Ha Jan,
Hier kan ik al wel wat mee, al is het ( disclaimer ) bij benadering maar goed genoeg om iets te berekenen ter indicatie.
We gaan ff rekenen:
Je huidige verbruik = 4,5 l/uur, vermenigvuldigd met 0,84 (s.g. diesel) = 3780 gr/uur. Bij een specifiek brandstof verbruik van 245gr/Kw ( gegokt, kan zo snel geen gegevens hierover vinden op google maar de meeste diesels zitten rond dit getal) komt dat overeen met 15,75kW afgenomen vermogen, ofwel 20,44 pk.
Jouw scheepje heeft voor een snelheid van 9 km/uur ongeveer 10 pk aan vermogen nodig ( afhankelijk van een paar factoren, maar in ieder geval in de buurt hiervan).
Grofweg de helft dus van wat je nu afneemt.
Reken ik dan door naar schroeven ( dit is heel globaal hoor, bij ieder programma komt er weer iets anders uit) dan kom je op de volgende uit:
ratio keerkoppeling 3:1 = 21 x 10 drieblads schroef
ratio keerkoppeling 2:1 = 16 x 7 drieblads schroef
Haal je wel die 3400 toeren als je vol gas geeft?