quichot schreef:Die vraag kan alleen worden beantwoord als je het gemiddelde gebruik zou weten van een zusterscheepje met exact dezelfde aandrijflijn.
Met dezelfde vorm van aangroei, gelijk gevulde tanks en uitrusting zelfde vaargedrag en vaargebied. enz.
Je houdt altijd verschillen.
Als er geen dikke blauwe walm achter de boot hangt, het vaarwater rondom de boot geen blauwe vlakken vertoont of er een zee van diesel in de bilge dobbert zal de gebruikte 4,5l toch echt verbrand worden door de motor en zal je het hieruit opgewekt vermogen toch echt benodigd zijn.
En dan kun je schuiven met schroeven en reductie, vermogen blijft vermogen.
Het enige wat hierin te verbeteren valt is dat je probeert om het vermogen wat je vraagt bij kruissnelheid te laten vallen in het toeren gebied waar de motor het laagste specifieke brandstofverbruik heeft.
Het is niet anders...
Ter vergelijk;
Boot 1: 11,50 x 3,80 x 1,20 - 18.000kg 113PK > 5,8L/u over het hele seizoen
Boot 2: 7,50 x 2,80 x 0,80 - 3.500Kg 20PK > 2 L/u half seizoen.
Aquanaut