gasbun plaats...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jan 2019, 21:02

Tontoos schreef:,
Jij woont blijkbaar niet aan de grens, ik woon dicht bij de grens en het kan voor ons hier wel uit, jij spreekt vanuit waar jij woont dat kan je nooit vergelijken Noordvaarder.

Nee nee Antje, jij zet hier een posting neer,waarin je spreekt van het feit dat het in Duitsland goedkoper is.
M.a.w ,iedereeen kan beter in Duitsland gaan shoppen.
Maarrrrrrrrr ,ik heb even ,- ik meen ergens gelezen te hebben,dat je uit Pekela komt - ,gekeken op GoogleEarth,en het is vanaf de Watertoren in Pekela tot aan de grens op Rhederbrug, nog altijd 14 km.
Vanaf de Watertoren naar PvG aan de A7 is het 21 km.
Ik ga er even vanuit dat je geen gas kan kopen in Wymeer,dus je zult naar Bunde of Rhede moeten.
En je hoeft van mij niet naar Holthausen,heb er geen aandelen in,maar bij jou zitten er ook 4 stuks die gasflessen hebben.
https://www.gasflesvullen.info/kopen-ga ... groningen/
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jan 2019, 21:25

Hooveld960 schreef: En daarbij denk ik dat de mensen hier op dit forum wel bewust bezig zijn daarmee, maar ik doel meer op de vele recreatieschippers die veel te lang doorvaren zonder dat er naar hun gasinstallatie wordt gekeken (keuren en vervangen van flexibele slangen). Met alle mogelijke gevolgen van dien. Ieder jaar weer vinden er wel een paar ontploffingen plaats op boten. Mischien te voorkomen geweest door tijdige keuring of in ieder geval inspectie van je gasinstallatie?
Als je wederhelft het niet langer verantwoord vind,of zich er niet goed bij voelt,dan ga je wel over tot vervanging van de apparatuur.En bij de een komt dat eerder,dan bij de andere.Mijn vrouw zei gewoon,dat ze niet meer mee ging,als er geen koelkast in kwam die alleen op stroom wou lopen.Je hebt dan 2 keuzes,of altijd alleen varen,of aan haar wensen voldoen.Ze had er namelijk geen goed gevoel bij,als 's nachts de koelkast op gas moest om te koelen.
Nu zit er een 12/220V koelkast in,en er komen nog 2 zonnepanelen op de kajuit.De gehele mikmak daarvoor heb ik al,het moet er alleen nog even op.Zo gauw het weer het toelaat,gaat dat gebeuren.Er wordt alleen nog op gas gekookt.Ik heb enkel buiten in de bun nog een stukje PVC slang,en onder de gaskookplaat zit een klein stukje flexibele stalen slang,de rest is buis.Alles binnen tot in de bun,is met knelkoppelingen uitgevoerd.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Roelof » 26 Jan 2019, 22:07

quichot schreef:Psies.
Het is helemaal niet bij wet verboden. Het betreft regelgeving schepen > 20mtr, en daar vallen de meeste jachten niet onder.
Die kuipoplossing met ontluchting op de bodem naar buiten (dus niet in de kuip) is een prima werkbare, veilige oplossing voor kleine schepen.
Flessen op het zwemplateau wordt afgeraden ivm aanvaringsrisico in sluizen. Maar ook die oplossing is altijd nog veiliger dan binnenboord opstellen.

Meer algemeen denk ik dat het wel meevalt met het gevaar. Dit draadje volgend heeft iedereen het wel voorelkaar.
Als er al wat misgaat is het doorgaans te wijten aan lekkende verbindingen of slangen, waardoor in een niet-geventileerde ruimte zich een kritische verhouding gas-zuurstof kan opbouwen. Het is dan ook geen toeval dat de meeste ongelukken zich aan het begin van het vaarseizoen voordoen, als er lange tijd niemand aan boord is geweest.


Wetgeving (haalde ik ook aan) zal voor het merendeel van onze bootjes niet van toepassing zijn maar verzekeringen houden zich vaak vast aan dergelijke regels.
In onze vorige boot waren de koelkast en het fornuis aangesloten op gas, de gasbun was net zoals bij Hooveld960 in de kuip in een bank geplaatst, met een onder en boven ont / beluchting buitenboord. Dit werkte prima.

De koperen gasleiding echter was op 3 plaatsen onderbroken en verbonden met gasslang en slang klemmen, deze slangetjes waren zichtbaar verouderd (scheurtjes in de buiten mantel).
Gasleiding natuurlijk direct vervangen voor een koperen leiding uit 1 stuk en alleen naar het fornuis.

Ook ik ga ervan uit dat de lezers van dit forum wel zorgen dat de zaken goed en veilig voorelkaar hebben. Jammer genoeg zijn er ook velen die zich niet inlezen op dergelijke watersport fora en zaken als gasleidingen ed. op de bonnefooi monteren op hun eigen gevoel.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Klaver vier » 26 Jan 2019, 23:15

Dat stukje slang bij Wiebren in de bun mag ook niet van de verzekering,dat moet flexibele slang zijn met aangeperste koppelingen en liefst ook nog een drukmeter,zodat je kan zien als je de fles dichtdraait of de druk terugloopt.
Op onze vorige boot kreeg ik hier een afkeur punt op.
Uiteraard heb ik het nu wel hoe het hoort op deze boot.
Gr René ( klaver vier )
Klaver vier
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Roelof » 26 Jan 2019, 23:20

Hallo Rene,

Zou je een foto willen plaatsen hoe je de aansluiting(en) enz. in de gasbun hebt?

Is voor mij een klusje op de lange termijn maar wil graag zoveel mogelijk informatie.

BVD

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Noordvaarder » 26 Jan 2019, 23:39

Klaver vier schreef:…….,dat moet flexibele slang zijn met aangeperste koppelingen en liefst ook nog een drukmeter,zodat je kan zien als je de fles dichtdraait of de druk terugloopt.
Dat is een stukje slang zoals voorheen,mar met aangeperste koppelingen,en er zit een drukmeter op.De slang is aan de buitenmkant rood van kleur,en moet elke 5 jaar worden vervangen.
Onder flexibele slang versta ik, die metalen slangen die je ook onder een wasbak monteerd,maar dan in gasuitvoering.
Deze zit in de bun bij de fles met een drukmeter, https://www.gaswinkel.com/catalogus/ond ... iceerd.htm
en deze zit onder de kookplaat tussen de buis en de kookplaat https://www.gaswinkel.com/catalogus/ond ... _40_cm.htm.
Als ik iets moet hebben op gasgebied,bestel ik het daar altijd.
Goede mensen,en een hele goede uitleg en/of advies.
Noordvaarder
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor quichot » 27 Jan 2019, 10:42

Voor grote schepen geldt: regelaar vast tegen het schot. Hogedrukslang tussen fles en regelaar. Afblaasventiel regelaar verlengen tot bodem bun.
Oranje datumslangen, ook gloednieuwe, zijn niet toegestaan.
Toestellen mogen alleen met een gecertificeerde metaalbewapende slang en aangeperste koppelingen met de toestelkraan worden verbonden als er geen mogelijkheid bestaat die op andere wijze te verbinden. Ook is de lengte gelimiteerd. Tussen regelaar en toestelkraan zijn slangen taboe. Zadeltjes moeten een rubberen hulsje hebben, en in lange rechte leidingen moet een expansielus zitten.

Dit gezegd hebbende: wie z'n gezonde verstand gebruikt en de hele installatie ieder jaar even naloopt, doet weinig fout.
Laatst gewijzigd door quichot op 27 Jan 2019, 10:48, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jan 2019, 10:46

Roelof ik kan geen foto van de bun maken,want de boot ligt onder een zeil,dan moet ik plat op mijn buik onder het zeil doorkruipen en dat zie ik niet zitten met die nattigheid
Bovendien krijg ik de foto,s hier toch niet op.
Maar als je ff googelt op propaan regelaar met manometer vindt je het zo,en dan zo,n slang er aan als in het eerste voorbeeld van Wiebren.
Alleen heeft bij mij in de buurt bijna niemand het op voorraad.
Ik dacht maar weet het niet meer zeker dat er zelfs ook een afblaas op moest zitten.
Succes
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor Klaver vier » 27 Jan 2019, 10:50

Gelijk getypt met Guido maar als je het zo doet als Guido ,dan doe je het perfect,bij ons zit de regelaar rechtstreeks op de fles,wat ik persoonlijk wel zo logisch vind,want dan is de druk al gereduceerd voor het bij de slang komt.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: gasbun plaats...

Berichtdoor kajoe » 27 Jan 2019, 19:39

als je alles volgens de regels wil hoort de regelaar vast op een schot te zitten en dan de dikke gekeurde slang van de regelaar naar de fles te gaan .en van af de regelaar met koperen leiding verder met direct buiten de kist een afsluiter,altans zo is ons geleerd .
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten