Nogmaals dan,
Als de 9km/u veroorzaakt wordt door een te licht schroef, dan zal het verstellen ervan waarschijnlijk alleen maar resulteren in een nog hoger brandstofverbruik (en uiteraard snelheid) bij hetzelfde toerental.
Het draait allemaal om vermogen en niet om toerental!!!
Bij 2200RPM kan de MD21 (XD-90) ongeveer 34 PK leveren. dus als je de schroef zo uitlegt dat hij dit vermogen kan opnemen bij dit toerental zal je wel 8,3 L/u gebruiken
Als ik diezelfde motor 2200 rpm laat lopen onbelast gebruikt hij echt geen 4,5 liter
Die 4,5 liter zijn volgens mijn vuistregel(voor oude motoren) 4pk per liter dus nodig om zo'n 18Pk op te wekken.
Nauwkeuriger:
Rond 2200rpm ligt de onderkant van de specifieke brandstof curve van de MD21 op 278gr/kwh (205gr/pk/h)
Dus als TS 4,5 liter in het uur verstookt bij 2200 rpm krijgt hij hiervoor 3780 gr / 205 = 18,43 pk
Die 18PK kan een MD21 echter al bij ongeveer 1100 rpm rpm leveren.
Uiteraard gebruikt de motor dan wel meer brandstof als het vermogen gevraagd wordt bij dit toerental ongeveer namelijk 295gr/kwh (of 220gr, pk/h)
Dus probeert hij het vermogen hier af te nemen dan verbruikt hij 18,43 * 15gr = 276 gram of 0,3 l/u meer, totaal 4,8L/u
Hetzelfde geldt voor als je met een veel te lichte schroef het vermogen pas bij 4500 rpm zou afnemen wat daar zit het specifiek gebruik op 312gr/kwh (230gr/pk/h)
18,43 * 25 gr = 461 gr oftewel 0,46 l meer brandstof per uur, dus bijna 5L/u
Alles draait om wat de schroef afneemt om een bepaalde snelheid van het schip door het water te halen.
Dus,
als er geen overmatige rook (onverbrande brandstof) of blauwe vlekken in het water (onverbrande brandstof) of een plas diesel onder de motor (ook onverbrande brandstof) of een brandstofdief in de haven (waarschijnlijk wel verbrande brandstof, alleen niet in de motor van TS) zal de motor de brandstof echt verbranden......en zal de romp echt 18pk nodig hebben (gemiddeld over een seizoen) om de snelheid te halen.
Als bovenstaande verschijnselen niet aanwezig zijn zou ik eens nagaan hoe het met aangroei en dergelijk is, dit omdat gevoelsmatig 4,5 liter voor 7 ton scheepsgewicht wat aan de hoge kant zit.
Het optimaliseren van een schroef scheelt je dus maximaal een halve liter per uur bij de benodigde 18pk
De verbruiken komen uit datablad van de VP MD21 en ik heb gerekend met een SG van 0,84 kg/l voor de brandstof.
Houdt in gedachten dat we het hier over krukas vermogen hebben, en dat een hydraulische keerkoppeling bijvoorbeeld ook nog wat vermogen opneemt.
Het zuiniger worden na hermotoriseren komt dan ook vaak door het toepassen van een efficiëntere (mechanische) keerkoppeling.
Aan het specifieke brandstofverbruik van atmosferische motoren is zoals eerder geconcludeerd niet zo bar veel veranderd in de afgelopen 40 jaar.
Aquanaut