beide aan boord. Bij een brug of sluis gaat de vaste marifoon op het oproepkanaal, en blijft de porto op 10 (of het ter plekke geldende sectorkanaal). Maar staan ze beide op 10, dan krijg ik alle verkeer op de vaste marifoon gewoon helder door, en dan hoor ik uit de porto vaak niet meer dan wat ruis eindigend met de atisboer.
Terwijl als iemand mij oproept via de vaste marifoon, dan hoor ik dat zelfs nog loud and clear als ik ergens buiten loop.
Het lijken misschien kleine verschillen, en een porto is uiteraard beter dan helemaal niets, maar als je voor de keuze staat zou ik dat toch in mijn overwegingen meenemen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor kajoe » 19 Feb 2019, 10:58

de meeste marifoon gesprekken zijn op korte afstand 2/4 km de hand marifoons die wij gebruikten en ik nog gebruik komen op hoog vermogen rond 6/7 km en normaal een vaste marifoon ook tenzij je antenne hoog zit dan iets verder maar meer dan 10 km heb je niet nodig en kan storend zijn voor anderen ,dus de meeste hand marifoons komen daar wel aan de mijne (icom) zeker wel .het enigste voordeel van een vaste is dat je ze niet op hoeft te laden en erg handig met draagbaar is dat als je wachten moet en wat ander wild doen je dat ding mee neemt en niet je vaste de luidspeaker helemaal moet open draaien waardoor anderen last kunnen hebben,
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Feb 2019, 11:23

kajoe schreef:erg handig met draagbaar is dat als je wachten moet en wat ander wild doen je dat ding mee neemt

Daar gebruik ik de mijne dan ook meestal voor .... "bij blijven" als je ligt te wachten en even op de kade/steiger rond loopt
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor quichot » 19 Feb 2019, 11:35

Zo gebruik ik hem ook. Kajoe hoeft dan ook niet bang te zijn dat ik anderen tot last ben. Ik wilde maar aangeven dat je bij standby-gebruik de vaste marifoon wél hoort, en de porto in z'n houdertje niet of veel minder.
Je loopt niet de hele dag met zo'n porto aan je broeksriem. Lijkt mij tenminste niet erg prettig. Maargoed, ieder z'n keuze hoor!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor kajoe » 19 Feb 2019, 11:43

nou die van mij slingert wat in de ronte maar als ik even wat verder van de boot ga en ik op bericht wacht ed dan gaat hij mee bij mijn vroegere werk op de sluis en de drug droeg je hem altijd als je buiten aan het werk was verder altijd de vaste opstelling ,voordeel op de porto had je alle kanalen tot je beschikking zowel dual als simplex ,en de vaste opstelling alleen het sluis en brug kanaal .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor quichot » 19 Feb 2019, 12:50

kajoe schreef: zowel dual als simplex .

Dualwatch en duplex mag toch niet meer (voor recreanten)?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Kwaliteit marifoon antennes

Berichtdoor Marie Christina » 19 Feb 2019, 12:53

Ja, zo'n splitter heb ik.
Werkt goed.
Men zegt dat het afbreuk doet van het signaal van de VHF.
Maar ik heb daar nog niets van gemerkt.
Ik kon in Zoutkamp al de kustwacht van Schiermonnikoog bereiken om weerbericht en golfhoogte te vragen.


Bedenk echter wel dat het FM signaal eind dit jaar (of was het 2020?) verdwijnt.
Dan is er alleen nog DAB+.
De vraag is of je deze investering nog wil doen.
Er zijn al zat betaalbare DAB+ (auto)radio's te koop.
Deze: https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_k ... 09482.html bijvoorbeeld is 3 tientjes duurder dan die splitter.
Die doen het nu al, en straks doen ze het nog.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten