Magnetron aan boord

Bezig met restauratie? renovatie ? laat ons meekijken.

Magnetron aan boord

Berichtdoor Roelof » 20 Nov 2018, 20:46

Hallo Allemaal

Ik overweeg om een magnetron in te bouwen. 12 Volt zal denk ik niet gaan lukken dus het zal via een omvormer gevoed moeten worden.
Waar moet ik rekening mee houden? Extra accu(s) kan ik mij voorstellen maar is er meer om vooraf over na te denken en is het eigenlijk wel een goed idee?

Hoe zijn de ervaringen met het gebruik van een magnetron aan boord?
Er is nog tijd maar als het een goed plan is moet ik er rekening mee houden met de betimmering.

Graag alle meningen en de "voors en tegens" en mogelijk de ervaringen met alternatieven zoals een oven.

Hoor graag, BVD.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor henkvd » 20 Nov 2018, 20:59

Kale magnetron (zonder oven) valt het gebruik wel mee, aangezien de gebruiksduur kort, tot hoog uit 5 minuten is gemiddeld al veel, wat dat betreft zou je niet 1,2,3 zoveel van je bestaande accucapaciteit vergen, wel een knappe omvormer, aangezien een magnetron al snel richting 1000 Watt gaat.
Ga je voor een combi, dan is de ovenstand een stroomvreter, als snel ben je met broodjes bv afbakken met voorverwarmen een 15 min verder.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Hooveld960 » 20 Nov 2018, 21:21

Ik heb een magnetron aan boord. Werkt prima. De magnetron staat wel op een aparte groep.
Ik heb een 3000W Victron multiplus en 4 accu's van 135Ah.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor varg » 20 Nov 2018, 21:34

Er staat mij bij dat er in een magnetron een flinke transformator zit. Hou dus rekening met een aanloopstroom die tot 5 x het nominaal verbruik kan oplopen. Degelijke omvormers kunnen dit hanteren zoals deze Studer: XTM 2000W - 12V
Voedingsspanning: 12V DC
Continue vermogen: 2000W
5 sec. vermogen: 4800W

groet, Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Noordvaarder » 20 Nov 2018, 21:38

Roelof schreef:Hoe zijn de ervaringen met het gebruik van een magnetron aan boord?

Aan boord.Het is maar net wat men bedoeld met aan boord.
Bij mij was in de truck tussen 2007 en 2013 aan boord.
Een kant en klaar maaltijd warm maken duurt toch al gauw 8 - 10 minuten.
Ik had een kleine 17 liters Magnetron aan boord,zonder poespas,dus geen klokjes die op stroom liepen,en een zuivere sinus omvormer van 24 naar 220Volt van 1500W continu met een max van 3000W kortstondig.
Deze is er ook in 12 volt: https://www.omvormer-omvormers.nl/conte ... 3000W.html
In 2007 koste zo'n ding nog 650 euro.
Ik heb altijd de motor laten lopen,want ik wou niet de kans lopen dat ik geen stroom meer had om de motor te kunnen starten.
Als het nodig zou zijn,zou ik me direct weer eentje aanschaffen.De magnetron heb ik nog steeds,staat op zolder te wachten op betere tijden. :lol: :lol:
Henk schrijft dat zo'n ding al gauw richting de 1000w gaat.
Ik denk zelf van richting de 1200W.
En/of een gemodificeerde sinus omvormer nu wel of niet kan ,weet ik niet.
Mij is destijds een zuivere sinus omvormer aangeraden.
Een Senseo werkt er ook op trouwens.
Noordvaarder
 

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor henkvd » 20 Nov 2018, 21:54

Grote trafo's zitten al een tijd je niet meer in magnetrons, dan zouden ze veel duurder zijn ( koperprijs), tegenwoordig weegt een kookdoos zo goed als niets meer, daar sjouw je je geen breuk meer aan.
Voor het opgenomen vermogen maakt dat verder trouwens weinig uit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor R.C.Grootveld » 21 Nov 2018, 00:02

Wij hebben een combi aan boord, magnetron stand nog nooit gebruikt, oven (2000W) gebruiken we regelmatig:
Broodjes (af)bakken, Zalm uit de oven en soms alleen maar om de schalen op te warmen .....
Draait probleemloos over de combi ....

12V kun je denk ik wel vergeten, volgens mij bestaan die niet eens (maar kan het mis hebben)
Dus over omvormer. M zitten meestal rond de 1000W, dus minimaal een 1200W omvormer. Die trekt dus 100A en de vuistregels zegt dan dat je 200Ah accucap moet nemen.

Overigens zou ik eerder voor een gewone oven gaan, dan voor een magnetron (wij hadden geen keus ivm afmetingen).
Magnetron nog nooit gebruikt (thuis hebben we er ook geen), ook nooit gemist. Reden: Niet lekker en (indirect) ongezond.
Ik zou ook niet weten wat ik in de magnetron op zou moeten warmen, maar goed ik kook graag ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor quichot » 21 Nov 2018, 10:12

Misschien geen direct antwoord op de vraag, maar wel een andere invalshoek: is het een probleem dat voorzieningen aan boord wat soberder zijn dan die thuis?
Die vraag is best logisch, gezien de nutsvoorzieningen aan de wal: schier onbeperkte en verhoudingsgewijs spotgoedkope toevoer van elektriciteit en water, en een dito afvoer van vuil- en rioolwater.

Uiteraard zijn die voorzieningen tegenwoordig technisch relatief eenvoudig ook aan boord te realiseren, maar uit bovenstaande reacties blijkt wel dat daar een prijskaartje aanhangt. En, als het eenmaal werkt, je weldegelijk op de klok zult moet blijven kijken om te zien of de energiereserve niet kritisch laag wordt. Ook blijft het lastig om een kopje koffie te zetten terwijl je appeltaartje in de oven staat.

Betekent dat nu dat het afzien is bij ons aan boord? Bepaald niet! Alle denkbare voorzieningen zijn beschikbaar, alleen niet precies zoals thuis. Dus terwijl een appeltaartje in mijn oven staat, zet ik vast lekker een bakkie verse koffie! :lol:

En o ja, Rob, ongezond? :?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor Roelof » 21 Nov 2018, 10:52

Allen, bedankt voor de input tot zover, meer info blijft altijd welkom :D

Quichot merkt terecht op dat de voorzieningen aan boord ook wel iets soberder kunnen zijn dan thuis maar omdat we de hele boot volledig opnieuw en voor langer verblijf willen inrichten is dit hét moment om dergelijke aanpassingen te doen. Vandaar de overweging en de vraag naar ervaringen.

Een gas oven voorkomt natuurlijk de aanslag op de accu's maar maar dient eigenlijk een ander doel.
De laatste jaren hebben we thuis geen oven maar die missen we af en toe toch wel.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Magnetron aan boord

Berichtdoor aquanaut » 21 Nov 2018, 11:54

Roelof,

Hou in ieder geval rekening met het volgende waar mensen zich nog weleens in vergissen.
Als er op een magnetron staat dat hij 700W of 1000W is, is dit het zendvermogen van de magnetron buis.
Dit is wat anders als het opgenomen vermogen uit het net.
De doorsnede huishoud magnetron functioneert prima op een blauwe 3000VA omvormer ;)
Het 2000VA model wil voor sommige magnetrons te kort komen om hem door de starfase heen te krijgen.
Achterop de magnetron zit een type plaatje met het aansluitvermogen.

Leuke anekdote, ons bedrijf stond 30-40 jaar geleden altijd al op de scheepvaart beurzen met een magnetron om de werking van de blauwe omvormer te showen.
Er zijn in die tijd heel wat gehaktballetjes opgewarmd tot ongeloof van de heren schippers met lekkere trek.
Overigens is de magnetron (om eten te verwarmen) per ongeluk ontdekt door een fabrikant van RADAR apparatuur.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Projecten

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten