Dag 39,
Vroeg in de ochtend roeien we met ons bijbootje naar de wal, daar wandelen we het schiereiland rond.
Tijdens de wandeling overleggen we wat we gaan doen, namelijk, we hebben nog een week om in Denemarken te vertoeven.
Maar de lange termijn weerberichten doen ons twijfelen of we daar wel goed aan doen.
Vandaag en morgen is er nagenoeg geen wind in de Duitse Bocht, een vrij unieke gebeurtenis/kans, eentje die je eigenkijk niet mag laten schieten.
Zeker niet als je terug kijk de laatste paar maanden, de veelal noordwestelijke wind was heel nadrukkelijk aanwezig, meestal 4 tot 6 beaufort.
Vijfdagen later doet zich er nog een kans voor, echter, dit weer gaatje ziet en minder aantrekkelijk uit.
Iet meer wind, dat is het probleem niet, maar wat wel een cruciale rol speelt is de dag ervoor, noordwest 4 a 5, deze kan een dag later voor een vervelende deining zorgen.
De dagen er na zijn alle kansen verkeken, dan keert de wind weer terug, en neemt zelfs toe naar NW 6 tot 7.
We worden er zelfs een beetje kriebelig van, we zijn het hier nog lang niet beu, hoe langer we hier verblijven, hoe liever!
Toch, eind van de wandeling zijn we het er over eens, we maken gebruik van het weergaatje.
Betekent wel dat we flink aan de bak moeten, zo vertrekken we om vijftien minuten over negen van dit geliefde plekje, met pijn in het hart, maar ook met een zeer voldaan gevoel, wat was het weer een geweldige tocht, en ons (overhaast) besluit zal dit gevoel alleen nog maar versterken!
We zetten koers naar Kiel, het gas gaat er op wat resulteert in een kruissnelheid van 13.5 KM/H.
17.30 uur liggen we voor de sluis bij Kiel, een uur later zijn we er door, we varen door tot het Gieselau kanaal, het kanaal wat toegang verleend naar de rivier de Eider, grofweg op de helft van het Noord-Oostzee kanaal.
Hier vinden we nog een plaatsje aan de steiger, het is druk.
Zaak is om je scheepje zeer goed aftemeren, voldoende lange lijnen zetten, door de passerende zeevaart op het Noord-Oostzeekanaal ( circa 2 kilometer verder) kan er enorme zuiging ontstaan, met dito terug kerende golf.
Ook deze nacht doet dit fenomeen zich voort, gelijk is iedereen waker en een wirwar van licht bundels doorklieven de duisternis, we waren voorbereid.
Het is 23.00 uur dat we stilliggen, eigenlijk anderhalf uur te lang doorgevaren, je mag namelijk als pleziervaart niet in het donker varen op het kanaal, daar zijn tijden gekoppeld aan data ’s, voor vastgelegd.
Dag Denemarken!
Mvg,
Pascal