R.C.Grootveld schreef: Door het stampen en (vooral) rollen, komen er enorme krachten op de borgstangen en onderlinge verbindingen te staan.
En dan kan er wel eens een tussen zitten die het simpelweg begeeft en onstaat er een domino effect.
Dat een schip kan rollen en dat er dientengevolge grotere krachten op de koppelingen worden uitgeoefend dan bij kalme zee, daar hebben ze dan nog nooit aan gedacht bij een rederij? Kom nou!
Het zou niet moeten kunnen dat er eentje het 'simpelweg' begeeft. Onder verantwoord stuwen valt ook het periodiek checken van koppelingsmateriaal op bijvoorbeeld metaalmoeheid. Maarja, daar is geen tijd voor hè? Want het moet snel snel snel en bovendien kost dat geld.
En verder wat René terecht opmerkt: op meerdere plaatsen raakte de boel los. Tot zover het domino-effect.
R.C.Grootveld schreef:Heeft niets met fout stuwen te maken, maar gewoon met domme pech.
Hoezo domme pech als er bij de sterkteberekeningen geen rekening wordt gehouden met extreme, maar verre van ondenkbeeldige weersomstandigheden en zeegang.
Kom ik toch weer terug op die schaalvergroting: hoog, hoger, hoogst, tot het een keer fout gaat.
En dan is het vroeg genoeg om de transportraad de boel te laten uitzoeken. Toch? Kalf en put.
En inderdaad, het enige dat (wel
) vaststaat is dat er bijna 300 boxen overboord zijn gelazerd. Dus is er ergens toch iets fout gegaan, denk ik dan.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido