waarom flexibele vuilwater darmen ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

waarom flexibele vuilwater darmen ?

Berichtdoor Daxiepaks » 27 Dec 2018, 12:33

Hallo,
Ik vroeg me af waarom er in boten nooit gewone pvc buizen gestoken worden als afvoerkanaal naar bv. een vuilwater tank ?
Je ziet ze wel in bv. mobiele wc wagentjes etc..etc.. Maar bij bootjes wordt er direct over de dikke, ruikloze darmen gesproken. Heeft dit een reden ?
Mvg
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: waarom flexibele vuilwater darmen ?

Berichtdoor Roelof » 27 Dec 2018, 12:53

Goeie vraag, heb mij dit ook wel eens afgevraagd. Misschien heeft het met trillingen te maken? Slangen zijn natuurlijk makkelijker te installeren uit 1 geheel en minder breuk gevoelig, zeker tov verlijmd PVC.
Ca 10 jaar geleden werd aan boord van zeeschepen PVC met rubberen afdichting gebruikt voor het afvalwater systeem. Tegenwoordig is dat RVS Blücher maar het idee is hetzelfde.

Ik heb (op dit forum) wel eens gehoord dat de slangen na langere tijd toch stank gaan doorlaten, weet niet of dit waar is.
Een goed antwoord heb ik niet maar ik ben ook nieuwsgierig.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: waarom flexibele vuilwater darmen ?

Berichtdoor Daxiepaks » 27 Dec 2018, 13:04

Roelof schreef:Goeie vraag, heb mij dit ook wel eens afgevraagd. Misschien heeft het met trillingen te maken? Slangen zijn natuurlijk makkelijker te installeren uit 1 geheel en minder breuk gevoelig, zeker tov verlijmd PVC.
Ca 10 jaar geleden werd aan boord van zeeschepen PVC met rubberen afdichting gebruikt voor het afvalwater systeem. Tegenwoordig is dat RVS Blücher maar het idee is hetzelfde.

Ik heb (op dit forum) wel eens gehoord dat de slangen na langere tijd toch stank gaan doorlaten, weet niet of dit waar is.
Een goed antwoord heb ik niet maar ik ben ook nieuwsgierig.

Groet,
Roelof


? Stank doorlaten ? Dat heb je dus bv al met PVC buizen niet... en in mobiele toiletwagens / campers wordt dit toch ook veel gebruikt (en zijn ook, zelfs nog meer, trillingen/torsie...)
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: waarom flexibele vuilwater darmen ?

Berichtdoor bas » 27 Dec 2018, 13:41

Hier aan boord (zeevaart) gewoon verlijmt pvc voor de afvoeren net als thuis. Nooit geen problemen mee eigenlijk.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: waarom flexibele vuilwater darmen ?

Berichtdoor Mopolcamper » 27 Dec 2018, 14:04

Het lijkt me dat je PVC buis wel behoorlijk moet vastzetten met beugels. Bij slangen is dat minder noodzakelijk.
@Roelof: zgn. geurdichte slangen hebben meestal een garantietermijn van 10 jaar tegen stankoverlast. Daarna kan je kennelijk geurtjes verwachten.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: waarom flexibele vuilwater darmen ?

Berichtdoor kajoe » 27 Dec 2018, 14:53

het enigste wat ik wist dat indertijd dat wij onder de scheepvaart inspectie voeren die kunststof pijpen niet gebruikt mochten worden om dat de kans was dat door trillingen en andere bewegingen de lijm kon loslaten aldus volgens hun maar het mocht als we bij de aansluitingen een stukje rubberslang er tussen zette , maar bv van de wasbakken naar buiten boord mocht het wel maarde afvoeren zaten op de waterlijn even als de keuken ,wel een afsluiter overal tussen en het was goed .
op mijn bootje nu zit bv de overloop van watertank naar watertank ook met pvc pijp maar wel de aansluitingen op de tanks met een stukje rubberslang .
ik zou niet weten of het mag maar ik neem zelf toch steeds weer de regels van toen in acht .

o
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: waarom flexibele vuilwater darmen ?

Berichtdoor pascall » 27 Dec 2018, 15:49

Ik heb beide.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: waarom flexibele vuilwater darmen ?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 27 Dec 2018, 17:13

Ik denk dat flexibele slangen makkelijker te monteren zijn dan "harde buizen".
Verder trek ik een vergelijking met bekabeling: In auto's en schepen is het niet gebruikelijk (verboden volgens voorschriften?) om draad (dwz harde kern) te gebruiken, maar altijd snoer (soepeler).
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten