door eagle » 05 Dec 2013, 19:58
Bericht door eagle » ma 15 okt 2012, 20:34
Vrijwel zeker zijn dat kabels van het type C 330 (morse teleflex). Deze kunnen niet uitelkaar genomen worden.
De binnenkabel is een bowden-achtige kern met daar omheen gewikkeld een band van rvs, waardoor het opp. glad is.
De buitenkabel bestaat in princpe uit een bundel licht getordeerde naast elkaar liggende verenstalen draden met daar binnenin een teflon pijpje, waarin de binnenkabel schuift. Buitenom is een mantel van PE gegoten : rood (morse) of bruin (volvo, teleflex), soms zwart (ultraflex).
De uiteinden van de binnenkabels zijn aan starre rvs stiften geperst, met daaarop schroefdraad (unc). De buitenkabel eindigt in een rvs eindstuk met daarin een groef; daaroverheen past een beugeltje met ingeperst spie-stukje, dat in dat groefje valt. aldus is de axiale positie gegeven. Verder zijn er per kant twee rvs telescoop-pijpjes met rubber afdichting, waaruit de binnenkabelstift naar buiten komt.
Smeren kan niet. ( van alles geprobeerd; werkt maar even...).
Als ze breken is dat vrijwel altijd bij de aanpersing van de binnenkabel aan een van de eindstiften.
Zwaar lopen komt door het in de bochten inslijten van de teflon binnenvoering; dit zorgt behalve voor het zware lopen (klemt in de zelfgesleten groef) ook voor speling; Bij trek ligt de binnenbocht aan, bij druk de buitenbocht.
Gas kan trekkend of drukkend zijn, dat hangt af van hoe de kabel naar de inspuitpomp wordt geleid. In de Morse-control (MT3 ?) wordt dat uitgemaakt bij de kabelmontage. Hier wordt ook uitgemaakt hoeveel slag er komt (nodig is) bij vol-gas.
De buitenmantel smelt bij zo,n 200 graden; uitkijken met uitlaatdelen (droge..). Dit zorgt ook voor zwaar lopen.
Voor de afstelling aan de pomp geldt, dat de toeren-hefboom bij stat. toeren altijd eerder tegen de stat. afstelschroef komt, voordat de kabelbeweging stopt; die moet zo,n 2-5 mm verder kunnen. Vaak is hierin voorzien in een verend schuifstuk, of een eindnippel met sleufgat.
Bij twee stuurstanden hoort een interlock-bak in het Schakelkabel systeem, om tegenstrijdige inschakel-of richting commando,s uit te sluiten. De gaskabels kunnen zowel via een "Twee-naar Een" bak met een (3e) eindkabel naar de pomp gaan, of alletwee samen, maar dan met eindnippels voorzien van lange sleuven. Maar altijd geldt: Bij stat.toeren moet de pomphandel tegen de stat.aanslagbout liggen, en de kabel(s) gaan enkele mm verder voordat hun eindstand bereikt is.
gr Eagle