Nieuwe bilgepomp, welke slang??

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor Billy » 29 Jan 2019, 14:18

Ik wil een nieuwe / extra bilge pomp maken.

Nu zie ik een 28mm bilgepomp, ook 28mm huid-doorvoer, maar geen 28mm slang. Ik kan alleen slangen vinden met inwendige diameter 32mm of 25mm met spiraal. Zou ik met een stevige klem de 32mm vast kunnen zetten? Of kan ik de 25mm oprekken denken jullie? Is toch gek, dat er nergens een slang te vinden is met 28mm inwendig?

Ik heb ook een 27mm slang inwendig gewonden, dat is een PVC gevlochten type. Ik ben alleen bang dat deze kan knikken.

Wat zouden jullie doen op een 11m motorjacht? Ik moet toch alles nieuw plaatsen, dus kan nog alle kanten op.
Ik had nu geselecteerd een RVS 28mm slang huiddoorvoer, en dan de Allpha bilgepomp omdat deze voordelig is en een ingebouwde vlotter heeft.
Billy
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Jan 2019, 13:58
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor kajoe » 29 Jan 2019, 14:36

hoe ik er persoonlijk op tegen ben om een bilge pomp recht steeks op het buiten water te lozen om dat als er olie meekomt je een grote rotzooi krijgt ,en ja als je dan gepakt word is de boete niet mals dus zeker niet met een automatische pomp .maar kan je het gescheiden houden tja dan is het wat anders .maar ik heb nog nooit een bilge gezien die schoon van olie blijft .
wij gaven het altijd af op een bunker station en terwijl de bilge leeg zogen spoten we bij met drinkwater of de dekwas maar ja dat was een groot schip ,nu bij mijn bootje zuig ik de bilge als er iets instaat wat erg weinig voorkomt leeg met zo,en vacuum pomp van 8 liter en dump het in een oude jerrycan .

maar gelukkig is ieder vrij om te doen en te laten
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor Yep » 29 Jan 2019, 14:46

Punt is wel dat indien er automatisch afgepompt wordt, dit wel kan helpen tegen verzuipen van het schip.
Dat is dan ook de reden dat ik 2 schakelaars geplaatst heb.
De 1e en de laagst geplaatste geeft alleen een alarm, de 2e zit veel hoger en pompt wel automatisch af.
Maar dan is er al wel een kritisch punt bereikt.

Het hoeft niet alleen diesel te zijn, de bilge kan ook vollopen met water uit de tank bij een gescheurde waterleiding o.i.d. waarbij de waterpomp lekker blijft doorpompen.
Ik moet er niet aan denken, 1.500 liter water in het ruim....
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor Billy » 29 Jan 2019, 15:16

kajoe schreef:hoe ik er persoonlijk op tegen ben om een bilge pomp recht steeks op het buiten water te lozen om dat als er olie meekomt je een grote rotzooi krijgt ,en ja als je dan gepakt word is de boete niet mals dus zeker niet met een automatische pomp .maar kan je het gescheiden houden tja dan is het wat anders .maar ik heb nog nooit een bilge gezien die schoon van olie blijft .
wij gaven het altijd af op een bunker station en terwijl de bilge leeg zogen spoten we bij met drinkwater of de dekwas maar ja dat was een groot schip ,nu bij mijn bootje zuig ik de bilge als er iets instaat wat erg weinig voorkomt leeg met zo,en vacuum pomp van 8 liter en dump het in een oude jerrycan .

maar gelukkig is ieder vrij om te doen en te laten


achtergrondverhaal; dit weekend stond de bilge vol met water, niet een beetje, nee, bijna 30cm! De WC aanvoerslang had iemand anders naar beneden gedrukt waardoor deze onder de waterlijn zat. Daarna is deze gaan lekken en niemand heeft dat opgemerkt. Achteraf blijkt ook dat de automatische bilgepomp niet meer functioneerde, alleen bij manueel aanzetten ging deze nog draaien. Na ruim 12 uur continue werking van de bilgepomp is het nu weer droog in de bilge (het was een 40 liter per minuut pomp, maar na opvoerhoogte van c.a. anderhalve meter zal die waarschijnlijk een stuk minder uitvoer hebben). De bilgepomp heb ik erna nog getest, maar automatisch inschakelen doet ie niet meer (paar maanden terug nog wel, tijdens een test die ik toen deed).

Normaal zou ik nooit de bilge legen. Maar zinken van de boot of bilge water afvoeren... ik heb mijn keus dan gauw gemaakt :-)
Billy
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Jan 2019, 13:58
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor pascall » 29 Jan 2019, 17:38

Ff Google, 5 seconden em ik heb er al een. 28mm inwendig silicone spiraalslang.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Jan 2019, 18:32

Billy schreef:Dit weekend stond de bilge vol met water, niet een beetje, nee, bijna 30cm! De WC aanvoerslang had iemand anders naar beneden gedrukt waardoor deze onder de waterlijn zat. Daarna is deze gaan lekken en niemand heeft dat opgemerkt.

Ga je van boord,dan doe je de afsluitkranen dicht.
En als je in een jachthaven ligt,staan de afsluitkranen ook dicht,ook al zitten er mensen aan boord.
Je behoefte doe je daar,waar je het behoord te doen,en dat is in het toiletgebouw.
Noordvaarder
 

Re: Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor Daxiepaks » 30 Jan 2019, 13:01

Yep schreef:Punt is wel dat indien er automatisch afgepompt wordt, dit wel kan helpen tegen verzuipen van het schip.
Dat is dan ook de reden dat ik 2 schakelaars geplaatst heb.
De 1e en de laagst geplaatste geeft alleen een alarm, de 2e zit veel hoger en pompt wel automatisch af.
Maar dan is er al wel een kritisch punt bereikt.

Het hoeft niet alleen diesel te zijn, de bilge kan ook vollopen met water uit de tank bij een gescheurde waterleiding o.i.d. waarbij de waterpomp lekker blijft doorpompen.
Ik moet er niet aan denken, 1.500 liter water in het ruim....



Hoi, zou ik je mogen vragen welke pomp je gebruikt en welk systeem je gebruikt om deze op auto te zetten of manueel, en je gebruikt hiervoor 2 vlotters ? (1 voor alarm op diep punt, en 1 voor pompen ?) Ben benieuwd hoe je dit hebt gemaakt.

mvg
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor Yep » 30 Jan 2019, 13:45

Natuurlijk.

- Ik kan het even niet zien maar elke A-merk bilgepomp is ok (het is maar net welke je past qua omvang, voltage, etc.).
- Inderdaad gebruik ik 2 vlotters zoals geschetst, eentje (onder) welke een luide sirene aanstuurt (de hele haven zal het horen en een (de bovenste) welke rechtstreeks de pomp aanstuurt.

Ik heb de bediening ondergebracht in een kastje alwaar:

- Een aan/uit schakelaar zit voor de sirene
- Een aan/uit schakelaar zit voor het manueel bedienen van de bilgepomp
- Een zelf bekrachtigend relais zit welke de sirene permanent laat loeien zodra de onderste schakelaar ook maar 1 puls heeft afgegeven
- Een drukknop zit welke het zelf betrachtende relais weer loslaat

Schema:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor broekerhaven » 30 Jan 2019, 18:19

kajoe schreef:hoe ik er persoonlijk op tegen ben om een bilge pomp recht steeks op het buiten water te lozen om dat als er olie meekomt je een grote rotzooi krijgt ,en ja als je dan gepakt word is de boete niet mals dus zeker niet met een automatische pomp .maar kan je het gescheiden houden tja dan is het wat anders .maar ik heb nog nooit een bilge gezien die schoon van olie blijft .
wij gaven het altijd af op een bunker station en terwijl de bilge leeg zogen spoten we bij met drinkwater of de dekwas maar ja dat was een groot schip ,nu bij mijn bootje zuig ik de bilge als er iets instaat wat erg weinig voorkomt leeg met zo,en vacuum pomp van 8 liter en dump het in een oude jerrycan .

maar gelukkig is ieder vrij om te doen en te laten



Sorrie hoor , maar wat heeft dit met de vraagstelling te maken?

Als afdwalen een olympische sport was , zitten er hier genoeg met goud.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Nieuwe bilgepomp, welke slang??

Berichtdoor hemmes » 30 Jan 2019, 19:46

Helemaal mee eens de beste man vraagt om slang niet om uitleg van groen links hoe het allemaal moet beetje jammer
hemmes
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 23:43
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten