Omkeerosmose systeem/watermaker

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Agnieta » 05 Dec 2018, 12:02

Wie heeft er ervaring met een watermaker omkeer osmose systeem?
Wij hebben een 5 tabs omkeerosmose systeem 1500l/per dag aangeschaft en gebruiken deze om zoet oppervlakte water te reinigen en zo onze watertank te vullen.
Om het water omhoog te pompen naar het apparaat gebruiken wij een klein zelfaanzuigend pompje (3,5 l/m / 70 psi (=4,8bar)). Het apparaat geeft aan dat het max. 8,5 bar mag hebben en de interne boosterpompen kunnen samen 3,2 l/pm pompen.
Daarnaast hebben we als voorfilter (ivm troebel water) een 5 micron pp filter en om de aanzuigslang een stoffen filterzakje.

Het apparaat heeft 1,5 maand naar behoren gewerkt. Vervolgens ging het druppelen. We hebben de 1e filter en de voorfilter vervangen en hij deed het weer goed. Na een paar uur ging het weer druppelen. Toen hebben we de 2e en 3e filter vervangen maar geen resultaat. De verkoper kan ons niet goed adviseren omdat deze de toepassing met oppervlakte water niet goed kent.
Wij vragen ons af ligt het aan de pomp (te groot of te klein) of aan de voorfilter?

De voorfilter zit namelijk snel vol en daarna ook het eerste filter. Heeft iemand ervaring hiermee en kan adviseren wat voor soort voorfilter systeem werkt. Volgens de fabrikant is alleen een 5 micron PP filter niet voldoende omdat deze in een paar uur vol kan zitten.

Ik hoor graag van iemand zijn ervaringen en advies. Alvast bedankt
Agnieta
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 05 Dec 2018, 11:34
ligplaats:
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor bas » 05 Dec 2018, 12:52

Heb je een merk & type en iets van een handleiding bij het apparaat?

Ken het systeem enkel van bij ons aan boord en ik zou bijna zeggen: waar ben je in vredesnaam aan begonnen dat je iets dergelijks op je plezierbootje wil hebben?

Wij moeten bij troebel water minimaal dagelijks terugspoelen om de membranen en zandfilter weer schoon te schoon te spoelen in tegengestelde richting. Daarnaast moet je, afhankelijk van de vervuiling, het apparaat geregeld chemisch reinigen.
Ook kun je het apparaat niet zomaar langer dan een dag of 2 uitzetten. Dan moet je het apparaat weer spoelen of chemisch conserveren anders gaan de membranen kapot.

Al met al best een complex apparaat waar je best wat onderhoud aan hebt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Wolf1 » 05 Dec 2018, 13:53

Agnieta schreef:Wij vragen ons af ligt het aan de pomp (te groot of te klein) of aan de voorfilter?
De voorfilter zit namelijk snel vol en daarna ook het eerste filter. Heeft iemand ervaring hiermee en kan adviseren wat voor soort voorfilter systeem werkt. Volgens de fabrikant is alleen een 5 micron PP filter niet voldoende omdat deze in een paar uur vol kan zitten.

Van achter mijn krantje ! !
Wat vind je er van de Delta/P over het filter eens te meten ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Yep » 05 Dec 2018, 14:11

Ik heb

- Een schone watertank
- Een grof metaalgaasfilter
- Een papierfilter 5 micron
- Een actief koolfilter
- Een UVC-lamp

Het metaalgaasfilter voor de pomp loopt nooit vol.
Het 5 micron filter daarentegen is na 2 maandjes echt aan vervanging toe ondanks een vrij schone watertank die ik ook nog eens elk jaar doorspoel.
Ik vermoed dat oppervlaktewater het 5 micron voorfilter in no time laat dichtslibben.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Wolf1 » 05 Dec 2018, 15:56

Yep schreef:Ik vermoed dat oppervlaktewater het 5 micron voorfilter in no time laat dichtslibben.

Poging 765
Ik denk dat je daar best eens gelijk in kunt hebben en dat houd dus in dat het filter veel te klein is in capaciteit ! !
Maar daarom schreef ik dus ook, meet het drukverschil over het filter, hiermee meet je dus de vervuilingsgraad.
Hoe moeilijk kan het allemaal zijn ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor pascall » 05 Dec 2018, 18:20

Ik denk dat je daar best eens gelijk in kunt hebben en dat houd dus in dat het filter veel te klein is in capaciteit ! !
Maar daarom schreef ik dus ook, meet het drukverschil over het filter, hiermee meet je dus de vervuilingsgraad.
Hoe moeilijk kan het allemaal zijn ?
Gr. Wolf1[/i][/color][/quote]

Hoe moeilijk kan het allemaal zijn???

En toch verdrinken er duizenden mensen per jaar, en ik zij het nog, gewoon wat zwaaien met armen en benen, snap er niks van :D
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor bas » 05 Dec 2018, 18:53

5 micron om buitenboordwater te filteren gaat idd niet werken, in ieder geval niet heel lang. Een gemiddeld gasoliefilter is al 30 micron.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor hemmes » 05 Dec 2018, 19:37

Hallo ik ben benieuwd naar het systeem bij u aan boord en wat de kosten en het merk cq leverancier ik zou dit systeem ook graag willen hebben helemaal self support super toch
hemmes
 
Berichten: 34
Geregistreerd: 18 Dec 2016, 23:43
ligplaats:
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Roelof » 05 Dec 2018, 20:42

hemmes schreef:Hallo ik ben benieuwd naar het systeem bij u aan boord en wat de kosten en het merk cq leverancier ik zou dit systeem ook graag willen hebben helemaal self support super toch


Ik zou met systeem van omgekeerde osmose oppasen!
We hebben een poos geleden dit systeem als zoetwatermaker op 3 zeeschepen gehad. Één machinist heeft het met vallen en opstaan ca 1,5 jaar werkend kunnen houden, tijdens zijn verlof lukte het de aflossers ook niet. De zeer duidelijke instructies waren oa om de "watermaker" alleen op helder water te gebruiken om het dichtslaan van de filters te beperken.
Deze ene machinist heeft waarschijnlijk een speciale manier van regendans gehad zodat de watergoden goed gestemd werden :mrgreen:

Uiteindelijk is alles vervangen voor normale evaporators met duidelijke werking en minder storing gevoelig.

Ik denk dat het systeem van Yeb beter zal voldoen.

Yep schreef:Ik heb

- Een schone watertank
- Een grof metaalgaasfilter
- Een papierfilter 5 micron
- Een actief koolfilter
- Een UVC-lamp

Het metaalgaasfilter voor de pomp loopt nooit vol.
Het 5 micron filter daarentegen is na 2 maandjes echt aan vervanging toe ondanks een vrij schone watertank die ik ook nog eens elk jaar doorspoel.
Ik vermoed dat oppervlaktewater het 5 micron voorfilter in no time laat dichtslibben.


Edit:
ik heb begrepen dat het systeem van omgekeerde osmose in de ruimtevaart gebruikt wordt om bv. van urine drinkwater te maken. Dit is productie op zeer kleine schaal en de bron is zeker geen zanderig of troebel water.


Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Omkeerosmose systeem/watermaker

Berichtdoor Yep » 05 Dec 2018, 20:58

Aanvulling:

De volgende bestelling filters worden 1 micron i.p.v. 5 micron.
Het extra drukverlies is beperkt.

Zo'n filterset is prima te betalen.
Kijk maar eens op https://www.wiltec.de/catalogsearch/res ... er#/page/5.
Een wereld aan mogelijkheden.
En via Ebay scoor je de te verwisselen filters.
Een UVC lamp is ook voor een paar tientjes te scoren.

Voor ruim 100 piek ben je vermoedelijk klaar.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten