door broekie » 26 Dec 2018, 10:33
Je moet twee dingen onderscheiden bij de bescherming van een onderwaterschip:
1- bescherming van je polyester of staal.
2- voorkomen dat er aangroei is.
Polyester is poreus en dus niet "waterdicht".
Daarom is het goed zelfs noodzakelijk om onder water een speciale hechtlaag aan te brengen die het polyester waterdicht maakt en als basis dient voor de AF.
Sikkens heeft daar een 2-k heavy coat voor (zal nu wel wat anders zijn). Deze moet zeer nauwkeurig aangebracht worden op de goed opgeruwde en ontvette kale polyester.
Om aangroei verder te voorkomen breng je daar overheen een antie aangroeimiddel aan. Anti fouling.
Die heb je in twee typen, zacht en hard.
Verstandig is het om eerst 1 of 2 lagen harde te doen.
In de jaren daarna als de harde is uitgewerkt kun je beter doorgaan met zachte om laagopbouw te voorkomen.
Deze zachte werkt beter/langer en voorkomt dat er een dikke koek ontstaat in de jaren.
Als de koek te dik wordt met veel lagen harde, zullen er stukken afgespoten worden. Daarom niet iedere keer harde erop smeren.
Zachte kan op harde, niet andersom. Weet je niet wat er op zit, maakt de boel dan schoon, losse delen wegschrappen en doe een schakellaag aanbrengen.
Die zorgt voor goede hechting van de nieuwe AF
Zijn er kale plekken tot op het polyester, kun je die bijwerken. Is het een drama geworden van jaren ondeskundig smeren, zal alles eraf moeten en opnieuw beginnen.
Dus Anti Fouling beschermt je polyester of staal niet, voorkomt alleen aangroei.
Kan niet direct op de scheepshuid zonder hechtlaag.
Wondermiddeltjes die de "deskundigen" op de haven gebruiken bestaan naar mijn weten niet.
Dat er veel onwetend geprutst wordt door domweg een dure pot AF te kopen en erop te smeren zie je vaak.
Iedere fabrikant heeft op internet een beschrijving van de werkmethode en daarbij behorende produkten. Volg die op.
Anders komt de rommel alleen in het water zonder dat je er iets aan hebt gehad.
Dus Lotte, eerst kijken of de basis hechtlaag op de polyester in takt is.
Dan vaststellen wat voor AF erop zit door even met een natte doek te wrijven.
Neemt de laag af en kleurt de doek, is het zacht. Daar kun je alleen met zacht overheen.
Op basis van de bevindingen de juiste werkwijze bepalen om je onderwaterschip te beschermen.
Onderhoud is behoud