Verbruik

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Verbruik

Berichtdoor Yep » 05 Dec 2018, 00:49

Klopt, snelheid is allesbepalend.
Mijn plaatje ziet er zo uit (kruissnelheid is meestal 1.200 RPM).

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor jkos » 05 Dec 2018, 08:49

Al deze genoemde cijfers zeggen weinig of niets over het brandstofverbruik, des te meer over het gevraagde c.q geleverde vermogen.
Gemiddeld zal het verbruik van een dieselmotor ongeveer 165 gram brandstof per pk per uur vragen (165 gr/pk uur)
Het is gewoon een gegeven dat je uit een bepaalde hoeveelheid brandstof een bepaalde hoeveelheid energie haalt.
Al de hiervoor opgegeven verbruikgegevens geven aan hoeveel vermogen we vragen van onze motoren, of hoeveel we onbenut laten :mrgreen:
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Verbruik

Berichtdoor jaccomiranda » 05 Dec 2018, 09:42

In onze Pikmeer zat dezelfde motor. De boot is dan wel een meter groter en liep met 2300 toeren ongeveer 11 km.
En dan had hij ook een verbruik van tussen de 4 en 4,5 liter per uur.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor quichot » 05 Dec 2018, 09:56

Hooveld960 schreef: Is dat normaal?

Doet me denken aan het Duitse liedje: 'Ach herr Doktor, bin ich normal?' :mrgreen:

Die vraag is alleen te beantwoorden als we weten wat normaal is voor specifiek deze boot. Het kan best zijn dat dezelfde aandrijflijn, motor/koppeling/schroef, in een andere boot heel andere gebruikscijfers oplevert. Hoeveel vermogen is nodig om jouw boot, met dit lijnenplan en waterverplaatsing, aangroei niet te vergeten, de door jouw gewenste kruissnelheid te laten halen?

Daarbij is er ook niet heel accuraat gemeten: ja, twee keer volgetankt en wat bijgetankt is heb je gedeeld door het aantal vaaruren. Maar hoe zijn die vaaruren bijgehouden? En onder welke omstandigheden zijn die vaaruren gemaakt? En wat is vol? Kan het zijn dat 'vol' in het ene geval een litertje of wat meer, en het andere geval een litertje of wat minder was? Afhankelijk van de tankinhoud kan dat de gemiddelden behoorlijk beïnvloeden.
En welk vaargedrag is in dit verband normaal? Misschien dat de vorige eigenaar er heel kalmpjes mee heeft gevaren en dat jij een beetje meer van opschieten houdt.

Meten is een vak. Met name brandstofverbruik is heel lastig objectief vast te stellen zonder alle variabelen erbij te betrekken.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Verbruik

Berichtdoor Hooveld960 » 05 Dec 2018, 10:32

Ok, ik begrijp dat het brandstofverbruik van vele variabelen afhankelijk is.
Ik dacht alleen dat als de meesten zouden antwoorden dat een verbruik van 2 á 3 ltr per uur inderdaad normaal zou zijn, dan zou er iets mis kunnen zijn of door afstelling etc er iets verbeterd kan worden.
Ik heb in ieder geval nu de motor een uitgebreide grote beurt laten geven. De kleppen zijn daarbij ook gesteld. Geen idee of dat invloed heeft. Ik heb gevraagd om de motor netjes af te stellen.
Wellicht dat dat nog iets gaat uitmaken voor volgend jaar, maar dat weet ik dan pas aan het einde van volgend vaarseizoen.

Wat betreft mijn schroef. Nu de boot op de kant is geweest heb ik de schroef kunnen bekijken. Er staat op: V 20 x 14.
Niet dat ik daar nu een andere schroef op laat zetten, maar welllicht bij een volgende hellingbeurt?
Zou een andere schroef iets kunnen doen aan het toerental? Dus bijvoorbeeld dat ik wat lager in toeren dezelfde snelheid haal?
En wat voor schroef dan?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Wolf1 » 05 Dec 2018, 10:40

Jan, je snapt er nog niks van !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor peter jansen » 05 Dec 2018, 10:56

Wolf1.....

Het rijmt leuk. Zeker op 5 december een leuke knipoog.

Helaas voegt het niks toe aan het topic. Gelukkig heb jij veel kennis in huis om wel een onderbouwd antwoord te geven. Misschien zelfs voor de 100 ste keer.

Dus ga of voor poging 101 of blijf rustig achter je krantje en kijk lekker naar buiten.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor bas » 05 Dec 2018, 11:55

Ik heb in ieder geval nu de motor een uitgebreide grote beurt laten geven. De kleppen zijn daarbij ook gesteld. Geen idee of dat invloed heeft. Ik heb gevraagd om de motor netjes af te stellen.
Wellicht dat dat nog iets gaat uitmaken voor volgend jaar, maar dat weet ik dan pas aan het einde van volgend vaarseizoen.


Kan zeker geen kwaad maar zal voor je verbruik nagenoeg geen effect hebben als er niet echt een aanwijsbare oorzaak is gevonden.

Wat betreft mijn schroef. Nu de boot op de kant is geweest heb ik de schroef kunnen bekijken. Er staat op: V 20 x 14.
Niet dat ik daar nu een andere schroef op laat zetten, maar welllicht bij een volgende hellingbeurt?
Zou een andere schroef iets kunnen doen aan het toerental? Dus bijvoorbeeld dat ik wat lager in toeren dezelfde snelheid haal?
En wat voor schroef dan?

Wat is de reductie van je koppeling? Volgens mij waren we in het andere topic uitgegaan van 2:1, dan is dit een forse schroef. Bij 3:1 zou het kunnen, anders zou je ergens rond de 16 inch uit moeten komen.

Voor een precies advies kun je het beste naar een schroevenboer, wellicht dat je huidige schroef prima te verbouwen is of anders in te ruilen.
Als je de volgende gegevens hebt kan ik wel kijken voor een globale indicatie. ( die gegevens zal een schroevenboer ook willen weten overigens):
- pk of kW van de motor ( ik dacht 55 pk)
- maximaal toerental motor ( ik meen 3400 rpm)
- reductie verhouding keerkoppeling
- waterverplaatsing (gewicht) schip
- Lengte waterlijn
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor Hooveld960 » 05 Dec 2018, 17:20

Bedankt Wolf1 :-)

Peugeot Indenor DTN 62: 40 kW (55 pk) bij 3400 r/min
Lengte romp: 9.70 m
Lengte waterlijn: 9.50 m
Waterverplaatsing: 6000 kg (echter tel daar nu maar rustig 1000 kg bij op door alle ingebouwde apparatuur, accu's en ballast)
Reductie keerkoppeling heb ik nagevraagd. Ik hoop dat de jachtwerf waar hij laatst in onderhoud is geweest daar het antwoord op weet.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Verbruik

Berichtdoor jkos » 05 Dec 2018, 18:22

Het gebruik bij 3400 rpm is: 55 (pk)x 165 (gr/uur)= 9.075 kg per uur het sg van olie pakken we op 0.8, dan wordt het: 9.075:0,8= 11,34 liter per uur.
Omdat het om een Indenor gaat, wat met alle respect toch een wat oudere motor is, en daardoor wat minder efficiënt met de brandstof omgaat dan de modernere motoren, zal het verbruik c.a 10 % hoger uitvallen.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Roadrunnertoao en 20 gasten