Weer even bezig geweest met de betimmering en isolatie.
Een schot verwijdert omdat de koelkast meer ruimte gaat innemen als de oude KK.
Passen en meten en tijdelijk div gereedschappen verplaats (Het lijkt weer een aardige puinhoop te worden )
En rachels en isolatie geplaatst
Ook veel aan het passen en meten geweest om een vlakkoeler in te meten (hierbij een link naar een ouder topic viewtopic.php?f=4&t=3622)
Door de kielform (diepe V voor / vlak achterschip) kom ik er niet uit. Op elke positie kom ik met de ontluchtingspijp niet onder de waterlijn tenzij de vlakkoeler in de slaaphut voorop komt en dat wil ik om div praktische redenen niet.
Om een gesloten koelsysteem te krijgen gaat het een systeem van koelgoten onder de kiel onder de machinekamer worden. Buizen zou makkelijker zijn maar dit is een handicap met onderhoud en er kan mogelijk van alles achter blijven hangen.
Schematische voorstelling
Op alle hoge punten komen ontluchtingsnippels en op de lage punten aftap pluggen.
Het wordt een HT/ LT systeem; motor- en (gesloten) "buiten" koelwater zijn gescheiden.
Voor de berekening heb ik "de wet van Pier" gebruikt
uit onderstaande link
http://www.vaartips.nl/tipk.htm
Dit moet ruim voldoende koelend vermogen geven. Vanzelf spreken komen op alle hoge punten ontluchtingsnippels en op de lage punten nippels om af te tappen.
Het is in voorbereiding, ik hoop dat ik komend voorjaar hier mee aan de slag kan gaan, tegen die tijd volgen foto's. Indien er vragen of op- en aanmerkingen zijn hoor ik het graag.
Groet,
Roelof