gaten boren

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: gaten boren

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2018, 21:14

jade schreef:Een houten prop kan werken bij een kleine diameter, maar het is bij mij al eens mis gegaan.(is toch wel gevaarlijk)
Was wel een iets groter gat...165 mm, deze heb ik maar wel gekoeld met snij olie.
Als je een beetje kwaliteit wil kopen ben je gemiddeld wel 25€ per boor kwijt, die van 165mm kost toch snel 120€.
Kan je met een beetje verstand en koel olie wel heel lang mee doen.


Zolang je niet in exotische metalen gaat zagen, gaat dat prima met goedkope BI metaalzagen, 120 euro vind ik een belachelijke prijs, heb ik er 10 voor, wedden dat die te samen langer meegaan dan die duren bij juist gebruik. :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: gaten boren

Berichtdoor pascall » 21 Dec 2018, 21:18

Vroeger waren ze duur, zo'n 25 jaar terug.
Zelfde als de HM freeze, toen niet te betalen, kosten nu ook geen drol meer, en top kwaliteit!
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: gaten boren

Berichtdoor broekie » 22 Dec 2018, 08:38

Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: gaten boren

Berichtdoor varg » 22 Dec 2018, 11:24

probeer dit maar: https://www.bmtechniek.nl/verspanend-ge ... al-4-6-tpi maar denk er aan een boormachine met slipkoppeling te gebruiken!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: gaten boren

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2018, 13:25

Vraag is dus: hoe groot is het bestaande gat, en hoe groot moet het nieuwe gat worden?
En als je in staal zaagt (want met zo'n gatenzaag boor je niet, maar zaag je inderdaad) heb je niks aan boorolie. Een jampotje groenezeepwater met een kwastje ernaast zetten en met de vrije hand voortdurend nat/koel houden. Wil je geen zeepwater onder je vloer, leg er een paar oude lappen onder.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gaten boren

Berichtdoor Klaver vier » 22 Dec 2018, 13:53

Ik gebruik bij zo,n gatenzaag altijd boorolie en dan gaat hij als een speer,ik gebruik altijd starlet boren,top spul.
Eco Tools is goedkoop met boren en zagen en deze zijn erg goed.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: gaten boren

Berichtdoor jade » 22 Dec 2018, 14:57

quichot schreef:Een jampotje groenezeepwater met een kwastje ernaast zetten en met de vrije hand voortdurend nat/koel houden.


Vrije hand?? Heb jij enig idee hoeveel kracht er op je boormachine komt te staan??
Heb zelf een boormachine met echtra lange handgreep net achter de boorkop, kan hem net houden met twee handen.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: gaten boren

Berichtdoor quichot » 22 Dec 2018, 15:52

Je moet juist bij gaten zagen geen kracht zetten op de machine. De meest gemaakte fout. De zaag moet onder lichte druk, en bij niet te hoog toerental, zelf het werk doen. je hebt er ook helemaal geen zware machine voor nodig. Ik heb voor mijn beroep honderden gaten in staal gezaagd.

@René, bedoel je die heldere snij-olie die je ook voor tapjes gebruikt, of die witte olie die je emulgeert in water? (Kroon oil, Emtor boorolie) Want dat laatste is ook prima spul natuurlijk. Maar ik dacht aan beschikbare huis tuin en keukenmiddeltjes.
Voor boren in rvs gebruik ik Rocol, dat rooie spul. gaat erg goed.
Laatst gewijzigd door quichot op 22 Dec 2018, 16:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: gaten boren

Berichtdoor aadbloem » 22 Dec 2018, 16:06

jade schreef:Een gat vergroten is altijd een lastige klus met een gatenboor, je mist je centerboor, daardoor niet te doen.

Dat valt heel erg mee, het is juist makkelijk te doen:
Bi-metaal gatenzagen koop je voor minder dan €10 bij Toolstation en Ecotools, beide een aanrader.
Je doet het als volgt:
Er bestaan standaard setjes met een stuk of zes bi-metaal gatenzagen en de gatenzaagdoorn of opzetspindel bevat voldoende schroefdraad om nadat je de gewenste gatenzaag hebt geplaatst nog een gatenzaag erin te schroeven en daar neem je dan de gatenzaag voor met de maat van het oude gat. Op deze manier centreer je probleemloos je gatenzaag, zonder houten prop of houten plaatje of het oplassen van een stalen plaatje met alle gevolgen van dien....
Omdat je deze oude maat erbij schroeft steekt hij voldoende uit om te centreren in het bestaande gat en ondersteunt de hele zaagactie. Heel oude truc al hoor :o
Zoek bij Toolstation de merkloze en bij Ecotools het huismerk, beide vaak al onder de €5 euro. toch altijd wel geschikt tot pakweg tien gaten als je goed koelt. Afgelopen voorjaar op deze manier een 1" gat voor de aanzuiging van koelwater naar 2" gebracht omdat er onder mijn schip zo'n waardeloos tralie-schepje zat waarin planten en troep verward raakten en mijn wierpot leeg bleef met als gevolg dat ik steeds onder de boot moest duiken om het tralieschepje leeg te krabbelen. Nu leeg ik gewoon regelmatig de wierpot/filter. :lol: Door het vergroten van het 1e deel naar 2" is de stroomsnelheid direct aan het begin verminderd met de helft waardoor weer iets minder zooi meekomt.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: gaten boren

Berichtdoor pascall » 22 Dec 2018, 19:12

Bedankt, die kende ik nog niet, goede tip!

mvg,

pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten