Magnetron aan boord

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Noordvaarder » 21 Nov 2018, 23:19

Roelof schreef:............maar ongeacht hoe stil die Fisher Panda's zijn, ik denk niet dat er zoiets snel gaat komen.
Ik heb net even gekeken bij Combi Noord wat die dingen kosten.
Maar een 3,8 kW Fischer Panda komt op plusminus € 6400 .Dat wordt dan duur stroom,met nog een hoop kabaal.
Daar kan je een hoop stevige accu's voor kopen,die geen kabaal genereren.
Noordvaarder
 

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor quichot » 22 Nov 2018, 11:00

R.C.Grootveld schreef: En, met het risico je op te tenen te trappen, ik hecht meer waarde aan uitspraken van dit soort mensen (die in mij directe omgeving zitten) dan aan een (ongefundeerder) uitspraak als de jouwe.

Nee hoor, ik voel me niet op m'n tenen getrapt, ik erken ruiterlijk dat ik op dit vlak net zo ondeskundig ben als een willekeurige medicus uit jouw directe omgeving.

En ook met kreten als 'is algemeen bekend' kan ik niks. Alleen objectief laboratoriumonderzoek kan licht op de zaak werpen. Groentes garen op het fornuis en in de magnetron, en dan het gehalte vitamines meten. Wellicht is dit ooit gedaan, en is er iets van te vinden op internet.
Maar hoe dan ook meten. En niet zomaar afgaan op wat ik, of jouw kennis daarvan vindt.

Maargoed. Laten we niet teveel afdwalen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Wolf1 » 22 Nov 2018, 12:29

Snap er weer niets van waar en hoe jullie varen !
Wij hebben het veelvuldig, genoeg gevaren voor vandaag en kijk daar dat is een mooi plekje.
Dan komt de volgende vraag vanzelf, wat eten we vandaag ?
Ja, geen winkels en restaurants, hoe mooi is het dan als je vrouw aankomt, met ik heb nog een lekkerstukje vlees in de diepvries, als jij de aardappelen even schild zal ik het ontdooien, haal ook even brood uit de diepvries kan ik het morgenochtend afbakken.
driekwart uur later heerlijk gegeten in de avondzon.
Geweldig al die techniek !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor quichot » 22 Nov 2018, 13:11

Geen magnetron, wél een vriesvak in de koelkast, die op zonnepanelen draait. Want na vele vaarjaren weten wij ook, net als Wolf, dat je altijd minstens één reservemaaltijd in voorraad moet hebben.
En inderdaad: prachtig die techniek!
En daarbij gaat het me niet zozeer om milieubezwaren, want uiteindelijk zijn we al dieselend op dat prachtige plekje terecht gekomen, én heb ik een dieselgenerator. Maar het gaat mij om een systeem dat mij onafhankelijk maakt. Want daarin schuilt voor ons een groot deel van de charme van varen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Roelof » 23 Nov 2018, 17:27

Wolf1 schreef:Snap er weer niets van waar en hoe jullie varen !
Wij hebben het veelvuldig, genoeg gevaren voor vandaag en kijk daar dat is een mooi plekje.
Dan komt de volgende vraag vanzelf, wat eten we vandaag ?
Ja, geen winkels en restaurants, hoe mooi is het dan als je vrouw aankomt, met ik heb nog een lekkerstukje vlees in de diepvries, als jij de aardappelen even schild zal ik het ontdooien, haal ook even brood uit de diepvries kan ik het morgenochtend afbakken.
driekwart uur later heerlijk gegeten in de avondzon.
Geweldig al die techniek !
Gr. Wolf1


Voor het ontdooien van ingevroren voedsel gebruiken we de magnetron nooit. 's Avonds halen we het vlees en groente voor de volgende dag uit de diepvries en leggen het in de koelkast. Het ontdooid langzaam en is de volgende avond gereed om te koken / bakken. Dit doen we thuis zo en aan en aan boord ook.
Een (zeer) klein voordeel is dat de koude wordt afgegeven in de koelkast waardoor deze theoretisch minder stroom verbruikt.
Indien de plannen mbt eten veranderen (bv laat thuis; bestel een pizza oid) blijft het in de koelkast liggen voor de volgende dag. Nog nooit problemen mee gehad.

Omdat we een magnetron alleen gebruiken om af en toe iets op te warmen zie ik af van de inbouw van een magnetron omdat het te weinig toegevoegde waarde heeft.
Dank voor alle informatie.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Wolf1 » 02 Dec 2018, 08:57

Roelof schreef:Voor het ontdooien van ingevroren voedsel gebruiken we de magnetron nooit. 's Avonds halen we het vlees en groente voor de volgende dag uit de diepvries en leggen het in de koelkast.

Gaf dus juist een voorbeeld van als dat nu eens niet gaat !

Roelof schreef:Een (zeer) klein voordeel is dat de koude wordt afgegeven in de koelkast waardoor deze theoretisch minder stroom verbruikt.

Die zelfde koelkast heeft die kauw er wel in moeten stoppen !
Roelof schreef:Indien de plannen mbt eten veranderen (bv laat thuis; bestel een pizza oid) blijft het in de koelkast liggen voor de volgende dag. Nog nooit problemen mee gehad.

Ben ze nog nergens tegen gekomen zwemmende pizza koeriers.
Roelof schreef:Omdat we een magnetron alleen gebruiken om af en toe iets op te warmen zie ik af van de inbouw van een magnetron omdat het te weinig toegevoegde waarde heeft.

Ik snap het helemaal, geheel duidelijk, 65 euro combi magnetron, oven, gril, wens je veel plezier !
Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Roelof » 02 Dec 2018, 10:58

Wolf1 schreef:Ik snap het helemaal,wens je veel plezier !
Wolf1


Bedankt, gaat zeker lukken !
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Popeye » 02 Dec 2018, 12:59

quichot schreef:Want na vele vaarjaren weten wij ook, net als Wolf, dat je altijd minstens één reservemaaltijd in voorraad moet hebben.

Zonder vrieskastje en met een koelbox die uitgaat wanneer de motor wordt stopgezet kan ik vaak een paar dagen vooruit met wat ik aan boord heb. Dat is vaak aardappels, eieren, uien, knoflook salami, macaroni, witte bonen, kidneybonen, ham in blik, tonijn in blik, komkommer, tomaten, en voor noodgevallen een blik soep of cassoulet. Dan ben ik zo een kleine week verder! :D

Wolf1 is trouwens weer goed op stoom! Iets met blaadjes van de bomen? :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Roelof » 02 Dec 2018, 17:51

quichot schreef:@Roelof, dat is voor mij de doorslaggevende reden geweest om op gas te koken en te douchen. Energieveelvraten buiten je accuvoeding houden. Servicebank op paneeltjes, betaalbare, maar goeie sinusomvormer 800/1600 voor de koelkast, en verder wat pompen en 12v-ledlampjes. Met een gerust hart een weekje op een mooie plek zonder voorzieningen liggen heeft ook z'n charme!


Dat was de kern van de vraag.
Wij geven niet (zoals Wolf1) om luxe zoals thuis mogelijk is. Een maaltijd bereiden nadat je vergeten hebt om iets te ontdooien is zonder magnetron is ook niet echt moeilijk, tenzij je een enorme hang naar luxe hebt en aan boord verwacht net zo te leven als thuis met alle gemakken van een pizza koerier om de hoek.

Er schijnt trouwens een snack boot rond te varen in Friesland. Misschien iets voor Wolf1 als de magnetron of de bijbehorende omvormer op het moment suprême uitvalt.
Pizza boot: misschien een gat in de markt :mrgreen:

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Marie Christina » 02 Dec 2018, 20:16

Joh, soms komen we er 's avonds achter dat we geen warm eten hebben.
Glad vergeten eten te halen.
Eten we een tosti ofzo.
Komt altijd goed.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten