door quichot » 19 Feb 2019, 09:57
Bij de genoemde voor- en nadelen van een porto wordt voorbijgegaan aan het standby-gebruik van de marifoon, dus zeg maar 99% van de tijd dat hij aanstaat.
Als je zelf actief een kunstwerk, een verkeerspost of een ander schip oproept, dan lukt dat meestal wel met een porto, omdat je hem als een telefoon bij je oor houdt. Maar standby in z'n houdertje laat een porto het echt afweten tegen een vaste marifoon, zeker in een rumoerige omgeving.
Anders gezegd, je kan daardoor marifoonverkeer schip/schip, waarschuwingen, en wellicht ook voor jou bestemde oproepen missen. Zeker in combinatie met het mindere bereik. Nogmaals, ik heb beide aan boord. Bij een brug of sluis gaat de vaste marifoon op het oproepkanaal, en blijft de porto op 10 (of het ter plekke geldende sectorkanaal). Maar staan ze beide op 10, dan krijg ik alle verkeer op de vaste marifoon gewoon helder door, en dan hoor ik uit de porto vaak niet meer dan wat ruis eindigend met de atisboer.
Terwijl als iemand mij oproept via de vaste marifoon, dan hoor ik dat zelfs nog loud and clear als ik ergens buiten loop.
Het lijken misschien kleine verschillen, en een porto is uiteraard beter dan helemaal niets, maar als je voor de keuze staat zou ik dat toch in mijn overwegingen meenemen.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido