Prijs Motorboten

algemene discussies

Prijs Motorboten

Berichtdoor FKZ » 15 Feb 2019, 11:41

Om een anders draadje niet te kapen de onderstaande opmerking uit een draadje gequote:

quote=stefan Overigens veel ellende zien liggen, velen slechter dan op de foto, advertenties met heel oude foto’s, heel veel boten met achterstallig onderhoud, eigenaren die dachten dat hun boot van goud was oid, kan er wel een boek over schrijven ...
Klopt, viel ons destijds (15 jaar geleden) ook op.

R.C.Grootveld schreef:Aan de andere kant van het spectrum heb je ook potentiele kopers die denken dat je op een boot net zo hard afschrijft als op een auto . . .


Natuurlijk altijd een lastige vraag wat is iets waard. Ik heb nog steeds de indruk dat het een kopers markt is meer aanbod dan vraag. tevens een afnemende vraag en een groter wordend aanbod. Welke prijs plakje op een motorboot uit de jaren 60/70/80. Ik ben latent gedesinteresseerd in het kopen van een motor boot. Een aantal boten bekeken maar ook veel links laten liggen ivm de prijs. Is de markt nog steeds zo goed dat een beetje motorboot van een gerenommeerde werf nog rond de 45K oplevert? Veel boten met onbekende onderhoudshistorie en techniek van 40 of 50 jaar oud worden in mijn optiek voor goud aangeboden. Als het inderdaad een auto was geweest was deze allang afgeschreven op enkele klassiekers daar gelaten. Vanuit die redenatie zou een 10 tons casco na 50 jaar schroot prijs opleveren wat neer komt op ongeveer 1300 euro. Dat dit niet op gaat vind ik aannemelijk en te verdedigen. Als je het vanuit economisch oog punt bekijkt en stelt dat alles in waarde afneemt dan zou onderstaande rekenvoorbeeld gelden:
Stel we beginnen met een boot die begin jaren 80 110000,- gulden koste (50000 euro) De eerste 5 jaar schrijven we 4% af daarna 2% verder doen we het jaarlijkse onderhoud en geen verbeteringen of upgrades. In mijn optiek past 80% van het motorboten aanbod tussen de 10 en 12 meter hier in. Als we dat doorrekenen dan zou de waarde van het motorjacht 45000 gulden zijn. Omgerekend naar euros is dat een dikke 20K euro. Houd een boot op een gegeven moment zijn waarde? En schrijft deze niet meer af sterker nog stijgt elk jaar de waarde van het schip mee met de inflatie? een verschil van bijna 100% tov de economische waarde

doe je dezelfde berekening voor een motor boot uit 1990 (aankoop265000 gulden) dan zou deze met de zelfde 4% en 2% afschrijving 138000 gulden zijn is ongeveer 65000 euro. dit lijkt redelijk te kloppen voor bijvoorbeeld barkassen liggen rond de 70/75K dat is procentueel 10% verschil tov de economische waarde.

Zijn oude motorboten te hoog geprijsd of is een motorboot heel waarde vast?
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Prijs Motorboten

Berichtdoor PatrickD » 15 Feb 2019, 13:10

Uiteindelijk bepaald de koper altijd de waarde ;)
Boten zijn heel waarde vast als je dit vergelijkt met een auto, camper, caravan, etc. Maar wat nu de waarde is van een motorboot die 40 jaar geleden gekocht is voor 150000 duizend gulden is moeilijk te zeggen.
Anders dan bij de auto’s etc wordt er bij een boot Regelmatig flink geïnvesteerd. Oftewel een stalen schip van 40 jaar oud maar waar inmiddels een nieuwe motor, boegschroef, electrische installatie en bijv zonnepanelen bij zijn gezet heeft een totaal andere waarde dan een origineel schip van 40 jaar oud. Daarbij maken deze investeringen bijna ieder schip op leeftijd wel uniek. En daardoor wordt het moeilijker om te vergelijken en dus waarde te bepalen.
Oftewel de waarde van een schip heeft veel meer te maken met de uitrusting en de staat dan van de leeftijd. Met een bepaald type auto is leeftijd icm km stand wel een graadmeter voor de waarde. En kun je dus vergelijken tussen verschillende aanbieders van hetzelfde type en hiermee de prijs drukken. Bij een schip is dit dus heel anders en daardoor wordt waarde ook een lastig te bepalen iets. Daarom gaat dit topic ook niet resulteren in een antwoord ;)
PatrickD
 
Berichten: 27
Geregistreerd: 12 Feb 2019, 16:44
ligplaats: Harderwijk
info:

Re: Prijs Motorboten

Berichtdoor R.C.Grootveld » 15 Feb 2019, 13:16

Ik denk het laatste . . . . hoewel er ook verschillen zijn.
Zo is mijn indruk dat een (semi)custom built stalen waterverplaatser aanzienlijk waarde vaster is dan een zo van de lopende band gerolde polyester (half)glijder.
Evenzo is mijn indruk dat de recente schepen (pak hem beet na 1995) naar verhouding meer waard blijven dan de oudere.
Reden: Uitvoering, zowel qua techniek als qua inrichting.
Ik weet niet hoe het met jullie partners zit (voor zover aanwezig), maar bij die van mij hoef ik echt niet aan te komen met niet meer van deze tijd zaken als:
- Krant lezen bij een olie lampje
- Voetpomp om water uit te kraan te krijgen
- Waterkoken met een fluitketel
- Gekl.... met kabels resp.12V spullen om een beetje comfort te realiseren
- Een emmer of een porta-potti voor de behoefte
Daarom hebben wij destijds ook voor een wat kleinere nieuwbouw gekozen ipv een wat grotere 2e hands.
Maar ik ben me bewust dat niet iedereen in die bevoorrechte positie is.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Prijs Motorboten

Berichtdoor Marie Christina » 15 Feb 2019, 14:11

Al die zaken die je noemt is ook niet meer nodig hoor.

Een beetje handigheid en je bouwt al die zaken zo in.
Inclusief een hydrofoorinstallatie met boilertje, 220V omvormer en wctje.
Áls ze niet al aanwezig zijn in wat oudere schepen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Prijs Motorboten

Berichtdoor FKZ » 15 Feb 2019, 14:53

Zoals aangehaald vaak volgen er vele aanpassingen etc. Dit betreft maar een klein deel van de markt. Het gros zeg 80% zijn in na genoeg de zelfde staat als dat ze nieuw zijn opgeleverd met originele motor betimmering en elektra. In die laatste categorie is vaak zelfs meer verslechterd dan verbeterd. De uitzondering hierop lijk een boegschroef die later ingebouwd zijn. Ik praat dan niet over het noodzakelijke onderhoud om het schip in een redelijke tot goede staat te houden. De vraag is of door de afnemende mate van boot bezit onder jongeren deze prijzen niet veel te hoog zijn. @ MC Alle luxe zaken kan je natuurlijk achteraf inbouwen. Echter wil je dit ook vertaald zie in de prijs. En ja ik ben mij bewust dat hobby geld kost.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Prijs Motorboten

Berichtdoor Noordvaarder » 15 Feb 2019, 16:17

FKZ schreef:De vraag is of door de afnemende mate van boot bezit onder jongeren deze prijzen niet veel te hoog zijn.

Ik denk ook dat de markt min of meer verzadigd is,en dat koop door jongeren uitblijft,als de huidige vraagprijzen blijven bestaan.

Huren is in,geen sores,geen onderhoud,geen liggeld etc.
Vrijheid blijheid,men kan gaan en staan waar die wil.
Je ziet het in alle sectoren van de vrije tijd besteding.
Noordvaarder
 

Re: Prijs Motorboten

Berichtdoor quichot » 15 Feb 2019, 18:16

Er bestaat ook zoiets als de wet van de remmende voorsprong.
Een redelijk nieuw schip met voorzieningen van laten we zeggen begin deze eeuw, kan behoorlijk achter de laatste ontwikkelingen en inzichten aanlopen.
Een goed schip van een jaar of 30 a 40 oud daarentegen, waarschijnlijk veel goedkoper in aanschaf, waarvan je de installaties rigoureus vervangt door technologie van nu, kan in dat opzicht best wel eens de slimmere optie zijn.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639


Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten