Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

communicatie en navigatie apparatuur

Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor Hooveld960 » 02 Dec 2018, 20:22

Deze maand een reuze interessant artikel in het blad Motorboot: Varen in de cloud.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Altijd geïnteresseerd ben ik dat artikel eens gaan lezen. Maar helaas werd ik er niet veel wijzer van.
Ik had verwacht een artikel waarin aan de hand van wat voorbeelden een aantal praktische toepassingen zouden worden behandeld.
Maar van dit artikel snapte ik helaas geen moer. Wat kan ik ermee?

Ik ben dan geen elektronica expert of zo, maar ik weet er wel iets van. Ik heb vroeger ook met de Philips elektronische experimenteer dozen geknutseld en in mijn tienerjaren ook zelf 3 meter (FM) zenders gebouwd, dus helemaal van de maan kom ik niet. Maar dit artikel had, vindt ik, meer op de gewone man geschreven moeten worden.

Of, en daar is mijn topic onderwerp vraag: ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Ik heb op mijn boot een wifi antenne en een eigen router aangelegd. Ik wil daarmee verder experimenteren. Zo heb ik bijvoorbeeld een wifistopcontact aangesloten op mijn compressor koelbox zodat ik die een dag van te voren vanuit huis al aan kan zetten zodat de boel al lekker koud is als ik aan boord stap.
Jammergenoeg ligt het wifi netwerk in mijn jachthaven te vaak plat waardoor op het moment dat ik dat wilde ik het stopcontact niet kon bedienen.

Ook heb ik de in het artikel op de laatste pagina getoonde gsm tracker geinstalleerd. Heel leuk. Ik kan nu zien of mijn boot nog op de plek ligt.
Ook krijg ik een sms als de boot meer dan 300 meter verplaatst wordt. Er zit ook nog een mogelijkheid op om een aan/uit contact op aan te sluiten zodat ik dat op de deuren van m'n boot kan aansluiten. Dan krijg ik ook een sms als er wordt ingebroken. Helaas lukt het me niet om die laatste functie werkend te krijgen.

Dus....ik ben wel geïntereseerd in dit soort toepassingen. En wil dit nog verder uitbreiden. Dus ik had wel verwacht iets aan dit artikel te hebben. Maar helaas.

Maar dat is het mooie van dit forum. Als er andere leden zijn die er wel wat van snappen misschien kunnen jullie het voor mij, en voor anderen, in Jip en Janneke taal uitleggen en wat voorbeelden van toepassingen geven.

Ook maar meteen een vraag. Kan iemand mij uitleggen wat die DC/DC converter is van Victron? En waar dat voor dient?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor Roelof » 02 Dec 2018, 20:35

Ik ben niet elektrisch onderlegd, laat staan elektronica en al helemaal niet bekend met functies via whats app oid. Ik het artikel niet gelezen maar als ik de 1e foto van het artikel zie zinkt mij de moet al in de schoenen :D

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor RuudM » 02 Dec 2018, 21:31

Roelof en hooveld,

Ik begrijp wat jullie bedoelen de zelfde frustatie had ik ook inmiddels heb ik sinds gisteren een module aan boord geinstalleerd waarmee we nu aan boord een wifi netwerk hebben en dat ik van huis uit temperaturen kam uit lezen en zelfs kan schakelen.

Dit is het begin er zal verder worden ontwikkeld

Ik zal zo even een scherm afdruk plaatsen

Vragen of idieeen kom gerust!

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor Marie Christina » 02 Dec 2018, 21:34

Roelof schreef:Ik ben niet elektrisch onderlegd, laat staan elektronica en al helemaal niet bekend met functies via whats app oid. Ik het artikel niet gelezen maar als ik de 1e foto van het artikel zie zinkt mij de moet al in de schoenen :D

Groet,
Roelof

je hebt WhatsApp.
Da's al een begin. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor RuudM » 02 Dec 2018, 21:43

hierbij de scherm afbeelding

Afbeelding

scherm vrij in te delen
nu worden alleen de contacten getoond welke gebruikt worden.

er is 2 richting verkeer mogelijk.
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor pascall » 02 Dec 2018, 21:54

Op zich mooie techniek, al hoewel deze weeral zo'n 15 jaar oud is.
Nadeel vindt ik, de verbinding met internet, als het niet goed beveiligd is kan iedereen er mee gaan spelen.
Zal wel aan mij liggen, de leeftijd :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor aadbloem » 02 Dec 2018, 23:16

Geweldig leuk speelgoed allemaal maar vraag je vooral af wat de zin van het geheel is. Heb je de boot al goed beveiligd tegen vorst? Is het dan zinvol om dagelijks de temperatuur van de salon of van de bilge te checken? De NMEA bus thuis uitleesbaar, checken of de diepte nog hetzelfde is als gisteren, of de watertemparatuur onder de boot? Alles in een app terwijl je aan boord bent? Leuk maar je kan ook gewoon op de meters kijken. De locatie van je schip bekijken bij diefstal is wel een punt maar daar zijn simpele GSM (simkaart) bestuurde setjes voor te koop. Voor al het andere: Het zijn leuke gadgets maar denk eraan: Het hebben van de zaak is veelal het einde van vermaak. Wifi op jachthavens is per definitie onbetrouwbaar en doorgaans gevaarlijk: Er is geen wachtwoord (dus geen encryptie) of er is een algemeen wachtwoord doorgaans bekend bij velen dus ook bij de "man in the middle" een ongewenste situatie. Wil je toch een betrouwbare internet verbinding met je schip maak dan gebruik van een unlimited data sim only MiFi verbinding waarbij je aan boord zorgt voor een goed beveiligde wifi en bedenk dan wel steeds dat alle wifi zeer kwetsbaar is. Een voorbeeld: Je geeft je aanboord WiFi de naam CarpeDiem beveiligd met wachtwoord en een goed protocol. Ik wil daarop inbreken dus ik creeer ook een Wifi met de naam CarpeDiem en ik sta op de parkeerplaats op de jachthaven. Jouw telefoon is helaas zo dom dat zodra deze CarpeDiem als wifi tegenkomt een poging doet om in te loggen omdat dit een bekende wifi is. Op dat moment registreert mijn CarpeDiem wifi jouw username en wachtwoord en ben je de sjaak. Ik kan dan lekker rondspitten in jouw boordnet. Deze truuk, zo'n nep wifi, kan je trouwens overal gebeuren. In de stad, in de bus, in de trein, op de haven. Doe vooral geen financiele transacties over welke wifi dan ook. De Gb's op je telefoon kosten tegenwoordig zo weinig dat je Wifi kunt vermijden, zeker voor belangrijke zaken. Zo'n nep-wifi is peanuts, de eerste de beste WizzKid kan dat opzetten met een Raspberry of een Arduino. De inbraak in Den Haag op het netwerk van de OPCW, de internationale organisatie tegen kernwapens, was een schoolvoorbeeld van nep-wifi. De WiFi repeater (antenne buiten en router binnen aan boord) heeft het inmiddels al verloren van de Unlimited Data simkaart (minder dan €25 per maand overigens niet bij KPN) waarmee je in heel Europa internet hebt en niet te vergeten: TV kan kijken zonder de problemen en storingen van een schotelantenne en een op de wind of golven afgemeerde bewegende boot, zware bewolking of bomen.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 02 Dec 2018, 23:57

Ben het met bovenstaande schrijver eens: Wat moet je er allemaal mee? Toyz for Boyz?

Het is verbazingwekkend wat allemaal (al dan niet op afstand) willen meten, t/m watertemp en de FuelFlow en de water van de motor aan toe ....
Daarbij weet ik als ITer ook: Hoe meer componenten, hoe groter de kans op storingen.
Waarom het (NMEA) signaal van m'n dieptemeter eerst met een .... omzetten naar IP signaal om het vervolgens bij de plotter weer terug te vertalen, als ik die 2 met 3 simpele draadjes (ipv 8) aan elkaar kan knopen.

En daar waar men in de professionele wereld van luchtvaart en spoor al jaren op de lijn van 'alles wat goed is, hoef ik niet te weten' en 'zomin mogelijk instrumenten', lijkt met name de plezierscheepvaart af en toe het 'hoe meer meters hoe liever' te hebben.

En zelfs van een wifi router kun je je afvragen of dat nu echt zinnig is, dat kan met je telefoon ook .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor quichot » 03 Dec 2018, 09:59

HELP! M'N SCHIP IS GEHACKT! :lol:

Google komt binnenkort een virtual reality kapiteinspet. Als je die opzet kun je via een appje een digitale route uitzetten en thuis op de bank heel Europa doorvaren, met 'I am sailing' in de oordopjes.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Ben ik nu de enige die dit niet snapt?

Berichtdoor bas » 03 Dec 2018, 11:21

Google komt binnenkort een virtual reality kapiteinspet. Als je die opzet kun je via een appje een digitale route uitzetten en thuis op de bank heel Europa doorvaren, met 'I am sailing' in de oordopjes.


Bestaat al min of meer ... https://maritiemnieuws.nl/85896/kotug-d ... sleepboot/
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten