Containerschepen.

algemene discussies

Containerschepen.

Berichtdoor Popeye » 05 Jan 2019, 12:15

Waarom worden containerschepen eigenlijk niet dwarsscheeps geladen?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Containerschepen.

Berichtdoor henkvd » 05 Jan 2019, 12:33

Zou prima kunnen, echter op de kade bij laden en lossen zou men dan veel meer ruimte moeten hebben, alles draait om efficiency.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Popeye » 05 Jan 2019, 12:41

henkvd schreef:Zou prima kunnen, echter op de kade bij laden en lossen zou men dan veel meer ruimte moeten hebben, alles draait om efficiency.

Waarom?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Containerschepen.

Berichtdoor henkvd » 05 Jan 2019, 13:07

Onder de kranen heb je nu op de terminals zeg maar een 8 baans snelweg, de vrachtwagens of lorries rijden hier af en aan zonder elkaar in de weg te zitten de diverse kranen in gebruik , kunnen alle banen gebruiken voor aan of afvoer van containers, dat wordt wat lastig als ze dwars van het schip afkomen, of alles draaien in de lucht of de aanvoer draaien, maar dan werkt het snelweg principe niet meer, alles in de container overslag draait om snel, snel en nog eens snel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Arthur » 05 Jan 2019, 13:10

Ik denk omdat ze anders telkens een kwart slag gedraaid moeten worden bij het laden en lossen, of als ze rechtstreeks op trailers worden gezet, het kost tijd en dat hebben ze nooit.
Was even synchroon met jou bericht @Henk ;)
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Marie Christina » 05 Jan 2019, 13:25

Klopt als een zwerende vinger.
De containers moeten in de lengterichting van de kade geladen en gelost worden, zodat de vrachtwagens/ treinen er zo onder kunnen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor smeukel » 05 Jan 2019, 13:49

Google :
Containers are always stowed with the longer dimension along forward to aft. This is because, the ship is more prone to rolling motions than pithing or yawing. Stowage of containers in this orientation ensures less space for the cargo to shift within the container, ensuring more safety against impact damage of the cargo.
smeukel
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 04 Mrt 2015, 19:15
ligplaats:
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Arthur » 05 Jan 2019, 14:01

Maar de vraag is hoe kunnen 300 containers eraf vallen in een keer,misschien te veel zware op lege geladen wat makkelijker is met lossen, of niet stevig genoeg gestouwd, als de spanners speling krijgen gaan ze schuiven, en met de twistlocks vast heb je toch en hele hoge stapel die wankelt en over boord valt plus een ketting reactie.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Containerschepen.

Berichtdoor henkvd » 05 Jan 2019, 14:13

De locks ontzetten, halverwge de stapel kreunt er een container in elkaar en je hebt een domino effect, paar keer de chaos mogen aanschouwen bij aankomst, ga er maar aanstaan om de overgebleven puinhoop weer netjes te krijgen
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Containerschepen.

Berichtdoor Popeye » 05 Jan 2019, 14:53

smeukel schreef:Google :
Containers are always stowed with the longer dimension along forward to aft. This is because, the ship is more prone to rolling motions than pithing or yawing. Stowage of containers in this orientation ensures less space for the cargo to shift within the container, ensuring more safety against impact damage of the cargo.

Dat had ik me ook al bedacht, maar ook daar zijn oplossingen voor, bijvoorbeeld compartimentering in de container, maar dat kost geld! Ik zag op een filmpje hoe de containers stapel voor stapel(?) aan het dek gesjord worden, maar wanneer die stapel 9 (22,5m) of 11 (27,5m) hoog is, en 2,5 breed is het volgens mij vrij labiel. Wanneer je de containers boven gaat koppelen en ook nog vastzet aan een raamwerk tussen de containers krijg je volgens mij een veel stabielere lading. Lijkt me niet zo moeilijk. Al die ronddrijvende containers op de oceanen lijken me ook nog een groot gevaar voor de scheepvaart. (zeezeilers)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten