Zelf dubbelglas maken

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Jan 2019, 20:50

Om voor mij even een beter beeld te krijgen ..... kun je ook een foto plaatsen waarin je de hele zijwand met ramen erin laat zien? Dus niet zo close up?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 19 Jan 2019, 21:33

Afbeelding

Beetje donkere foto maar ik heb even niets anders voor handen.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Popeye » 19 Jan 2019, 22:10

pascall schreef:Afbeelding


Ziet er bijzonder strak uit!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 08:22

De laatste stappen,

De kaders worden voorzien van acht lagen vernis, iedere dag een laagje, tussen de lagen wordt er geschuurd met waterproefschuurpapier.
Na acht dagen vernissen worden de kaders met rust gelaten, zodat de vernis verder kan uitharden voordat de demontage begint.
Ondertussen worden de bestaande glaslatten in de deur zwart geschilderd en worden de RVS bevestigingsschroeven gepolijst.
Ook de platen Polycarbonaat worden op maat gemaakt, dit geschiedt met de zaagmachine, de hoeken worden ruw uitgezaagd en met de bandschuurmachine op maat geschuurd, de beschermfolie die op de platen aanwezig is blijft tot het laatste moment zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Dan worden de kaders voorzien van een zelfklevende rubber strip, dit zijn tochtbanden die in verschillende profielen en kleuren te krijgen zijn, deze zijn uitermate geschikt voor deze toepassing.

Afbeelding

Het kader wordt op de deur geplaatst zonder glas, eerst nog de gaten overnemen van het kader naar de deur.

Afbeelding

En dan het uiteindelijke resultaat.
De schroeven zijn nog niet aangedraaid en nu sluit het al perfect af.
Bij de slotplaat moest ik een beetje smokkelen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De deur waar hij thuishoort, dus niet thuis :D

zonder.....

Afbeelding

En met......

Afbeelding

Gisteren nummertje twee geplaatst, nog twee te gaan.
Bedankt voor de belangstelling, tot het volgende project :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 09:38

Nu ik door mijn mapje bootfoto's aan het zoeken was om de juiste plaatjes in dit draadje bij te voegen, kwam ik een foto van nog een projectje.
En nu we het toch over het prachtige materiaal, POLYCARBONAAT hebben dacht ik, laat ik deze jullie niet ontnemen.
Tijdje terug een plotter aangeschaft, deze is niet in het dashboard geïntegreerd maar staat er boven op.
Nu ziet dat er aan de voorkant netjes uit maar dat is niet zo aan de achterzijde, dus moest hier iets voor gecreëerd worden, en jawel, het toverwoord, POLYCARBONAAT.
Van 8 mm plaat een bak in elkaar gelijmd, Polycarbonaat is met de juiste 2 componentenlijm ongelooflijk sterk en super snel te verlijmen!
Dan alle zijde egaal geschuurd, vervolgens met de bovenfrees rondehoeken aan gefreesd.
Het geheel met een spuitbus voorzien van een kleurtje, en als toetje een teakhouten lijstje aangebracht, en zie het resultaat, net echt! :D


Afbeelding

Nu kantie weer wel ;) :)

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Hooveld960 » 20 Jan 2019, 10:46

Het ziet er werkelijk schitterend mooi uit. Vakwerk!

Pascall, ik heb nog wel 3 vragen.

1. Waarom heb je er voor gekozen om tussen de glaslat en het polycarbonaat geen rubber strip te plaatsen?

2. M.b.t. de opmerking van Jade over eventueel vocht. Jij zegt dat je het polycarbonaat zo strak tegen het hout plaatst en d.m.v. die rubbers strips er geen lucht meer tussen kan komen. Maar de lucht die er tussen zit verdwijnt niet. Je zuigt het niet vacuüm. Dus kan dat beetje lucht wat er toch tussen zit niet condenseren bij temperatuurverschillen?

3. Jij gebruikt alleen vernis om het houtwerk te lakken? Welk merk als ik vragen mag?

Oja, v.w.b. die andere ramen waaromheen je de witte houten kozijnen hebt gemaakt. Ik zie dat de ramen in jouw geval al bijna net zo groot zijn als de gehele wand. Dat is een heel andere situatie als bij mij. Ik zal toch een soort kozijn om het raam moeten maken. Ik vroeg me al af hoe je die houten kozijnen had bevestigd, maar jij hebt gewoon gaten gemaakt in de bestaande aluminium kozijnen. Dat is inderdaad de oplossing.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Rene » 20 Jan 2019, 12:30

Even een kort antwoord op het vacuum in een dubbelglas ruit, dit is een misverstand, tussen de standaard dubbelglas ruiten zit gewoon lucht, wat gedroogd wordt door droogkorrels in het kader.
Omdat de ruit afgekit wordt, en er geen lucht in kan komen of ontsnappen, wordt de aanwezige lucht gedroogd en kan dus niet beslaan.
Ruiten die na verloop van tijd gaan beslaan zijn lek, waardoor er vochtige lucht in de ruit kan komen door het zo genaamde pompen van de ruit, ( immers, in de ruit heerst de druk tijdens fabricage, en de buitenluchtdruk varieert van tijd tot tijd.), de droogkorrels raken dan verzadigd, en kunnen geen vocht meer opnemen.

René
Zij wilde de wereld zien, Hij installeerde google earth
Gebruikers-avatar
Rene
 
Berichten: 393
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 10:00
ligplaats: Giethoorn.
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor Hooveld960 » 20 Jan 2019, 12:44

Ok René, dat is een verhelderend antwoord.

Maar die droogkorrels heeft Pascall ook niet. Dus kan er dan toch condensatie plaatsvinden?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 13:22

Rene schreef:Even een kort antwoord op het vacuum in een dubbelglas ruit, dit is een misverstand, tussen de standaard dubbelglas ruiten zit gewoon lucht, wat gedroogd wordt door droogkorrels in het kader.
Omdat de ruit afgekit wordt, en er geen lucht in kan komen of ontsnappen, wordt de aanwezige lucht gedroogd en kan dus niet beslaan.
Ruiten die na verloop van tijd gaan beslaan zijn lek, waardoor er vochtige lucht in de ruit kan komen door het zo genaamde pompen van de ruit, ( immers, in de ruit heerst de druk tijdens fabricage, en de buitenluchtdruk varieert van tijd tot tijd.), de droogkorrels raken dan verzadigd, en kunnen geen vocht meer opnemen.

René


Ik denk dat het iets anders is;

Bij gewoon dubbel glas is de spouw gevuld met droge lucht. Tussen de glasplaten van HR+ en HR++ glas bevindt zich een gas met betere isolerende eigenschappen dan lucht. Meestal gaat het om het edelgas argon. Aan de binnenzijde van HR-glas zit bovendien een coating.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Zelf dubbelglas maken

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2019, 13:24

Hooveld960 schreef:Ok René, dat is een verhelderend antwoord.

Maar die droogkorrels heeft Pascall ook niet. Dus kan er dan toch condensatie plaatsvinden?


Hoogeveld960, lees even de eerste post, heb je gelijk antwoord op je vraag.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2108
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten