SleperADR project!

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Roelof » 27 Nov 2018, 20:26

Enorm mooi project en leuk om te volgen met de vele foto's !!!

Mbt de koel goten:
Afbeelding

Zou het voor de stroomlijn onder het schip niet beter zijn om de kopse kanten onder een hoek van 30 graden tov het schip te zetten?
Is een klein detail maar maakt het onderhoud in de toekomst ook makkelijker, zeker aan de binnenkant.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 28 Nov 2018, 10:07

Tja.....wellicht wel. Nou ben ik voor die stroomlijn niet zo bang, dat is vrij ondergeschikt bij de snelheden die wij gaan halen. Ben zelf alleen niet zo kapot van de haakse bochten die erin zitten, had die liever rond gezien. Maar ja....het ligt er nu eenmaal zo en ik heb niet alles voor het zeggen :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 03 Dec 2018, 18:47

Week 48:

We zijn inmiddels de 1600 manuren gepasseerd! Geen reden tot feest, nog genoeg te doen :lol:
De pijpenmannetjes zijn weer druk bezig geweest met buigen, dit keer met het rond langs de achterverschansing.
Ergens is het in het ontwerp niet helemaal goed gegaan met de radius van de ramen. De ramen die we hebben pasten niet helemaal en dus moesten in het staalwerk de hoeken wat verder uitgeslepen worden.
De koelgoten zijn na het nodige werk aan inslijpen en aflassen nagenoeg klaar om onder de boot gezet te kunnen gaan worden.....allemachtig wat een meters gaan daar stiekem inzitten!
Bolders wordt ook nog druk aan gewerkt op het voorschip en in de tussentijd zijn er weer de nodige meters gelast. De makkelijke lasplekjes worden steeds schaarser dus iedereen moet zich nu in de meest onmogelijke bochten gaan wurmen om erbij te geraken. Hoort erbij en gelukkig hebben we toch weer een goeie ruk kunnen geven op onze las-o-meter!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 16 Dec 2018, 18:13

Week 50!

En idd.....week 49 ontbreekt. Vanwege collectieve verkoudheid hebben we een week overgeslagen met klussen. Wel is er op de achtergrond e.e.a. geregeld m.b.t. tot sponsoring, de motoren en assen zijn uitgemeten zodat de homokineten besteld kunnen worden, er is gepuzzeld aan het leidingwerk en een lijst met benodigde koppelingen e.d. samengesteld en er is weer het nodige oud ijzer uit gesorteerd en afgevoerd.

Maar terug naar het bouwwerk: Het was koud maar toch wel weer het nodige kunnen doen gelukkig. De eerste koelgoot zit inmiddels op zijn plekje onder het vlak en ook nummer 2 is zover dat we deze snel kunnen gaan plaatsen. Met een beetje mazzel zijn er zo rond de feestdagen nog wat lassers beschikbaar om ze af te lassen.
Verder langzaamaan eens begonnen aan het pijpwerk.....Hadden we dat nou niet makkelijker kunnen verzinnen in de wereld! DN, duims, binnenmaten, buiten maten, rechte draad, conische draad.....wat een ge-emmer :roll: . Maar goed....we komen er wel weer uit, duurt alleen even. Het begin van de cross-over tussen de brandstoftanks ligt er en dat was eigenlijk ook gelijk de rottigste dus hopen dat de rest sneller gaat. Als deze leiding eenmaal goed ligt dan kunnen we ook verder met de tanks dichtmaken, dat is nu nog een loos gat achter het mangat.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 17 Dec 2018, 19:28

Eens even kijken of dit werkt....

View My Video
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Amersfow » 18 Dec 2018, 08:43

Hmm als leek vind ik het gevalletje; waarom makkelijk als het ook moeilijk kan. Heel veel werk; hoe hou je het roestvrij (anodes beschermen alleen dat wat ze "zien"). Pijpje met wierpot en injectie in de uitlaat is toch veel eleganter? Of als het echt met kielkoeling moet een paar pijpen of zo'n beunkoeler?
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 18 Dec 2018, 10:19

Ha Amersfow!

Dat we het op deze manier doen heeft meerdere reden, maar idd: het is even een hoop werk.
De voornaamste reden voor ons om een droog systeem te willen is het winterklaar maken. Het huidige bootje wordt ook in de winter geregeld opgestart en dan kun je het kunstje elke keer opnieuw gaan doen, totdat het een keer vergeten wordt en dan ben je verder van huis. Daarbij scheelde het nogal in aanschafprijs van de motoren of je kiel of interkoeling kiest.
Verder zal ik niet ontkennen dat er wel wat beroepsdeformatie binnen de groep is: Zo'n plastic wierpotje met een slangetje en klemmetjes naar een pompje met een rubber flubbertje...het spijt me, maar eigenlijk is het dikbetaalde troep.
Pijpen had idd ook gekund maar we wilden alles onder het kontje houden zodat je niet alles gelijk plat vaart als je een keer omhoog zit, dus qua arbeid had dat net zo moeilijk/intensief geweest. En stiekem kwamen we dan op best nog wel wat meters uit die we weg hadden moeten werken.
En qua onderhoud denk ik zelf dat dit makkelijker is dan pijpen, hier vlieg je tzt ook zo tussendoor met een borsteltje mocht het daar gaan roesten. Het is ook gewoon staal op staal dus als het gaat roesten dan gaat het, daar gaat geen anode bij helpen.
Beunkoelertjes had idd ook mooi geweest maar dat was/is een centenkwestie dat daar niet voor gekozen is. Achteraf bekeken als ik zie hoe het verloopt qua sponsoring nu hadden we daar best eens wat verder in kunnen duiken maar ja.....achteraf is het mooi wonen :lol:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor FKZ » 18 Dec 2018, 14:26

Wat ik niet zo goed snap ik waarom er een holte in het midden zit. Ik snap dat je de stroming wilt dwingen om een bepaalde route te volgen. Ik verwacht bijna geen extra koeling door de waterstroom die door het smalle sleufje loopt. had je niet een plaat met een schot kunnen gebruiken en dan een vlakke bodem. Voor je koelend oppervlak maakt dat weinig uit en je bespaard las meters en later onderhoud. Ik weet niet hoe de aansluiting zit hou er rekening mee dat je met een tegengestelde stroming veel harder koelt dan met de stroom mee. Ik zou als het kan tegenstroom beginnen dus tegen de gebruikelijke vaar richting in. Verder vind ik het er veel degelijker uitzien dan een buizenkoeling.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor bas » 18 Dec 2018, 15:41

Ha FKZ,

Degelijkheid was idd ook een argument om hiervoor te kiezen i.p.v. buizen/pijpen.
De reden dat we het zo doen is idd om het koelwater een gedwongen route te laten volgen. Maar al met al is het smalle sleufje wat er nu zit wel grofweg 25% van het koelend oppervlak dus dat maakt wel degelijk uit als je dat laat vervallen, dan moet het spul toch een stuk groter gaan worden.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: SleperADR project!

Berichtdoor Amersfow » 18 Dec 2018, 20:24

Ik heb gewoon slechte ervaringen met gesloten systeem. Veel herrie, hete uitlaat met verbrandingen, te weinig koeling, veel uitzetting van het water. Ik heb een rvs wierpot en een kraan en stukje slang, simpel en doeltreffend. Jij zult ook ergens slang hebben. Wel inderdaad weleens een extra keer 8 euro koelvloeistof moeten gebruiken als je moet starten voor wat dan ook.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten