Nergens meer stroom

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 04 Feb 2019, 22:43

Dat is wat er is gebeurd maar dan zou de acculader als de wastroom er op staat toch weer moeten gaan werken en dat gebeurd niet
Gr René
Het is zelfs zo dat er nog een losse acculader in de machine kamer staat die ook niets doet
De Walstroom wordt totaal niet doorgegeven
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor pascall » 04 Feb 2019, 22:59

Nee, in het voorbeeld wat ik aangeef van de losse fase, start hij niet op, dan heeft er 380 volt op je netwerk gestaan.
Ik heb het zelf meegemaakt, ik mete 380 volt op de walvoeding, een stamp op de steiger en ik meet 220 volt, slecht contact van een fase.
Omvormer/schijdingstravo overleden, verzekering jachthaven heeft alles vergoed, ik zeg niet dat dit de oorzaak is, maar het kan wel.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 04 Feb 2019, 23:12

Dat moet ik ook even meten,maar ik had van de week toen ik bij de boot was geen goeie duspel bij mij
Ik denk ook dat de scheidingstrafo is overleden
Ik weet niet wat er gebeurd als de walsroom uitvalt en de omvormer met ijskast staan aan,kan er dan een beveiliging uitklappen op het moment dat de walstroom er weer op komt,een soort themische beveiliging
Dit denk ik omdat de omvomer stand bij stond net als de acculader.
Misschien zeg ik iets geks maar dat komt door mijn onwetenheid,maar ik leer hier wel weer van,daarom kijk ik altijd eerst zelf,ik kan er altijd nog een elektrischiën bijhalen,het lijkt mij wel dat ik kan meten of de scheidingtrafo doorlaat of dat daar de stroom niet verder komt
Gr René
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor henkvd » 04 Feb 2019, 23:27

Een defecte trafo van die omvang ruik je, denk dat er nog wel ergens een zekering voor zit, meten is weten.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 04 Feb 2019, 23:49

Henk ik zie niks bij de trafo en ik ruik er ook niks.
Zelf denkik dat de walstroom bijv, gehalveerd is en dat ik bijv,110 volt heb,dit heb ik vroeger wel eens gehad toen ik in de elektra had geboord,toen lag er 1 fase uit
Ik snap niet hoe er 380 op de walstroom kan staan als je maar drie draden hebt,ik dacht dat er dan vier draden moesten zijn .
Maar dat denk ik omdat ik er niet genoeg van weet
Die zekering moet dan wel een flinke zijn en die weet ik nog niet te zitten,maar ik ga wel zoeken,kan niet moeilijk zijn volgens mij
Gr René en voor straks weltrusten ik ga de kooi in.
1 vraagje nog kan die zekering er dan uitklappen omdat en de accu,s leeg zijn en dus de omvormer en de lader gelijk inkomen plus de ijskast of kan dit niet,een zekering knalt er niet voor niks uit denk ik dan
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor pascall » 05 Feb 2019, 05:48

Klaver vier schreef:Henk ik zie niks bij de trafo en ik ruik er ook niks.
Zelf denkik dat de walstroom bijv, gehalveerd is en dat ik bijv,110 volt heb,dit heb ik vroeger wel eens gehad toen ik in de elektra had geboord,toen lag er 1 fase uit
Ik snap niet hoe er 380 op de walstroom kan staan als je maar drie draden hebt,ik dacht dat er dan vier draden moesten zijn .
Maar dat denk ik omdat ik er niet genoeg van weet
Die zekering moet dan wel een flinke zijn en die weet ik nog niet te zitten,maar ik ga wel zoeken,kan niet moeilijk zijn volgens mij
Gr René en voor straks weltrusten ik ga de kooi in.
1 vraagje nog kan die zekering er dan uitklappen omdat en de accu,s leeg zijn en dus de omvormer en de lader gelijk inkomen plus de ijskast of kan dit niet,een zekering knalt er niet voor niks uit denk ik dan


Dat kan, dan komt de vraag, welke zekering, die aan boord als hij er zit, of die in de kast op de wal?

Henk, toen dat gevalletje bij mij plaats vond rook in niets, pas toen ik met mijn giechel tegen de ventilatiegaten van de omvormer kwam rook ik het.
Tussen de tijd van het gebeuren en wanneer ik er achter kwam konden max 6 dagen zitten, daar kan het natuurlijk ook in hebben gezeten dat ik niets merkte van een schroeilucht.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 05 Feb 2019, 08:56

Ik weet bij mij ook niet hoeveel tijd er tussen gezeten heb,maar er staat walstroom op ik weet alleen niet hoeveel
Ik heb de omvormer wwar alles inzit in de bank zitten maar ik rook niets.
Afwachten maar even
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Popeye » 05 Feb 2019, 10:45

Klaver vier schreef:Henk ik zie niks bij de trafo en ik ruik er ook niks.
Zelf denkik dat de walstroom bijv, gehalveerd is en dat ik bijv,110 volt heb,dit heb ik vroeger wel eens gehad toen ik in de elektra had geboord,toen lag er 1 fase uit
Ik snap niet hoe er 380 op de walstroom kan staan als je maar drie draden hebt,ik dacht dat er dan vier draden moesten zijn .
Maar dat denk ik omdat ik er niet genoeg van weet
Die zekering moet dan wel een flinke zijn en die weet ik nog niet te zitten,maar ik ga wel zoeken,kan niet moeilijk zijn volgens mij
Gr René en voor straks weltrusten ik ga de kooi in.
1 vraagje nog kan die zekering er dan uitklappen omdat en de accu,s leeg zijn en dus de omvormer en de lader gelijk inkomen plus de ijskast of kan dit niet,een zekering knalt er niet voor niks uit denk ik dan

Bij 220 heb je 1 fase, bij 380 3 (en de nul en aardedraad) Totaal dus 5 draden.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Klaver vier » 05 Feb 2019, 19:51

Ben ff bij de boot geweest om er een acculader aan te hangen ben nog niet veel wijzer
Acculader er op en de accumonitor geeft weer aan.
Op de omvormer brand het lampje output in .
Het was al donker dus ik moest met een lampje lopen knoeien.
Nog geen zekering gezien moet wel ergens een 16 ampere zekering zitten volgens de beschrijving.
Wel zit er een hele grote 100 ampere zekering in het accu gedeelte
Voorlopig denk ik dat de walstroom er een poos af is geweest en dus alles is leeg getrokken.
Ik zie niks wat geschroeid of verbrand is.
In de beschrijving staat: als de accuspanning onder een bepaald nivo daalt zal de omvormer eveneens uitschakelen en
Input low aanduiden.De accu zal hierdoor niet beschadigd raken door diep ontlading
Dat heb ik natuurlijk niet gezien want ik was een tijdje niet geweest en mijn ijskast stond aan,dus blijft hij de accu,s gewoon leegtrekken.
Vreemd is dat ik wel startsroom heb maar totaal geen verbruikerstroom,dat kan ik niet volgen.
Met goed licht ga ik verder kijken ik hou jullie op de hoogte.Tips heel graag
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Nergens meer stroom

Berichtdoor Noordvaarder » 05 Feb 2019, 20:19

Klaver vier schreef:Vreemd is dat ik wel startsroom heb maar totaal geen verbruikerstroom,dat kan ik niet volgen.
Gr René ( klaver vier)

Dat is het werk van de Argofet.
Dat ding maakt een scheiding tussen je accu's.
Vanuit de positie van de accu lader,laad deze de accu's wel,maar er wordt geen spanning uit gehaald door een verbruiker,alleen als de verbruiker de startmotor is van de motor is.Zo houd je je startacuu gescheiden van de rest.
Dus dat je wel daarin spanning hebt,klopt wel.
Noordvaarder
 

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten