Nergens meer stroom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 07 Feb 2019, 11:01

Klinkt gewoon goed Kajoe,zo,n argofet is gewoon hartstikke mooi,maar wat de boer niet kent dat vreet hij niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor quichot » 07 Feb 2019, 12:12

Ik volg dit draadje met belangstelling, maar er komen ook vragen bij mij op.

Het gaat nu al 5 pagina's over apparaten die de verschillende elektrische systemen aan boord zowel scheiden als verbinden. Dat scheiden is logisch, en dat verbinden praktisch, want dat scheelt accu's en dynamo's. (Zo mag je wisselstroomgeneratoren striktgenomen niet noemen, maar iedereen begrijpt wat wordt bedoeld).
Daar staat tegenover de aanschaf van al die apparaten, dus speelt ook een kostenafweging een rol.

Maar eigenlijk heb je om een motor te starten, of de BS te laten draaien, een heel ander type accu nodig dan voor de servicebank. Dus hoe nuttig is dat aanelkaar knopen en scheiden dan feitelijk?
Ik heb alles strikt gescheiden. Motor, boegschroef en generator hebben elk hun eigen (relatief kleine, dus helemaal niet zo dure) accu's, die speciaal voor die taak bedoeld en geschikt zijn. Die accu's worden geladen door elk hun eigen dynamo. Er lopen op de hoofdmotor dus twee dynamo's mee. De dubbele poelie aanbrengen die daarvoor nodig is was weliswaar een eenmalig klusje, maar ook weer geen rocket science. De generator heeft uiteraard z'n eigen dynamo.

De servicebank is 100% solar, (al smokkel ik daar een klein beetje. In de wintermaanden kan ik de servicebank al varend bijbufferen met een dc/dc-converter. In het vaarseizoen heb ik daar nog nooit gebruik van hoeven maken.)

Ok, het is niet allemaal state of the art, maar het is wel reuze overzichtelijk en behoorlijk storingsvrij, en echte nadelen zie ik niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 07 Feb 2019, 13:34

Guido zo als ik al aangeef heb ik voor de boegachroef apparte accu,s
En wat dat regelen betreft,het zat allemaal op deze boot toen wij hem kochten,en normaal ook al zou de walstroom uitvallen was er helemaal niets aan de hand want dan nemen de zonnepanelen het over,maar die liggen nu afgedekt.
Die zonnepanelen met batterijmonitor heb ik er zelf opgemaakt.
Maar zo als hier ook gezegd wordt zo,n argofet hoef ik niet is natuurlijk klinklare onzin want het werkt perfect,dat wordt nuook al bewezen want ik heb gewoon startstroom.
Misschien is er welwat meer aan de hand maar dat weet ik nog niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor quichot » 07 Feb 2019, 13:52

Je hebt er nu nog even niks aan, maar is het idee om in het dekzeil boven de panelen helder plastic in te (laten) naaien?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor stefan » 07 Feb 2019, 16:15

Mijn zonnepanelen liggen in de winter ook onder de wintertent. Aangezien ik dan ook minder vaak aan boord ben gaan alle gebruikers uit en de minpool van de huishoud accu los ter voorkoming van sluipverbruik door bv de batterij monitor.
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 07 Feb 2019, 18:33

Laatste update,ik ben bij de boot geweest en eerst het 1 en ander gemeten na anderhalve dag een externe lader er op
De Accu,s op het rijtje af : accu 1-11,5 volt. Accu2 -11,2volt. Accu3-10,5volt accu4 12,4 volt
Accu 1 en2 samen 23,4 volt. Accu3en4 samen23,5 volt
Toen de walstroom er weer op en alles werkt weer,alleen de ijskast nog niet geprobeerd
Lader aangezet op de lader 100% boost alle leds aan op de lader
Op de argofet blauwe lamp output 2 aan.
Op de batterijmonitor afgelezen 25,8 volt——-43,6 %——-147,6AH——181watt——7A.
Ik denk wat ik al dacht dat René helemaal gelijk had René nogmaals bedankt voor de tips daar kon ik wat mee.
Iiskast laat ik nu maar uit dan kan mij dit niet weer overkomen.
Ik hoop voor de geintreseerde genoeg informatie te hebben gegeven.
Nog ff voor Guido zo,n doorzichtig stuk in dat zeil zie ik niet zitten,het is ook een heel zwaar zeil ,dan verzwak ik dat mooie zeil helemaal.
In het vervolg laat ik de ijskast s,winters maar uit.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Rene » 07 Feb 2019, 19:40

Youre welcome !

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor pascall » 07 Feb 2019, 20:04

Mooi dat het opgelost is, ik snap alleen niet wat je met een ingeschakelde koelkast op een boot moet doen die afgedekt in de winterslaap verkeerd????

Mvg,

Pascal,
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Amersfow » 07 Feb 2019, 20:14

Ha inderdaad, waarom verbruikers aanlaten als je weggaat van de boot. Risicovol en m.i. totaal onnodig en zelfs milieu-belastend. Ik heb nooit anders gedaan dan aan het einde van de zomer alle verbruikers eraf, en dan na de winter gewoon weer starten en beginnen te laden. Hoe moeilijk kun je het je maken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor pascall » 07 Feb 2019, 20:17

Amersfow schreef:Ha inderdaad, waarom verbruikers aanlaten als je weggaat van de boot. Risicovol en m.i. totaal onnodig en zelfs milieu-belastend. Ik heb nooit anders gedaan dan aan het einde van de zomer alle verbruikers eraf, en dan na de winter gewoon weer starten en beginnen te laden. Hoe moeilijk kun je het je maken.


Snap ik ook niet, en ontladen doen accu's nihil, circa 3 keer laden is genoeg op een hele winter.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten