Diesel aggregaat

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor Wolf1 » 22 Nov 2018, 12:09

R.C.Grootveld schreef:Ik heb anders toepassingen gezien waar ze 3~ / 20KVA uit omvormers haalden door 3 banken van 5 parallel geschakelde 4KVA omvormers aan elkaar te koppelen en ze 120 te verschuiven.
En eer je 3x20KVA nodig hebt ... :D

Ja dat kan allemaal, en hoe wordt dat dan geladen ? Wil jij ook niet aan boord hebben vanwege de zeer onrendabele gebruikskosten.
Generator kost ook geld, maar een goede gaat in recreatie gebruik 30 jaar mee en dat beetje gasolie is hierbij te verwaarlozen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor aquanaut » 22 Nov 2018, 12:48

Voila, een 15kVA (enkel fase) omvormer lader combinatie.
Drie van deze units in drie fasen verband programmeren en je hebt een 45Kva oplossing.
Afbeelding

Ze zijn er ook in 5000, 8000 en 10000VA en (bijna) onbeperkt koppelbaar. (meerdere units per fase)
En deze techniek blijft natuurlijk niet beperkt tot de scheepvaart maar kan ook mobiel worden toegepast:
https://degroeneaggregaat.nl/de-groene-aggregaat/
of
https://blog.genpower.nl/cleanergy-het-hybride-aggregaat-van-genpower
of
https://www.dewitaggregaten.nl/news-posts/nieuwsbericht1/
of
https://www.bredenoord.com/nl/huren/hybride-combinaties/esaver/

Op de meeste binnenvaartschepen die wij hebben voorzien van de benodigde materialen wordt gekozen voor een 3 x 8kVA en 3x 10kVA oplossing.
Maar er zijn ook een aantal containerschepen welke reefers vervoeren waar 6 x 8kVA of 6 x 10kVA wordt neergezet.
Zo kunnen we op verzoek oplossingen bouwen tot 270kVA vermogen bij 48V voeding.
Deze heeft ook een 3,8kA lader aan boord, dit behoefd wel een forse batterij van minimaal 20kAh!

Als we de groei van deze ontwikkeling over de laatste 5 jaar bekijken zijn er dit jaar meer als 100x zoveel van deze oplossingen toegepast als in 2013.

groet
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor quichot » 22 Nov 2018, 13:21

Het scheelt natuurlijk wel een slok op een borrel als je die mega-investeringen als bedrijfskosten van je belasting kan aftrekken, en kan afschrijven in vijf jaar. Voor de gemiddelde recreant is dit onhaalbaar.

Maar toegegeven, het kán! 8-)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor aquanaut » 22 Nov 2018, 13:34

Eens,
Het verdienmodel van dit soort mobiele apparatuur ligt nog veel gunstige als alleen een belastingvoordeel.
Maar dan gaan we teveel off topic.

Maar of je nu een generator koopt of een andere oplossing het kost beide geld.

Een 8kVA Fischer Panda kost volgens de opgave online een kleine €15.000,- ex btw.
Een 8kVA Victron Quattro kost € 3.162 ex btw.
Natuurlijk komen hier dan nog wel accu's bij maar die zijn niet alleen voor de Quattro, die accubank moet je sowieso hebben.
Alleen moet hij met gebruik van een dergelijke omvormer wel wat zwaarder worden.
Generatoren aan boord van het doorsnee jacht draaien alleen kort vermogen om te koken en dergelijk.
Alle andere tijd dat het ding draait staat hij maar wat te lummelen, wat niet bevorderlijk is voor de levensduur.

Heel simpel gesteld, hoe groter het verschil tussen de basis vermogensvraag van een installatie en het verlangde piekvermogen des te beter je kunt werken met een elektrische oplossing in plaats van een generator.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor quichot » 22 Nov 2018, 14:34

Mijn tweedehands 5kVA dieselsetje (druk op de knop en lopen) kostte mij in 2007 1400 euro, en staat mij niet in de weg! ;)
Maar houd bij het kostenplaatje ook in de gaten dat die accu's niet het eeuwige leven hebben. En je weet bij een bank met meerdere accu's: al is er maar één cel in één van de accu's ter ziele, dan moet je de hele bank vervangen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor Popeye » 22 Nov 2018, 16:36

Als ik dit allemaal zo lees, ben ik maar een prutser! :mrgreen:
Maar ik geniet wel van al die ontberingen waar ik mezelf aan blootstel!
Zal wel een masochistisch trekje zijn. :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor quichot » 22 Nov 2018, 17:08

Zal wel meevallen, jack!
Jij beschikt over windvoortstuwing. Actueel technisch hoogstandje. Dat kunnen er hier niet veel nazeggen!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor Roelof » 22 Nov 2018, 20:10

Hmm, begrijp ik nu dat onze 4 weken zonder generator en / of wal aansluiting bijzonder is?

De accu's van 120 Amp/uur waren tussen de 3 en 8 jaar oud en gaven geen krimp.
Heb toen wel nagedacht over het verouderen / leeglopen van de batterijen maar kwam tot de conclusie dat in het slechtste geval de motor gestart zou kunnen worden om de accu's te laden als het nodig zou zijn. Ook op een een jump start vanaf een andere accu was ik voorbereid maar niet nodig gehad.

Ik wil wel opmerken dat we nooit langer dan 3 dagen op één plaatshebben gelegen en de grootste verbruiker (Koelkast) werd gevoed door de boegschroef accu, verder hadden we vaardagen tussen de 4 en 7 uur.
Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor Yep » 10 Apr 2019, 19:15

In verband met de voorbereidingen m.b.t. een vermoedelijke rondje Europa ga ik me alvast richten op de mogelijke aanschaf van een aggregaat, mede a.g.v. gewenst aircogebruik.
Gezien de hogere temperaturen rond de Middellandse Zee is airco des nachts een niet al te overbodige luxe, zeker niet bij langer verblijf.
De airco vreet gemiddeld 1.250 watt/uur.

Ook zullen de huidige accu's eraan moeten geloven.
Het lukt me niet om, zonder de huidige accu's te slopen, een hele nacht door te komen op een volle lading.
De bedoeling is dat nieuwe (vermoedelijk 600-800 Ah. 24v LiFePh) accu's de airco des nachts gaan voorzien van prik welke de volgende dag wordt aangevuld door het aggregaat.

Mogelijk alternatief: Handhaven van de huidige 24v 600 Ah. Gel accu's.
Consequentie: Aggregaat staat de hele nacht aan hetgeen herrie, extra slijtage aan het aggregaat (draait dan gemiddeld op 30% deellast) en een meerverbruik van ca. 3,5 liter peut per etmaal betekent.

Ik denk aan een 3-cilinder 1.500 RPM model en dan kom ik momenteel uit op:

- Westerbeke 5.0 EGCD
- Northern-lights M673LD3
- Kohler 5EFKOD

De Northern-lights heeft vooralsnog de voorkeur, m.n. vanwege de afmetingen incluis de geluidskast.
Wie kan bijdragen uit kennis/ervaring aan dit verhaal?

Alvast dank!
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Diesel aggregaat

Berichtdoor RuudM » 10 Apr 2019, 19:48

Goedenavond Yep,

Wij hebben een kohler 8efoz, 1 fase generator met ook een 3 cilinder yanmar met bijna 12 pk op 1500 rpm. zijn zeker tevreden of het setje. gaat nu een beetje roken maar bij hogere belasting is dit over. wij koken wassen (en drogen) er op, gaat allemaal goed. airco hebben wij niet

Kijk vooral naar de verkrijgbaarheid van onderdelen in het gebied waar je wil gaan varen. als er wat is en je kan de onderdeel "om de hoek" halen scheelt al veel ergenis. tevens neem een zo courant mogelijk type motor dan blijven de onderdelen ook een beetje betaalbaar/verkrijgbaar.

Volgens mij worden alle drie de merken ook toegepast in de grotere jachten. De basis is goed! ervaring met de andere merken heb ik niet.
ik mis eigenlijk nog Onan.

hou ons op de hoogte van je afwegingen en keuze.

gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

VorigeVolgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten