Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor Hooveld960 » 01 Dec 2018, 10:38

@ G.brul: sorry dat ik niet eerder heb gereageerd. IK heb geen idee welk merk en type dynamo er in zit. Helaas.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor Hooveld960 » 01 Dec 2018, 10:51

Gisteren m'n Hooveld weer opgehaald bij de jachtwerf in Heeg (Scheepsmotoren Heeg) waar ik m'n werkzaamheden heb laten uitvoeren.

Watergesmeerde schroefas:
Afbeelding
Afbeelding
En de roest die er onder zat viel gelukkig reuze mee,

Aftapkraan op de dieseltank:
Afbeelding

Groffilter geplaatst (zat er niet):
Afbeelding

Ook een nieuwe (waakvlamloze) geiser geplaatst i.p.v. de oude die er waarschijnlijk al 35 jaar zat (en die we bijna niet aan kregen telkens).
Jammer genoeg vergeten een foto van te maken. Na demontage van de oude geiser bleek de wand erachter een stuk verkoold te zijn waarschijnlijk het gevolg van een soldeerpoging in het verleden. Dus ook direct een nieuwe wand geplaatst.

Meteen de motor een uitgebreide grote onderhoudsbeurt laten geven.

En wat je niet ziet maar waar het meeste werk in is gaan zitten, de motor uit- en weer ingebouwd om de bouten van de steunen uit te boren en nieuwe motorsteunen geplaatst. Ook de schroefas is er uit geweest.

En zo ziet de boot er nu van binnen uit in afwachtig van de komst van nieuwe getinte ramen in aluminium:
Afbeelding

De jachtwerf heeft goed werk geleverd. Ben zeer tevreden over deze firma. Kostte wel een paar duiten :-) maar er is ook een hoop arbeid in gaan zitten.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor Marie Christina » 01 Dec 2018, 12:16

Ziet er keurig netjes uit allemaal, Jan.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor Mopolcamper » 01 Dec 2018, 13:03

Weet je ook met wat voor verf en welke laagdikte of hoeveel lagen de voorheen roestende bilge onder de gland is bijgewerkt?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor aadbloem » 01 Dec 2018, 15:37

Ik zie je dieseltankaansluiting en rode kraantjes en de onder de tank gelaste watervanger met het kleine aftap kraantje. Hou die goed in de gaten, altijd goed en vaak aftappen. Ik had in de vorige boot ook zo'n zelfgelaste watervanger. Lekker goedkoop voor de jachtbouwer en wel zeer efficient om water te vangen maar na +/- 25 jaar ontdekte ik wat druppelende diesel onderin de boot. Het gelaste watervangertje met een mooi bol deksel aan de onderkant kreeg ik kennelijk nooit helemaal leeg van water denk ik (het kraantje zit boven de bolle onderkant) en was na 25 jaar totaal doorgeroest. éénmaal droogvegen met een poetsdoek nam zoveel roest mee dat ik van de drup in stromende diesel kwam :o Daarna was het zoeken naar lege jerrycans bij collega schippers en 200L aftappen :x
Houd dat kleine vaatje goed in de gaten. Ik hoop voor jou dat het geen bolle onderkant heeft. Waarom de lasser er ooit een mooi bol onderkantje voor heeft geklopt is me altijd een raadsel gebleven, een platte plaat had beter geweest.

Verder trouwens mijn complimenten voor je Hooveld Project. Mag je trots op zijn :D
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor Hooveld960 » 01 Dec 2018, 17:31

@Mopolcamper: Ik heb geen idee met wat voor soorten verf er is gewerkt en hoeveel/welke lagen erop zijn gegaan.
Het enige wat ik weet is dat met een naaldhamer de roest te lijf is gegaan en daarna hoorde ik wel dat er zus en zo was op gegaan, dus in ieder geval twee soorten.
Maar ik heb niet goed geluisterd en zeker niet onthouden wat er op is gegaan.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor Hooveld960 » 01 Dec 2018, 17:34

@aadbloem: tja, ik heb het laten doen dus ik zou niet weten hoe het staat er aan toe is. Ik neem alleen aan dat als het in slechte staat zou verkeren ze het wel zouden hebben opgemerkt en me dan zouden gevraagd hebben wat te doen. Maar ik heb niets gehoord dus neem aan dat alles down there nog in orde was. Ik vroeg nog wel of er nog veel water onderin de tank zat, maar er kwam nagenoeg geen water uit zei de jachtwerf.

Maar "project" is het niet in de zin dat ik veel aan deze boot moet doen. Ik heb hem gekocht als zijnde "af", maar je weet, een boot is nooit af. Dit waren de eerste technische mankementen en verbeteringen die ik zelf wilde doorvoeren. Ik hoop dat het daarbij blijft voorlopig. Voor de rest betreft het alleen dingen die ik wil verbeteren c.q. veranderen. Om hem wat luxer te maken.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor Hooveld960 » 03 Apr 2020, 19:26

De afgelopen weken is er flink gewerkt aan mijn Hooveld.
De boot is van top tot teen geschuurd en twee keer in de 1k lak gezet (super gloss hs van international kleur arctic white). Onderwaterschip is een primerlaag op gegaan en daarna twee lagen antifouling. Ben van zwart naar lichtblauw gegaan. Wat een mooi(er) gezicht is dat zeg. Jammer dat het onder water verdwijnt. A.s. weekend samen met de schilder de ramen er weer in zetten. De levering van de raamrubbers was vertraagd, helaas. Anders was ik nu al klaar geweest. Volgend weekend terug varen naar onze thuishaven.

Volgende klus is de binnenkant beetje opkalefateren. Het vinyl behang op de wanden weer netjes schilderen. Nu crème en we gaan naar wit, evenals de plafonds. Ook van crème naar wit. Op het kluslijstje staan verder vernieuwen van het keukenaanrechtblad en het gehele interieur lakken. Hoewel ik ook een beetje twijfel om het te wrappen. Dan kun je je boot echt een andere (modernere) look geven. En voordeel van wrappen t.o.v. lakken is de tijd. Lakken betekent minimaal vier lagen en met wrappen ben je in één keer klaar. Ik weet alleen niet of dat wrappen me ook gaat lukken. Maar goed, dat is nog ver vooruit.

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor broekie » 03 Apr 2020, 19:42

Keurig lakwerk. Seizoen komt wat later op gang, maar je kunt maar klaar zijn. :D
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Project POLARIS (Hooveld 960 GSAK)

Berichtdoor elrenegado » 08 Apr 2020, 09:57

Mooi schilderwerk hoor...

Ik ga a.s. dinsdag de loods in, 14 dagen schilderen.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Vorige

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten