Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vol?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Wolf1 » 24 Jan 2019, 08:56

stefan schreef:Als je de panelen paralel hebt levert dit in het voorbeeld 48 volt op de regelaar ( je kan tot 100 dus prima)

En als je de panelen in serie zet levert dat 96V op, is dus ook prima, maar gaan de panelen bij veel minder zon veel eerder laden !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor aquanaut » 24 Jan 2019, 09:50

Wolf1 schreef:En als je de panelen in serie zet levert dat 96V op, is dus ook prima, maar gaan de panelen bij veel minder zon veel eerder laden !
Gr. Wolf1


En de grootste rendement verbetering zit hem dan ook in het feit dat laden eerder begint en langer doorgaat bij een hogere PV spanning.
De 30% verbetering wordt alleen waargemaakt indien de PV spanning zo hoog mogelijk is, naast het feit dat een MPPT regelaar altijd energie blijft leveren.
Dit in tegenstelling tot een PWM regelaar die de verbinding tussen paneel en batterij voortdurend verbreekt.
De energie die het paneel opvangt op het moment dat er geen verbinding is, is dus verloren..
Om een (Victron) MPPT goed te laten werken proberen we door het in serie schakelen van panelen de pv spanning zo hoog mogelijk te laten zijn.
Let wel op dat je met deze maximale PV spanningsberekening uit gaat van de open klem spanning (Voc) en niet van de werkspanning (Vmp)!!
Een 36 cellen paneel (12V paneel) in combinatie met een MPPT regelaar werkt in vele gevallen niet beter als hetzelfde paneel met een PWM regelaar.
In weinig licht situaties doet de MPPT zelfs helemaal niets....., dan kun je beter een traditionele PWM regelaar pakken.
Wij hanteren voor mobiele toepassing zelfs de stelling dat de MPPT met 1 12V paneel helemaal niet werkt.
Dit voorkomt ons teleurstelling en veel telefoontjes in de maand september / oktober waar we klassiek gebeld worden over niet meer werkende MPPT's.
Dit is ook de reden dat onze "kant en klaar" zonnepaneel setjes in onze webshop worden geleverd met een PWM regelaar als het maar om 1 paneel gaat:
https://www.bluepowershop.nl/solar/solar-sets.html

@aadbloem, de 10% regel geldt niet voor het laden met zonnepanelen, dat is alleen voor laders met zg. adaptieve curve.
Het selecteren van een te kleine lader resulteert in een te lange absorptiefase dus slijtage van de accu.
Een (Victron) MPPT heeft een predictive curve, in dat geval is het niet schadelijk om langer te laden om de accu vol te krijgen.
De regelaar bepaald namelijk bij het eerste zonlicht wat de ladingsbehoefte van de regelaar is en past daar zijn strategie op aan.
Bij het laden met zonnepanelen moet je er van uit gaan dat alle energie die je opvangt en in de accu opslaat niet door een andere bron opgewekt hoeft te worden. (alles is meegenomen)
Doet de dynamo dit dan kost dit diesel, pak je het uit de walstroom kost het je muntjes, of meer liggeld.
Wel moet er het één en ander met de instellingen worden geschoven om de stroom komende vanaf de zonnepanelen prioriteit te geven.

@Hooveld960
Je huidige regelaar kan 15A laadstroom leveren, in een 12V systeem werken we met een maximale laadspanning van 14,4V 15 * 14,4 = 216W
Meer aansluiten heeft dus geen zin, de regelaar gaat er niet kapot van, wordt ook niet warm, maar regelt gewoon niet meer vermogen in.
Om gebruik te kunnen maken van de 400Wp die je van plan bent neer te leggen heb je dus een zwaardere regelaar nodig.
400W / 14,4A = 27,7A, hier heb je dus een 30A laadregelaar nodig.
Waar je mee zou kunnen beginnen is te controleren of de panelen wel in serie staan, het feit dat de installateur een 100/15 regelaar bij je heeft neergehangen doet mij vermoeden dat hij niet helemaal heeft begrepen.
Voor 2 stuks 100Wp poly panelen was de (goedkopere) MPPT 75/15 namelijk al goed geweest (waarschijnlijk zelfs fractioneel beter).
Bij een hoop installateurs blijft de gedachte hangen dat de panelen in een 12V systeem in parallel moeten worden geschakeld en in een 24V systeem in serie, iets wat gebruikelijk is bij PWM regelaars.
Bij een MPPT staat de ingangsspanning (PV spanning) los van de uiteindelijke laadspanning.
De enige voorwaarde is dat hij minimaal 5V hoger moet liggen, en bij voorkeur zo hoog mogelijk moet zijn.
Als je jouw 2 panelen parallel schakelt leveren ze een werkspanning van 17-19V typisch (Vmp) als je actuele accuspanning 12,5V is moeten de panelen dus (12,5+5) 17,5V opbrengen.
Bij vlak liggende panelen (wat ze aan boord eigenlijk altijd liggen) valt de zon sporadisch loodrecht in de panelen.
De panelen komen dus niet aan die benodigde minimale spanning en er wordt niet geladen.
Zet je deze panelen in serie dan hoeven de panelen per stuk nog maar 8,75V op te brengen om het laden te laten beginnen.
Als je 4 panelen in serie zet is dat nog maar 4,37V enz.
De Voc van jouw panelen is typisch 20-22V zetten we er 4 van in serie blijven we dus keurig onder de 100V van de MPPT 100/30.

Dus als je gaat uitbreiden kun je ook 2 extra 100Wp (gelijk gespecificeerde) panelen en een zwaardere regelaar toevoegen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor aadbloem » 24 Jan 2019, 13:43

aquanaut schreef:@aadbloem, de 10% regel geldt niet voor het laden met zonnepanelen, dat is alleen voor laders met zg. adaptieve curve.
Het selecteren van een te kleine lader resulteert in een te lange absorptiefase dus slijtage van de accu.
Een (Victron) MPPT heeft een predictive curve, in dat geval is het niet schadelijk om langer te laden om de accu vol te krijgen.
De regelaar bepaald namelijk bij het eerste zonlicht wat de ladingsbehoefte van de regelaar is en past daar zijn strategie op aan.
Bij het laden met zonnepanelen moet je er van uit gaan dat alle energie die je opvangt en in de accu opslaat niet door een andere bron opgewekt hoeft te worden. (alles is meegenomen)
Doet de dynamo dit dan kost dit diesel, pak je het uit de walstroom kost het je muntjes, of meer liggeld.
Wel moet er het één en ander met de instellingen worden geschoven om de stroom komende vanaf de zonnepanelen prioriteit te geven.
Aquanaut
Mijn Victron MPPT 100/30 heeft drie ledjes: bulk/absorbsion/float en dat is dus niet goed??
https://www.bluepowershop.nl/victron-sm ... v-30a.html
Ik heb twee panelen van 42v parallel staan voor een 12v installatie en mijn accubank 440Ah is voor de middag alweer geladen, ook bij aanzienlijke aaneengesloten bewolking.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor aquanaut » 24 Jan 2019, 14:22

aadbloem schreef:Mijn Victron MPPT 100/30 heeft drie ledjes: bulk/absorbsion/float en dat is dus niet goed??


Ik zou niet weten waarom het niet goed is dat er drie ledjes opzitten, Victron heeft ze er heel doelbewust opgezet?!

aadbloem schreef:Ik heb twee panelen van 42v parallel staan voor een 12v installatie en mijn accubank 440Ah is voor de middag alweer geladen, ook bij aanzienlijke aaneengesloten bewolking.

Prima toch?
Alleen als je beide panelen in serie schakelt zal je een beter rendement halen uit de installatie, vanwege de uitleg in voorgaande post maar bijvoorbeeld ook door halvering van de PV stroom, waardoor hier minder leidingverliezen optreden.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor aadbloem » 24 Jan 2019, 15:10

aquanaut schreef:Ik zou niet weten waarom het niet goed is dat er drie ledjes opzitten, Victron heeft ze er heel doelbewust opgezet?!
Aquanaut
Kennelijk interpreteerde ik je uitleg niet goed, ik had de indruk dat je "bulk" niet okee vond voor zonnepaneel-laders.
Ging me niet om de ledjes bulk/absorbsion/float zelf uiteraard, dat begrijp je wel natuurlijk ondanks dat je een wat spottende reactie erop geeft.
Overigens staat er geen Victron op mijn blauwe lader maar Fangpusum maar verder wel geheel indentiek ook de binnenkant :lol:
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Hooveld960 » 24 Jan 2019, 16:57

Aan allen: bedankt voor de reacties. Het is me een stuk duidelijker.

@Aquanaut: ik heb je een pb gestuurd.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor Ronaldmuzie » 24 Jan 2019, 18:48

@stefan je hebt gelijk spaning blijft gelijk in paralel schakeling tik foutje met dikke vingers :D

@aquanout het serie schakelen levert wel een flink nadeel op als er over een van de panelen een schaduw valt
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie
 
Berichten: 213
Geregistreerd: 02 Feb 2014, 13:15
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor aquanaut » 24 Jan 2019, 22:08

@aadbloem, bulk is een noodzakelijke fase voor het laden, dit is de enige fase waarin er echt energie wordt toegevoegd aan de accu.
Absorptie is nodig voor het regenereren van de batterij en de belangrijkste laadfase, float is druppelladen.
Mijn reacties mag je soms met een knipoog lezen hoor, zie mijn onderschrift.
Je laadregelaar mag er aan de buitenkant misschien zo uitzien maar van binnen is hij wel degelijk anders, hooguit als je hem vergelijkt met de allereerste serie Victron MPPT's komt hij in enige mate overeen.
De Fangpusun was gekopieerd van een pre-productie model, inclusief alle kinderziektes.
@ronaldmuzie: dat valt met een goed paneel met ingebouwde bypassdiodes reuze mee.
Ook parallel geschakelde panelen hebben last van schaduw.
Google maar eens op "the effects of partial shading" genoeg leesvoer.
De voordelen van serieschakelen zijn vele malen groter als de nadelen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor hemmes » 24 Jan 2019, 22:23

Aquanaut heb je er ook een schema van van serie parallel bij mij aan boord zitten de panelen allemaal aan elkaar gekoppeld dus dit is dus in serie neem ik aan maar hoe zet ik ze dan in serie vgr marcel
hemmes
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 23:43
ligplaats:
info:

Re: Met grotere capaciteit zonnepanelen sneller de accu's vo

Berichtdoor aquanaut » 25 Jan 2019, 10:46

Marcel,
Als de panelen op dak zo zijn geschakeld dat alle plussen bij elkaar komen en alle minnen bij elkaar komen en zo naar de laadregelaar gaan spreken we over een parallel verbinding.
Vaak kom je dan ook onder de panelen zogenaamde Y connectors tegen:
Afbeelding

Lopen de kabels van paneel naar paneel, dus de plus komende vanaf de regelaar gaat naar het eerste paneel, de min van dat paneel loopt weer naar de plus van het tweede paneel en zo voort dan heb je te maken met een serie schakeling:
Afbeelding

Wat je ook kunt doen is de multimeter op een zonnige dag plaatsen op de PV aansluiting op de regelaar, komt de spanning in de buurt van 18-22V dan kun je er van uit gaan dat de panelen parallel staan.
Is het een veelvoud van deze spanning dan staan de panelen (deels) in serie.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten