De ironie wil dat ik juist op dit moment bezig ben met het aanleggen van de overboordleiding van de vuilwatertank
Volgende is mijn mening en vragen:
- Het voorstel (van een relatieve newbee (nog maar 2 jaar in de kamer)) is dmv stemming door de 2e kamer aangenomen. Nu moet het worden uitgewerkt voor er een wet / verplichting van gemaakt kan worden. Het zal dus nog enige tijd duren voor het voorstel echt tot uitvoering kan worden gebracht. Dit kan volgend jaar zijn maar misschien pas over 10 jaar.
- Normaliter is de HISWA één van de gesprekspartners in herzieningen van maatregelen mbt de pleziervaart, deze zal waarschijnlijk als branche vertegenwoordiger betrokken worden en zal zeker aanbrengen dat er een landelijk dekkend en werkende afgifte punten moeten zijn voordat het wettelijk verplicht kan worden.
Velen onder ons hebben ervaren dat; indien er al afgiftemogelijkheden zijn, deze vaak niet functioneren.
- Controle van verzegeling is makkelijker te controleren dan het al of niet overboord lozen van vuil water
- In het voorstel zoals ik heb gepost zit een hiaat: eerst wordt er gesproken over toilet water, later over het lozen van vuilwatertanks. Dus eerst over zwart water, iets verder in het voorstel over zowel zwart én grijs water.
Hoe zit dit???
- Is de politiek zich ervan bewust dat het op vele bestaande boten het technisch niet mogelijk is om een zwart /grijs watertank in te bouwen?
- Is de politiek zich er van bewust dat de pleziervaart door vergrijzing zo wie zo in het slob zit en dit de doodsteek voor div watersport bedrijven kan zijn?
Zo heb ik nog wel een paar meer vraagtekens.
Dat we niet door kunnen gaan zoals in de 70er en 80er jaren op het gebied van vervuiling is logisch en dat er milieu maatregelen genomen gaan worden konden we verwachten. maar dit voorstel is in mijn ogen veel te kort door de bocht. Het voorstel in de 2e kamer en de ondersteuning van de politieke partijen getuigt wederom dat onze parlementariërs niet vaak weten waar het over gaat.
Voor mij is het makkelijk, ik ga in elk geval rekening houden dat er in de toekomst aanpassingen moeten worden gemaakt, maar velen hebben deze mogelijkheid niet.
Dan kan de keuze zomaar zijn om te stoppen met de plezierboten hobby.......
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten