walaansluiting

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: walaansluiting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Feb 2019, 09:33

Yep schreef:Betekent dat dan dat er ook walstroomkabels met mannetje-mannetje toegepast worden?

Welke grootmacht dan ook behoedde ons? NEE
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Feb 2019, 09:37

Klaver vier schreef:Zo,n stekker alsYep heb zitten zit normaal niet aan boord,aan boord zit normaal een stopkontakt ,dus met vrouwtjes niet met mannetjes,met mannetjes is natuurlijk altijd link als er stroom op staat.
Dus geen pennen aan boord maar gaten,dan kan je nooit een stroomstoot krijgen.
Gr René

Volgens mij is er sprake van een spraakverwarring:
= Het stroom leverpunt is altijd een vrouwtje
= Het stroom afnamepunt is altijd een mannetje
Je aansluing op de wal (leverpunt) is dus een vrouwtje, dit verleng je met een kabel met aan de ene kant een mannetje en aan de andere kant een vrouwtje
Je walaansluiting op je schip is een afnamepunt en is dus een mannetje, de kabel waarmee je de stroom aanlevert een vrouwtje
Elke andere combi is niet alleen levensgevaarlijk, maar ook verboden
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Feb 2019, 09:43

Marie Christina schreef:Wikipedia is de meest onbetrouwbare bron op internet die er is.

Het is niet de meest betrouwbare, maar zeker niet de meest onbetrouwbare.
Niets is 100% betrouwbaar, behalve het feit dat als je eenmaal geboren bent, de kans dat je ooit dood gaat 100% is.

Juist doordat iedereen het aan kan passen, wordt het als zelf controlerend bestempeld en heeft daarmee een zeer hoge betrouwbaarheidsgraad.

Is wetenschappelijke bewezen en er is een aantal jaren geleden zelfs een hele docu over geweest.

Maar sommigen durven wetenschap in twijfel durven te trekken, daar is geen kruid tegen gewassen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Feb 2019, 09:50

Yep schreef:Klopt, het is niet meer dan gemak door korter snoer.
Daar het relais nu relatief weinig in bedrijf is, zal het met de levensduur wel meevallen.

Daarbij gaan (goede) relais in de praktijk heeeel lang mee, langer dan de gemiddelde half-geleider.

In oude telefooncentrales zaten ook relais . . . . . .
Dit activeerden bij elke puls . . . . .
En als je een nul koos, waren dat er 10 ......
Je moest die kasten horen rammelen als je interlokaal belde .......
Niet kapot te krijgen
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor Sambeek » 08 Feb 2019, 09:55

Vroeger,... :)
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Feb 2019, 10:32

Sambeek schreef:Vroeger,... :)

Was zeker niet alles beter . . . . .
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor quichot » 08 Feb 2019, 12:30

R.C.Grootveld schreef: Een aantal? Heeft Frankrijk ook nog andere aansluitingen dan de CEE en de reguliere 'huis wcd' (met uitstekende Gnd pen) dan?

Nee, je hebt gelijk. Maar nu zit aan de kabelbox permanent de blauwe stekker, want dat is zo'n beetje de norm. Als stroom met een 'normaal' randaardecontactdoos wordt aangeboden moet ik dus een verloop hebben van blauw mannetje/vrouwtje met aan de andere kant een 'normale' randaardestekker. Dus in totaal drie type stekkers. Zo bedoelde ik dat.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: walaansluiting

Berichtdoor Klaver vier » 08 Feb 2019, 13:07

Ik heb ook allerlei verloop snoertjes in de boot liggen van eurostekker naar randaarde stopkontakt en van mannetje naar vrouwtje en nog een paar variaties,vaak makkelijk als je bijv.wat wil boren en of slijpen of iets dergelijks.
Met het water hetzelfde ,verschillend gardena koppelingen zoals koppelstukken en verschillende eindstukken voor elke kraan wat wils, altijd makkelijk en nooit gekl,gemak dient de mens
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: walaansluiting

Berichtdoor R.C.Grootveld » 08 Feb 2019, 13:10

quichot schreef:Nee, je hebt gelijk. Maar nu zit aan de kabelbox permanent de blauwe stekker, want dat is zo'n beetje de norm. Als stroom met een 'normaal' randaardecontactdoos wordt aangeboden moet ik dus een verloop hebben van blauw mannetje/vrouwtje met aan de andere kant een 'normale' randaardestekker. Dus in totaal drie type stekkers. Zo bedoelde ik dat.

OK, vond het al vreemd
Als je aan je walstroomkabel een CEE stekker hebt zitten (dwz een blauw mannetje) heb je volgens mij maar 1 verloopstekker nodig: Een met CEE-Vrouw en 'Frans-Man'
Een aangezien de tegenwoordige RA stekkers een gat hebben voor die pen, heb je waarschijnlijk maar 1 verloop nodig, tenzij je naar de UK of CH gaat.
Ik heb ook een paar van die verloopsnoeren, lang geleden dat ik er 1 nodig had (volgens mij inderdaad F) de laatste jaren kom ik altijd uit met de CEE
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: walaansluiting

Berichtdoor quichot » 08 Feb 2019, 18:21

R.C.Grootveld schreef: Als je aan je walstroomkabel een CEE stekker hebt zitten (dwz een blauw mannetje) heb je volgens mij maar 1 verloopstekker nodig: Een met CEE-Vrouw en 'Frans-Man'
Een aangezien de tegenwoordige RA stekkers een gat hebben voor die pen, heb je waarschijnlijk maar 1 verloop nodig, tenzij je naar de UK of CH gaat.
Ik heb ook een paar van die verloopsnoeren, lang geleden dat ik er 1 nodig had (volgens mij inderdaad F) de laatste jaren kom ik altijd uit met de CEE


Ja. Het blauwe mannetje is de permanente stekker, en ik heb een verloopstukje blauw vrouwtje naar randaardestekker.
Verder heb ik in dat bakje onder de kaartentafel nog een bonte collectie kraanaansluitingen. Dat zijn er wat meer. Wartels voor 3/4 inch, voor 1/2 inch, dito, maar dan van Gardena met klikkoppelingtuutje, verder een soort bajonetkoppeling voor duims, geschikt voor tappunten waar ook de beroepsvaart water haalt, en wat je tegenwoordig steeds meer ziet, een insteekmannetje/mannetje voor Gardena, waar dan weer een gardena klikkoppeling op past. En die heb ik allemaal al wel eens nodig gehad.

Niet off topic, want per slot ook een walaansluiting. :D
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten