vreemde storing tijdens varen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 20:09

Bericht door watermankruiser » ma 27 aug 2012, 09:02

Ik heb de laatste tijd tijdens het varen 3 x een vreemde storing gehad.
De storing deed zich steeds voor als ik ruim 2 uur langzaam (ongeveer 8 km/u) gevaren had.
De koelwatertemperatuur en de oliedruk is goed. Het toerental loopt een beetje terug en weer op en weer een beetje terug. Na wat spelen met het gas verdwijnt het weer. Een keer sloeg de motor af en wilde na het starten even niet stationair lopen. Nadat ik het motorluik had geopend en opnieuw de motor startte bleef deze weer gewoon lopen, ik heb toen het luik een klein stukje open laten staan en heb verder probleemloos gevaren. Als ik stevig doorvaar ( ongeveer 13 km/u) doet dit probleem zich niet voor.
De motor is een Mercedes OM 312, heeft in september 2011 een grote beurt gehad. Afgelopen winter is de brandstoftank leeg geweest en helemaal schoongemaakt. Ik heb mijn schip ruim 16 jaar en aan de luchttoevoer/ koelsysteem is nooit iets veranderd, de huidige motor is circa 10 jaar geleden gereviseerd en ingebouwd. Bovenvermeld probleem heb ik nog niet eerder meegemaakt. Ik heb het probleem aan diverse mensen waaronder een dieselmonteur en het bedrijf waar de servicebeurt uitgevoerd is voorgelegd, maar niemand wist een oplossing.
Ben benieuwd naar de reactie(s)
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Dec 2013, 20:09

Bericht door Bejakruiser » ma 27 aug 2012, 12:08

Het brandstofsysteem een keer goed reinigen met een brandstofsysteemreiniger van bijvoorbeeld Tunap, Wepp of Forte. En zorgen dat er voldoende olie in de brandstofpomp aanwezig is.
Uiteraard nadat je gecontroleerd hebt dat de tank en de filters inderdaad goed schoon zijn. Maar zoals je schrijft zal dit wel zo zijn.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Dec 2013, 20:10

Bericht door Jan Huibers » ma 27 aug 2012, 15:17

Dat was ook het eerste waar ik aan dacht Bejakruiser... Maar na het 2e gedeelte van gelezen te hebben kun je dat haast uitsluiten... Als het een brandstoftoevoer probleem zou zijn dan kan hij zeker niet volgas varen, al helemaal niet een langere tijd...

Vaag probleem wel..
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Dec 2013, 20:11

Bericht door Bejakruiser » ma 27 aug 2012, 18:36

Dat zie je verkeerd Jan, volgas komt de regeling lang niet zo nauw. Daarbij is het geen aanvoer probleem maar een regelprobleem.
Dus eigenlijk niet echt een vaag probleem als je weet waar je het over hebt. ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor Jan Huibers » 05 Dec 2013, 20:11

Bericht door Jan Huibers » ma 27 aug 2012, 18:45

Ohw neej... Da's waar... Dat kan ook nog... Jij weer gelijk in...

Ik heb zelf een keer aanvoerprobleem gehad, vandaar dat ik gelijk die kant op dacht..
Ik heb altijd gelijk, en toch zit ik er altijd naast....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 20:11

Bericht door vuuren1 » ma 27 aug 2012, 20:43

@Watermankruiser,

Zoals eerder te lezen is denk ik ook aan een regelprobleem.

De brandstofpomp heeft een eigen oliecarter waar ook lek-dieselolie in komt en de olie erg zal verdunnen.
Als het een oliecarter is met een eigen pijlstokje kan en zal dit gebeuren.
Bij deze motor is dat volgens mij zo, andere motoren hebben soms een leiding op het motoroliesysteem aangesloten zitten.
Advies: Aftappen en vullen met nieuwe motorolie (volgens mijn gegevens is dat 0,4 liter)
De OM312 heeft (ook volgens mijn gegevens) een mechanische regulateur.
Die zou ook apart motorolie moeten hebben (0,16 liter).

Dit zijn de dingen waar meestal niemand ooit naar kijkt..
Als al deze onderdelen niet meer, of onvoldoende, woorden gesmeerd krijg je vanzelf de klachten zoals je die omschreven hebt.

Laat maar weten wat je allemaal hebt ontdekt en dan horen we het wel weer.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 20:12

Bericht door watermankruiser » vr 07 sep 2012, 15:19

Geachte Heer van Vuuren
Ik heb op de brandstofpomp een pijlstok ontdekt. Het peil was iets boven de dubbele streepjes.
Ik heb te weinig kennis van zaken om verder iets los te halen. Bang om meer schade aan te richten.
Is het mogelijk dat u, tegen betaling uiteraard, bij mijn schip komt kijken teneinde het probleem op te lossen?
Ik lig in jachthaven Keijzerskroon vlak bij de Lekbrug.
vr gr
Izaak Sluyk
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor ..... » 05 Dec 2013, 20:13

Bericht door watermankruiser » zo 30 sep 2012, 21:06

Vandaag eindelijk tijd gevonden om te varen. Overigens met aangenaam weer.
Ik heb het advies opgevolgd en de brandstofpomp via de opening van de pijlstok voorzien van motorolie (ging m.b.v. een oliespuitje eigen kinderlijk eenvoudig)>
Allereerst liep er dieselolie uit de overloop maar na een korte tijd liep er motorolie uit. Vandaag ongeveer 5 uur in een rustig tempo (c.a. 1400 tpm) en de motor deed geen klap verkeerd. Ik ga er vanuit dat mijn probleem opgelost is.
Ik heb met diverse mede-watersporters bij mij in de jachthaven mijn ervaring besproken, niemand had het probleem ooit meegemaakt en wist ook niet van het moeten verversen van de smeerolie in de brandstofpomp.
Iedereen bedankt voor de reactie. En Heer van Vuuren: ik vond het jammer dat U niet op mijn verzoek hebt gereageerd!
.....
 
Berichten: 955
Geregistreerd: 06 Dec 2013, 22:12
ligplaats:
info:

Re: vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor vuuren1 » 05 Dec 2013, 20:13

Bericht door vuuren1 » zo 30 sep 2012, 21:27

Excuses, ik krijg veel vragen en deze is er even tussendoor gegaan. Een PB of een email werkt beter, dan heb ik het in mijn lijstje staan..

Maar, het probleem is vooralsnog opgelost zonder kosten, je hebt het zelf kunnen doen!
Het is nog niet helemaal goed maar de oorzaak is kennelijk precies wat ik had gedacht.
Nu is de dieselolie nog niet volledig weg (5% diesel geeft een verdunning van smeerolie van 50% !!).
Je moet de pomp echt leeghalen en volledig voorzien van verse motorolie (doe dat maar ieder jaar of na 100 draaiuren).
(Als je de aftap niet weet te vinden is leegzuigen via de peilstokhouder ook goed)

Succes en volgende keer graag een PB of email.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: vreemde storing tijdens varen

Berichtdoor Bejakruiser » 05 Dec 2013, 20:14

Bericht door Bejakruiser » ma 01 okt 2012, 07:25

Graag gedaan Waterman en fijn dat het opgelost is.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten