Verbruik

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Verbruik

Berichtdoor bas » 06 Dec 2018, 15:39

Maar meer algemeen vind ik liters per uur weinigzeggend als je niet weet hoe ver je in dat uur komt. Vandaar mijn suggestie om het verbruik uit te drukken in liters per kilometer, zoals dat bij wegverkeer gebruikelijk is.

Eigenlijk is het net andersom....verbruik per kilometer heb je geen fluit aan om een rekensom op los te laten. Waarom dat in het wegverkeer wel zo gedaan wordt? geen idee.....waarschijnlijk een consumentendingetje omdat het inderdaad wat meer tot de verbeelding spreekt. Daarbij gaat dit puur om de vermogensafname van de motor, dat wij dat gebruiken om kilometers te maken is een dingetje maar dat weet de fabrikant die de specificaties aanmaakt niet. Die weet niet in wat voor bootje zijn motor komt, of dat er een generator of pomp aangehangen wordt etc.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor quichot » 06 Dec 2018, 16:37

Het gaat hier over bootjes hè, niet over industrietoepassingen.
In dit geval geeft TS aan dat hij 9 km/h vaart, en daardoor krijgt die 4,5 l/h betekenis. Met alleen zoveel liter per uur weet je eigenlijk nog niks. Ben je dan 9 of 14 km opgeschoten?
Maar ik denk dat er een verschil is tussen het technische aspect van brandstofgebruik en de meer praktische, aardse kant ervan: wat kost het me om van A naar B te varen?
Daarom is dat gegeven bij auto's zo handig. De gemiddelde, niet technisch onderlegde automobilist begrijpt dan één klap of hij een zuinig karretje koopt of eentje met een draaikolk in de tank.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Verbruik

Berichtdoor bas » 06 Dec 2018, 18:18

Het gaat hier over bootjes hè, niet over industrietoepassingen.

Dan nog, de fabrikant weet niet in wat voor bootje het motortje komt.
Met alleen zoveel liter per uur weet je eigenlijk nog niks

Hieruit haal je je vermogensafname, daarmee kun je zien of dat in verhouding staat tot het benodigde vermogen.
Maar ik denk dat er een verschil is tussen het technische aspect van brandstofgebruik en de meer praktische, aardse kant ervan: wat kost het me om van A naar B te varen?

Tuurlijk, daar is waar het uiteindelijk om gaat bij een eindgebruiker, vandaar ook de vraag van TS: Waarom verstook ik meer om van A naar B te komen dat een vergelijkbaar scheepje? Om daar een verklaring voor te kunnen vinden zul je toch meer in het technische gebeuren moeten duiken.
Daarom is dat gegeven bij auto's zo handig. De gemiddelde, niet technisch onderlegde automobilist begrijpt dan één klap of hij een zuinig karretje koopt of eentje met een draaikolk in de tank.

Dat snap ik maar dat is de discussie hier niet. En hoewel iedereen je anders wil doen laten geloven bestaat er eigenlijk niet zoiets als een zuinige motor en een niet zuinige motor, die verbruiken nagenoeg allemaal hetzelfde. De vraag is hier waarom de "pak 'm stijf" VW golf 1.4 van Henk 2 x zoveel verbruikt op hetzelfde traject dan de VW golf 1.4 van Kees. Mits de motor in orde is zal daar toch een verklaring voor te vinden moeten zijn.
Daarbij komt dat in tegenstelling tot pleziervaart een autofabrikant het verbruik vaststelt van de motor i.c.m. het voertuig wat er omheen hangt ( ff los van de discussie of die getallen kloppen :mrgreen: )
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Noordvaarder » 06 Dec 2018, 23:52

bas schreef:Dat snap ik maar dat is de discussie hier niet.

Nee dat is de duscussie ook niet.
De vraag van Jan was namelijk,of zijn motor ook teveel verbruikt.
Maar inmiddels zijn we zes pagina's verder met een hoop gezever over grammen per pk en etc etc etc,en we zijn niets opgeschoten,en als we zo doorgaan wordt het op den duur een universitaire opgave.
Jan zijn probleem is een hoog verbruik.
Hoe los je dat op?
Door de gashendel terug te nemen.
Kan dat niet vanwege je snelheid,dan moet zorgen dat je een andere verzet van je schroef krijgt,zodat het wel mogelijk is.
Want 2200 toeren draaien vraagt een hoop brandstof.
Want het heel simpel. De stand van je gashandel bepaald namelijk het verbruik van de motor.
Hij had in mijn optiek het beter nu kunnen laten uitrekenen,want de boot stond toch al op de wal.
Ik zou als ik hem was,laten uitrekenen wat mogelijk is i.c.m zijn motor bij bv 1600 toeren,en wat daar de kosten van zijn.
Dan uitrekenen wat het meer kost aan brandstof als je niets doet,bv over een tijdsbestek van 5 jaar.
En dan een omslagpunt bepalen,waarop je zoiets doet,met in ogenschouw genomen,de extra herrie bij het varen met 2200 toeren.Wat is het je waard om dat terug te dringen plus je hoog verbruik.
Noordvaarder
 

Re: Verbruik

Berichtdoor varg » 07 Dec 2018, 00:03

quichot schreef:Nog even iets heel anders: het gaat nu wel over liters per uur, maar feitelijk gaat brandstofefficiëntie natuurlijk om liters per gevaren kilometer. Leuk hoor, als je maar 2 l/h opstookt, maar als je met 3 liter in dat zelfde uur 2x zo ver komt is dat toch echt zuiniger.
In dat licht bezien komt 4,5 l/h bij 9 km/h overeen met 0,5 l/km. Als ik dan zie dat mijn 575 in mijn 40 tons scheepje 0,64 l/km opslobbert, vind ik die halve liter per uur van TS toch relatief veel.

:) Lengte loopt Guido
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor henkvd » 07 Dec 2018, 00:30

9 KM/h is toch ook weer geen snelheid waarvan je verwacht dat TS een hele dikke hekgolf trekt, je zou toch mogen verwachten dat de gashendel, toch een aardig stukje van het eind afstaat, zo niet dan is meer aan de hand.
Dat is een snelheid die zelfs voor de kleinste bootjes geen top vermogen vraagt om te halen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor stefan » 07 Dec 2018, 08:54

Ja precies Henk, voor mij is nog altijd de eerste vraag hoe nauwkeurig het aftanken is geweest en hoe groot de tank is.
Paar liter verschil op een tank van 40 l is nog onnauwkeuriger dan een paar liter verschil op een tank van 200 L.

Als de motor een beurt gehad heeft, normaal loopt en er geen baard van een meter onder de boot hangt lijkt me bovenstaande het eerste onderzoek waard...
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor quichot » 07 Dec 2018, 09:54

Zo'n vraag maakt allerlei zienswijzen los. Lijkt mij geen probleem. Daar is dit forum toch ook een beetje voor.
Niet gelijk corrigerende tikken uitdelen hoor!

Nou eentje dan Bas ;) , TS vraagt niet waarom hij meer verstookt dan een ander, maar of dat zo is. (Het verkooppraatje van de vorige eigenaar laat ik uiteraard even buiten beschouwing, want ik denk niet dat die er nog gauw even een verkeerde schroef onder heeft gehangen. :mrgreen: )
En daar zijn we nog niet echt uitgekomen. Daarom een vraag voor forumleden die met een vergelijkbaar scheepje varen: wat verbruikt jullie karretje? Ofwel de hamvraag: is TS' verbruik normaal?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Verbruik

Berichtdoor bas » 07 Dec 2018, 11:08

En daar zijn we nog niet echt uitgekomen.


Volgens mij zijn we al een heel eind. Hier en i.c.m. het andere topic over snelheid. Je weet welk vermogen er benodigd is voor een snelheid van 9 km/u en er is uitgerekend welke vermogen er nu wordt afgenomen voor diezelfde snelheid. Daar zit een flink verschil in dus ja: TS verbruikt meer dan een ander voor precies hetzelfde kunstje.
Scheelt je een hele hoop speurwerk naar precies een gelijkwaardig bootje.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor varg » 07 Dec 2018, 11:09

Nou Guido, daar gaat ie dan....mijn mening over de hamvraag:
Ja; 2200 bij tpm is een brandstofverbruik van tegen de 5 liter/uur niet vreemd of afwijkend....ik gebruik dat ook (vergelijkbaar schip), alleen vaar ik dan 11,8 km/uur en niet 9 km/u. Er is niets vreemds aan het ontwerp van zijn scheepje Dus: OF er hangt een flinke baard onder het schip OF de spoed van de schroef kan bijgesteld worden. Die 9 km/u moet TS bij een schoon schip met een passende schroef met een 1600 toeren kunnen halen. Zijn verbruik zakt dan aanzienlijk, TS zal bij 1800 tpm ruim 10 km/u kunnen varen met een verbruik van 2 liter/uur. De vorige eigenaar had ws. een ander idee van rustig varen, ong. 7 km/uur. Disclaimer: alles staat of valt met de door TS geleverde input: 2200 tpm en 9 km/u
groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten