Tips aanschaf polyester sloep

Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Joost1985 » 04 Feb 2019, 13:49

Dag allemaal,

Ik ben opzoek naar wat advies vwb de aanschaf van een sloep(je).
Binnenkort wordt ons huis aan het water opgeleverd en wij zouden dan ook graag een sloep willen aanschaffen.

In eerste instantie willen we niet te gek doen. We kijken naar sloepen zoals:
- Oudhuijzer 575 Luxury
- Admiral 575 XL

En verder zag ik nog het merk Gentle voorbij komen (ook onder de naam Liberty bekent?!).

Wie kan mij vertellen wat de grote verschillen zijn tussen deze sloepen? En dan met name vwb de kwaliteit en vaareigenschappen.

Ik ben heel benieuwd, alvast bedankt in ieder geval!
Joost1985
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 Feb 2019, 13:35
ligplaats: Groningen
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor broekie » 05 Feb 2019, 11:25

Hallo,

De meeste sloepen zullen in kwaliteit in dezelfde prijsklaase wel min of meer gelijk zijn.

Persoonlijk zou ik de accenten leggen op zaken als:
- motor; goede diesel met niet teveel uren en niet te klein. Een eencylinder ploffertje is wel leuk, maar ben je zo zat.
- Goede zit met voldoende ruggesteun. Wat diepere banken zitten gewoon beter op langere tochten.
- Goede cabrio kap die eventueel hoog doorloopt tot achter. Zo kun je ook binnen varen bij een regenbui.
Nieuwe kap is duur, dus let op bij aanschaf of deze nog mee kan of vervangen moet worden.
- Houtaccenten en accesoires zijn mooi, maar vergen vaak onderhoud. Als je daar niet van houd, zoek kunststof en RVS beslag en accesoires.
- Sloep met een goede kiel heeft de beste vaareigenschappen.

Zo zal iedereen zijn specifieke dingen belangrijk vinden. Maar hier zou ik als eerste aan denken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Gruttepier » 05 Feb 2019, 12:50

Enige belangrijke tip die ik heb.

Koop een gerenomeerd merk, bespaar je de ellende van de goedkope bouw.
Gruttepier
 

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor FKZ » 05 Feb 2019, 13:53

Maak voor jezelf een paar keuzes:

Nieuw of tweede hands, inboard of outboard motor. Waar wil je het ding stallen in de winter.
Hoelang wil je er mee varen? uit je vraag lijkt het of je wilt kijken of het wat is en dan mogelijk weer iets anders wilt kopen.
Is er een lengte, diepgang of hoogte beperking in de buurt door bv vaste bruggen etc. Hou hier rekening mee bij aanschaf.

De door jou geplaatste sloepen zijn allemaal van het zelfde laken en pak. Redelijk licht in gewicht, outboard in bun in diverse PK's en een semi planerende knikspant romp. Door het ontbreken van een motorkist bieden ze allemaal relatief veel binnen ruimte. Mijn tip doe een halve dag of avond bootholland en ga de boten bekijken van je lijstje en ga proef zitten etc. En als je er dan toch bent kijk ook bij een paar inboard sloepen om te ervaren hoe dat voelt. Kijk goed welke accessoires etc er bij zitten.

succes.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Sambeek » 05 Feb 2019, 16:19

Om te beginnen zou je misschien ook een paar verschillende types kunnen huren. :roll:

Ervaar je het, zonder direct te kopen. (duur zijn ze toch wel) ;)
groet Albert Terpstra / SAMBEEK 8-)
Sambeek
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 13 Feb 2017, 22:27
ligplaats: Maurik
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor varg » 05 Feb 2019, 18:11

een kwaliteitssloep van een gerennomeerd fabrikaat heeft een veel grotere kans zijn waarde te behouden. Neem er een met een bescheiden motortje....niemand houd van je als je met een sloep te hard vaart. Veel plezier met het uitzoeken en die tip over eerst je favoriete sloep een keertje huren is verstandig! Groet, Arnold
Ps. Persoonlijk vind ik dat een sloep met een helmstok echt veel fijner vaart dan een sloep met een hydraulisch stuurwerk.
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor eagle » 05 Feb 2019, 19:50

Wij hebben de afgelopen jaren enkele Liberty sloepen gerepareerd, waaronder rompschade, motor inbouw fouten en elektra.
Wij waren bepaald niet onder de indruk van de algemene kwaliteit ( en de hh verzekerings-experts ook niet..)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Gruttepier » 06 Feb 2019, 08:20

eagle schreef:Wij hebben de afgelopen jaren enkele Liberty sloepen gerepareerd, waaronder rompschade, motor inbouw fouten en elektra.
Wij waren bepaald niet onder de indruk van de algemene kwaliteit ( en de hh verzekerings-experts ook niet..)

Gr, Eagle


Dit dus
Gruttepier
 

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Marie Christina » 06 Feb 2019, 12:22

Net-zo-goed-als-Nederlands-maar-dan-uit-Polen kwaliteit?
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Tips aanschaf polyester sloep

Berichtdoor Arthur » 06 Feb 2019, 13:17

varg schreef:Ps. Persoonlijk vind ik dat een sloep met een helmstok echt veel fijner vaart dan een sloep met een hydraulisch stuurwerk.

Dat ben ik 100% met je eens, ik vind het heerlijk om lekker ontspannen op de helmstok te leunen. 8-)
Afbeelding
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten