Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

communicatie en navigatie apparatuur

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor FKZ » 03 Dec 2018, 12:05

Artiekel zonder kop en staart lijkt bijna een winkel ruit. Dit kan dit kastje en dit kastje kan dat etc. Ook conrad verkoopt dit soort dingentjes kachel aan met smst etc. Deze kunnen allemaal het speciale boot taaltje nmea lezen. Gebruik je dat niet dan kan je met een rasberry pi bordje met gsm en gps module al heel veel als je kan programmeren iig. Kan je niet zelf ontwikkelen dan is het vaak erg duur om aan te leggen is mijn ervaring.
FKZ
 
Berichten: 404
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 11:40
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor Klaver vier » 03 Dec 2018, 13:34

Een dc dc converter is volgens mij een omschakel automaat om van 24 vol 12 volt te maken of andersom.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor Popeye » 03 Dec 2018, 13:53

Dan ben ik toch meer van de instelling van wijlen Hans van der Smissen! Die verfoeide elke vorm van moderne techniek op zijn "Pride of the Fleet". Die verplaatste zich op het water alleen voort door wind of ellebogenstoom.
Onderstaand verslag vond ik vandaag op het WWW. Zo had ik het wad ook wel willen bevaren!


Paaltjes pikken
In het kielzog van der muzelmannen aanval op het New Yorkse WTC werd rond marine-etablissementen in Den Helder de staat van beleg uitgeroepen: Pride moest weg uit de KMJC-haven. Laat op vrijdagmiddag 12 oktober weg, door inzakkende wind zit er geen schot in. Tegen de tijd dat ik, vanwege invallende eb, toch niets anders meer haal, steekt een zuidoosten koelte op. Komen bij Oosterend op Texel ten anker, dat nu juist op de lagerwal ligt. Het alternatief is Oudeschild en daar voel ik niets voor. Na schaften, walkies met Rataplan (prachtige avondlucht) en ‘effe legge’ maar niet slapen door golvenrumoer, te 0140 uur ankerop. Het is aardedonker maar in het neonstrooilicht van de aanpalende beschaving zie ik genoeg. Wind zuid 3, enkele sterren. ‘Hakken’ zou mijn zoon zeggen.
Ik zit te suffen in de kajuitopening maar Pride schiet lekker op en spoort als een Intercity: op koers oost ten noorden, bij deze zuiden wind met een puntje zwaard bij, druil zeer los, grootschoot iets te los, fok precies goed en het stuurtouwtje ‘Pleunie’ op wacht. Te 0230 floept het rode licht van de T24 gasboei dwars in het zuiden en zet snel naar achteren door. Vloed mee, wind half, het bruist heerlijk. Na drieën komt de maan op; er is, drie dagen voor Nieuwe Maan, niet veel van over, maar zij geeft toch voldoende licht om het leven te verrijken. Vanwege de duisternis had ik al flink boven de betonning gestuurd –het ontgaat me waarom betonners in hoofdgeulen met sterk getij blinde boeien neerleggen, want ‘s nachts kun je er slechts tegenop knallen- maar nu zie je alle objecten liggen. Aanschouw als groot maanaanbidder het licht genietend.
Niet lang helaas, de slaap bekruipt me onhoudbaar. Naar het noorden loeren weinig gevaren: het water is hoog gekomen; wel staan her en der mosselpercelen, maar de bijbehorende houten staken zijn niet zo hard. Ik haal fok, grootzeil en roer weg, trek het midzwaard op en de druil strak, om Pride, over stuurboord liggend achter de druil, te laten deinzen. Zo zie ik vanuit de kajuitopening waar we heen varen. De koers wordt globaal noordoost –lijkt me prachtig- en ik duik te 0320 uur op kooi. Behaaglijk strekt zich het stramme lijf. Slapen. Nou ja, liggen, rusten, tevreden zijn, genieten dat je een bootje hebt waarmee dit kan.
Het gaat een half uur goed. Ineens een schurend geluid en zodra dat over is stokt de vaart abrupt. Ik krabbel de kooi uit en, jawel: Pride is aan de noordzijde van een mosselstaak langsgegaan, de jol aan de zuidzijde. Stroom en wind spannen nu samen dat zo te houden. De klassieke situatie waarin Old Harry zich pleegt te bevinden: de door Des Sleightholme geschapen, geteerd manilla in zijn pijp rokende, grootbeneusde Old Gaffer, die steevast aan de andere zijde van de staak passeert als zijn jol.

Ik probeer de sleeplijn in te trekken, wat erg moeizaam gaat; Pride is vóór wind en stroom gedraaid. Het kwartje voor de juiste aanpak valt langzaam. Slaag er uiteindelijk in met de bootshaak de jol langszij te nemen, lijntje over te brengen, sleeplijn los en we kunnen weer. Ga toch nog een half uurtje naar ‘het lek luisteren’. Dat gaat verder goed, maar als ik te 0430 uur eindelijk ontstijg aan de klamme lappen verdwijnt de maan achter de wolken. A pity. Dan maar eerst een ontbijt: gloei de primus, zet thee, schroei een vissie en eet luxueus. Als het uitrusten nocturnaal te wensen overlaat kan dit oraal wel een beetje gecompenseerd worden.
Rest van de tocht uneventful: in een rechte lijn bruisen we naar Harlingen, nog steeds met matige zuidelijk koelte. Te 0745 aanloop haven en als ik te 0830 m’n mandje wil induiken begint het carillon Britannia Rules the waves te klepelen. Pride rules the waves, wat u zegt!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor henkvd » 03 Dec 2018, 20:02

Bij het artikel kan ik des gewenst per kastje indien daar vraag naar is wel meer info over verstrekken.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor ErikH » 03 Dec 2018, 20:47

Heb een plannetje met ESP32, Blynk en Nextion. Maar als ik het commentaar hier lees.....

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor ErikH » 03 Dec 2018, 20:48

--
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor Blue Ocean » 05 Dec 2018, 21:31

ErikH schreef:Heb een plannetje met ESP32, Blynk en Nextion. Maar als ik het commentaar hier lees.....

Gr.

Erik

Lijkt mij wel leuk!
Zelf pruts ik wel vaker met Arduino’tjes en heb een student technische informatica in huis :)
Misschien dat we plannen/ontwerpen hier op het forum kunnen delen (nieuw topic?). Voor veiligheid hoeft men niet bang te zijn zolang het gaat om uitlezen van sensoren. Denk aan een vochtsensor in de bilge, locatie (gps), temperatuur (vorst bewaking) enz. Het wordt wat anders als je ook dingen wilt gaan schakelen. Denk aan verwarming e.d. maar dat kan in een later stadium worden bekeken.
Niet iedereen heeft een grote accu-capaciteit om een dergelijk projectje 24/7 te draaien, maar veel boten hebben tegenwoordig een zonnepaneel waardoor dit geen probleem hoeft te zijn.
Dus kom maar op met je ideeën :ugeek:
Gebruikers-avatar
Blue Ocean
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 25 Okt 2018, 20:39
ligplaats:
info: Hellingskip 1000

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor ErikH » 05 Dec 2018, 22:13

Na al de waarschuwingen hier ben ik er bang voor dat m'n bilgealarm gehackt gaat worden.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor RuudM » 05 Dec 2018, 23:00

:mrgreen: :mrgreen:
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor ErikH » 16 Dec 2018, 16:30

Thuis beetje lopen pielen. Nextion 7", GSM Shield, GPS, DHT22, 2x vloeistofsensor. Beetje perfectioneren o.a. met een deurcontact, daarna nog de Blynk app erbij.

Afbeelding

Afbeelding

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten