Nergens meer stroom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 06 Feb 2019, 14:09

Top René hier kan ik wat mee
Ik heb geprobeerd om aan een schema te komen,maar dat is er niet meer.
Dus wat er nu leeg is zit allemaal achter de scheidingstrafo en wordt verdeelt door de argofet,duidelijk
Dan zit de aparte lader dus ook achter de scheidingstrafo.
In het ergste geval dus twee accu,s kapot ipv vier,maar misschien heb ik geluk dat ik ze weer op kan laden.
De leverancier zegt als de trafo kapot is zie en ruik je dat direct,nou ik heb er goed naar gekeken en geroken maar niks hoor
Ik ga er vanuit dat het wel weer goed komt
Gr René
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Feb 2019, 14:58

Rene schreef:Tussen de 2 sets zit een laadstroomverdeler om de laadstroom vanaf je dynamo of acculader te verdelen over de 2 sets.
Op het moment dat er geen lading plaats vind, maar wel afname op de huishoudset, dan zal deze leeg raken, maar de startset zal vol blijven, dit is ook goed.

Ik denk dat dit zijn probleem niet is.
Dit is namelijk het resultaat door het niet laden van de omvormer/acculader.
Er is immers spanning tot in de boot,tot aan de omvormer,want die heeft input.
Maar er komt niets uit.
Zie een citaat van hem uit een eerdere posting:
Klaver vier schreef:Waar het stagneerd is denk ik op de omvormer,die heeft output in maar geen output out.

Hier zit je probleem.
Daar moet je dus beginnen.
Meet je niks aan de uitgang,dan zal er ook nooit iets via een laadstroomverdeler gaan.
Noordvaarder
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor henkvd » 06 Feb 2019, 19:27

Kapotte trafo stinkt en doet dat over een jaar nog en sterk, zal het niet zijn, wel 2 accu's die zeer waarschijnlijk stuk zijn, zit niets anders op dan te gaan meten, eerst op de accu's om te kijken of daar nog sap is, en dan vanaf de trafo het 220 gebeuren.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Rene » 06 Feb 2019, 21:20

Wiebren,

De walstroom heeft een tijd afgestaan, evenals geen oplading door de zonnepanelen, waardoor de accu's door afname van stroom door gebruikers leeg zijn getrokken, en wel zover dat de accu's totaal dood zijn. Veel moderne laders hebben een tegenstroom nodig, voordat ze beginnen met laden, Nu er weer walstroom is, start de lader niet op simpelweg omdat er geen tegenstroom naar de lader gaat.
Als René zijn accu's heeft doorgemeten, en idd. blijkt dat de accu's totaal dood zijn, dan kan hij er een conventionele trafo lader opzetten om de accu's weer een beetje op gang te helpen, daarna weer de originele lader weer zijn werk laten doen.
De eventuele schade aan de accu's kan later bepaald worden, als de accu's eerst zijn doorgeladen.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 06 Feb 2019, 21:53

René ik ben het helemaal met je eens,en geloof ook dat je gelijk hebt,dit is precies wat er is gebeurd,nu nog zien wat de eventuele schade is,misschien twee nieuwe accu,s ff afwachten tot vrijdag dan kan ik overdag met licht gaan meten.
Jammer dat de leverancier niet thuis geeft voor een schema,er moet volgens de papieren die ik heb ergens een zekering 20amp snel zitten ,die moet ik ook ff zoeken.
Alvast bedankt voor het meedenken ik ben weer heel wat wijzer.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 06 Feb 2019, 22:43

In een eerdere posting heb ik aangegeven een zekering van 16 amp,dit is foute informatie van mijn kant,dit moet zijn een 20amp snel zekering.
Foutje bedankt
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Feb 2019, 23:11

Rene schreef:Wiebren,
De walstroom heeft een tijd afgestaan, evenals geen oplading door de zonnepanelen, waardoor de accu's door afname van stroom door gebruikers leeg zijn getrokken, en wel zover dat de accu's totaal dood zijn.

Tot hiertoe klopt je redenering.
Veel moderne laders hebben een tegenstroom nodig, voordat ze beginnen met laden, Nu er weer walstroom is, start de lader niet op simpelweg omdat er geen tegenstroom naar de lader gaat.

Vanaf hier klopt het in dit geval niet.
Er zit namelijk een Argofet tussen de lader en de accu's .Dus er zou m.i. tegenstroom moeten zijn.
Er zijn namelijk nog 2 accu's over van de 4 stuks,startaccu's waar wel spanning op staat.
Accu's ontladen altijd iets,en de startaccu's schijnen stroom te hebben volgens K4.
De lader moet i.i.g. de beide startaccu's weer bij gaan laden,zodra er spanning is.En die is er volgens K4.
En ik begreep uit zijn eerdere postings dat ook niet gebeurd.
Zie deze postings.
Klaver vier schreef:Ik zou vertellen wat ik vreemd vind,er staan vier accu,s doorgekoppeld volgens mij voor starten en gebruikers.
Wat ik dus niet begrijp dat die vier accu,s doorgekoppeld staan en dat ik er dan geen gebruikers stroom uit krijg maar wel startstroom

Klaver vier schreef:Dan vier accu,s op een rij gevoed door zonnepanelen of dynamo of als je aan de walstroom ligt ,daarvoor een argofet laadstroom verdeler

Ik heb de tekst van de Argofet nog eens een paar keer doorgelezen,maar ik kom alleen tot deze redenering.
https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... put-NL.pdf
Als hij geluk heeft,heeft hij 2 accu's naar de galemiezen,als hij pech heeft,zijn dat er 4 stuks. Mag ik mij gelukkig prijzen dat ik geen Argofet op de boot heb?
Ik heb 2 stuks Cyrix-ct 12/24-120 tussen 3 accu's zitten.
Noordvaarder
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Rene » 06 Feb 2019, 23:33

Als de energize aansluiting op de huishoudaccu is aangesloten, wat veel voorkomt icm. een (slimme) acculader, zal de acculader niets gaan doen, dit heeft in dit geval niets te maken met een dynamo die een energize aansluiting benodigd.
Dus klopt mijn theorie tot zover wel.
Laten we eerst de bevindingen van René afwachten, dan kunnen we conclusies stellen.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Noordvaarder » 07 Feb 2019, 01:22

Rene schreef:Als de energize aansluiting op de huishoudaccu is aangesloten,
René

Citaat uit de datasheet van Victron:
De nieuwe Argo FET laadstroomverdelers hebben een aparte stroom begrensde ‘Energize’ aansluiting waarmee spanning op de B+ aansluiting gezet kan worden wanneer het contactslot van de motor in de contactstand gezet wordt.

Een vraag.
Mag ik hieruit concluderen dat de oude Argo FET's geen "Energize" aansluiting hadden?
En zo nee,hoe werd dan die aansturing geregeld?

En laten we hopen dat de schade meevalt,want niemand zit te wachten op onverwachte grote uitgaven
Noordvaarder
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor kajoe » 07 Feb 2019, 10:55

ik weet niet of het slim of dom is ,maar ik heb als ik lange tijd stil lig de drie banken huishoud ,start en boegschroef op de agrofed met een brug aan elkaar door gekoppeld dus de pool die van de dynamo komt doet verder geen dienst de huishoud worden geladen door de zonnepanelen ,en mocht het nodig zijn door de acculader ,tot nu toe werkt het prima de 6 accu's altijd vol even 4x245 AMP huishoud 1x145 start en 1x145 boeg en heb er geen omkijken na .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten