Aarde aan de 230 ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor Leverg » 04 Feb 2019, 00:48

Vraagje, waar ik toch even niet uitkom met Google.

We hebben een omvormer, deze levert 230 V. De bedoeling is dat hier een koelkast opkomt en tevens tv en verlichting.
Maar nou vraag ik me af of ik de massa van de boot moet gebruiken als aarde. ( moet er dan ook een aardlek tussen ?) ( groen gele draad)

Tevens zit ik te dubben met de verlichting. We willen graag een 6 tal dimbare RGB led spots in de kajuit, waarschijnlijk worden dat er meer aangezien het vooronder ook nog lampen moet hebben, maar ok.
Nou dacht ik laat ik maar 12 volt doen, maar begin nu te twijfelen of ik niet beter 230 kan doen Maar de mogelijkheden van 12 volt en RGB dimbare leds zijn nogal beperkt. Ga je naar 230 kijken dan is er een gigantisch aanbod en vele mogelijkheden.
Wat is wijsheid.

PS, de RGb functie is er niet voor de disco, maar meer voor dat je ze wat geler kan instellen en dus beter en mooier licht heb.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor Ronaldmuzie » 04 Feb 2019, 20:21

Aarde voor de 230v gewoon aan de aarde van de omvormer aansluiten

230 volt kan prima voor de verlichting probleem is alleen als je omvormer uitstaat of kapot zou gaan je geen verlichting meer hebt

Gr ronald
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor bas » 04 Feb 2019, 21:42

Maar de mogelijkheden van 12 volt en RGB dimbare leds zijn nogal beperkt.

Is dat zo? Weet het niet 100% zeker maar volgens mij is het grote gros op LED gebied 12V, worden alleen als 230V verkocht omdat dat thuis gangbaar is maar zitten dan vaak achter een trafo.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor Klaver vier » 04 Feb 2019, 21:51

Dan wordt hij volgens mij toch op de 220 geregeld en niet op de 12 volt.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor varg » 05 Feb 2019, 00:29

Lees de onvolprezen Henk Bos er nog maar eens op na: https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-61.pdf bladzijde 12 ev.
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor quichot » 05 Feb 2019, 15:50

Voor de accu's maakt het niet veel uit of de benodigde stroom rechtstreeks of via de omvormer in het benodigde wattage wordt omgezet. Klein beetje verlies door het stroomgebruik van de omvormer zelf.
Maar Ronald heeft zeker een punt: als alles via de omvormer werkt heb je niks meer als die uitvalt. En daarvoor hoeft hij niet perse stuk te zijn, ook bij te lage accuspanning gaat hij in de veilige modus.
Ik heb twee systemen parallel aan boord. 230v voor koelkast, laders en licht handgereedschap, en 12v voor de rest, direct uit de sevicebank, dus storingsongevoelig. Want zelfs als de klemspanning om wat voor reden dan ook onder de 12v duikt, blijft een lampje altijd nog wel branden.
Je zou dus alleen voor je dimleds 230v via de omvormer kunnen gebruiken, en het overige bij het oude laten.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor ErikH » 06 Feb 2019, 18:15

In tegenstelling tot wat je verkocht word kun je met RGB alleen maar discokleurtjes maken, warmwit kun je er niet uit toveren. Vandaar dat er RGBW en RGBWW is uitgevonden. Jawel door nog een ledje extra toe te voegen, warmwit :D

12V ledverlichting in overvloed, zoek maar eens naar kastplankspot of G4 led . Kleurtemperatuur is tegenwoordig ook goed te pruimen, 3000K, of als je nog warmer wilt 2700K. Die laatste vind ik persoonlijk nogal 80's. De kleurweergave blijft tegenvallen, wat dat betreft is halogeen onovertroffen.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor Klaver vier » 06 Feb 2019, 22:03

Thuis hebbben wij hue lampen wit ambiance perfecte wit kleuren van helder wit naar heel zacht wit en volledig dimbaar
Ook nog op afstand met je telefoon te bedienen,ik vind ze super.
Zit je ergens op bijv. een verjaardag zet je gewoon thuis even het licht aan ( pracht uitvinding)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor Leverg » 07 Feb 2019, 23:44

Nou, ben er bijna uit. Nu nog de hoogte :)
Ik ga in ieder geval voor de 230v versie. Heb nu thuis Megaman kelvin leds hangen. Deze worden oranjes geel als je ze dimt net als de oude halogeen lampen.
Gaan van 1800K naar 300 K kleur temperatuur.

Denk dat deze het wordt. https://www.megaman.nl/ledlampen/mm09810-1190 Ook ondiep genoeg. 30mm.
Dus geen rgb of rgbww maar wel in kelvins ook dimbaar.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Aarde aan de 230 ?

Berichtdoor Wolf1 » 09 Feb 2019, 11:51

Leverg schreef:Vraagje, waar ik toch even niet uitkom met Google.

We hebben een omvormer, deze levert 230 V. De bedoeling is dat hier een koelkast opkomt en tevens tv en verlichting.
Maar nou vraag ik me af of ik de massa van de boot moet gebruiken als aarde. ( moet er dan ook een aardlek tussen ?) ( groen gele draad)

Tevens zit ik te dubben met de verlichting. We willen graag een 6 tal dimbare RGB led spots in de kajuit, waarschijnlijk worden dat er meer aangezien het vooronder ook nog lampen moet hebben, maar ok.
Nou dacht ik laat ik maar 12 volt doen, maar begin nu te twijfelen of ik niet beter 230 kan doen Maar de mogelijkheden van 12 volt en RGB dimbare leds zijn nogal beperkt. Ga je naar 230 kijken dan is er een gigantisch aanbod en vele mogelijkheden.
Wat is wijsheid.

PS, de RGb functie is er niet voor de disco, maar meer voor dat je ze wat geler kan instellen en dus beter en mooier licht heb.
Zie dat de feestverlichting veel belangrijker is dan de veiligheid van jezef en vrouw en kinderen ! ! !
Inplaats van dimbare gekleurde led verichting, zou ik eens nadenken over hoe om te gaan met een omvormer en aardlekschakelaar !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten