Nuttig...hmmm...tja, ik zie het zelf niet zo eerlijk gezegd.
Als het nu netjes draait zonder lekker weghalen, is het ook geen restrictie in de aanzuig.
Daxiepaks schreef:even extra info :
Je ziet boven de ventilator een ventilatierooster zitten, waar hij mee in contact staat. Dit is aan stuurboord zijde. Aan bakboord zijde is eenzelfde schacht gebouwd, ook met een ventilatierooster, maar dan zonder ventilator. Als ik dus het paneel terug zet voor de ventilator, is hij volledig afgeschermd van de stuurcabine, en zuigt/blaast hij lucht door het motorruim, elk over en/of onderdruk is niet mogelijk , daar hij aan bakboord lucht kwijt kan of / kan aanzuigen...
Dus, is het dan nuttig ? En zo ja, wanneer moet deze aanslaan ?
R.C.Grootveld schreef:
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Alleen al uit het oogpunt van brandveiligheid is zo'n systeem voor mij een no-go.
Voor de rest:
Er van uit gaande, dat je geen luchtgekoelde motor hebt, zou ik niet weten wat het nut is van zo'n systeem, maar wellicht denken anderen daar anders over.
Als je aan de andere kant ook zo'n schacht hebt, lijkt met het onwaarschijnlijk dat die 2 schachten samen onvoldoende lucht aan zouden zuigen.
Het enige "nut" wat ik me voor kan stellen, is dat je na het stilzetten van je motor (bv na een vaardag) de temp. van je machinekamer wat sneller naar beneden kunt brengen door er verse lucht van buiten in te blazen. Maar is dat nodig? Dan staat je motor stil, dus de enige warmte komt van de stralingswarmte van het dan nog warme motorblok.
Ik weet niet wat voor motor je er in hebt staan (Cyl inhoud, max rpm) maar ik kan me niet voorstellen dat die zoveel lucht nodig heeft dat je die geforceerd moet aanvoeren.
Mijn Deutz heeft ca 3-4 m3 /min nodig en die komt gewoon via een zg dorade box met rooster in het gangboord de machinekamer en wordt door de motor uit de machinekamer aangezogen.
Mijn advies:
Verwijder die ventilator en zorg dat de lucht met zo min mogelijk weerstand aangezogen kan worden, bv door het gebruik van slangen in niet te scherpe bochten.
Hoekige constructies zoals deze 'kastjese' kunnen wervelingen veroorzaken en daarmee weerstand en lawaai.
Daxiepaks schreef:...maar zolang wij deze boot al hebben (en ik denk bij de vorige eigenaar ook) heeft deze ventilator nooit gewerkt, wegens gewoon niet aangesloten....dus..tja..
R.C.Grootveld schreef:Het enige "nut" wat ik me voor kan stellen, is dat je na het stilzetten van je motor (bv na een vaardag) de temp. van je machinekamer wat sneller naar beneden kunt brengen door er verse lucht van buiten in te blazen. Maar is dat nodig? Dan staat je motor stil, dus de enige warmte komt van de stralingswarmte van het dan nog warme motorblok.
Daxiepaks schreef:Hallo, er ligt een BMC 5.1 Sealord in ( 6 cilinder , 110pk) uit 1968 in ! Voor de rest weet ik niet hoeveel lucht die nodig heeft...
Wolf1 schreef:Niet naar beneden brengen maar voorkomen dat de temperatuur ongehoord verder oploopt !
Als de motor wordt stil gezet en daarmee de machinekamer ventilatie stopt, loopt de temperatuur door de stralingswarmte van de stilstaande motor op .
Door de machinekamer temperatuur te meten in normaal bedrijf, kan een thermostaat welke de ventilator bediend dusdanig worden ingesteld dat de ventilator helpt deze omstandigheden te voorkomen.
Je gaat er van versteld staan, vooral zomers hoe vaak de ventilator gaat draaien.
Dit ventilatorkanaal behoord niet de verse lucht aanvoer voor de motor te zijn, daartoe horen andere voorzieningen aanwezig te zijn, welke bij gebruik van de ventilator als warme lucht afvoer gaan dienen !
Gr. Wolf
P.s Bas, je laat in je aktivator zo'n mooie sleepboot zien, valt me dan weer tegen dat je dan aangeeft sloop er maar uit, terwijl ik bijna zeker weet dat deze boot met een dergelijke ventilatie inrichting is uitgevoerd.
Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten