door quichot » 07 Feb 2019, 12:12
Ik volg dit draadje met belangstelling, maar er komen ook vragen bij mij op.
Het gaat nu al 5 pagina's over apparaten die de verschillende elektrische systemen aan boord zowel scheiden als verbinden. Dat scheiden is logisch, en dat verbinden praktisch, want dat scheelt accu's en dynamo's. (Zo mag je wisselstroomgeneratoren striktgenomen niet noemen, maar iedereen begrijpt wat wordt bedoeld).
Daar staat tegenover de aanschaf van al die apparaten, dus speelt ook een kostenafweging een rol.
Maar eigenlijk heb je om een motor te starten, of de BS te laten draaien, een heel ander type accu nodig dan voor de servicebank. Dus hoe nuttig is dat aanelkaar knopen en scheiden dan feitelijk?
Ik heb alles strikt gescheiden. Motor, boegschroef en generator hebben elk hun eigen (relatief kleine, dus helemaal niet zo dure) accu's, die speciaal voor die taak bedoeld en geschikt zijn. Die accu's worden geladen door elk hun eigen dynamo. Er lopen op de hoofdmotor dus twee dynamo's mee. De dubbele poelie aanbrengen die daarvoor nodig is was weliswaar een eenmalig klusje, maar ook weer geen rocket science. De generator heeft uiteraard z'n eigen dynamo.
De servicebank is 100% solar, (al smokkel ik daar een klein beetje. In de wintermaanden kan ik de servicebank al varend bijbufferen met een dc/dc-converter. In het vaarseizoen heb ik daar nog nooit gebruik van hoeven maken.)
Ok, het is niet allemaal state of the art, maar het is wel reuze overzichtelijk en behoorlijk storingsvrij, en echte nadelen zie ik niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido