Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 14 Nov 2018, 11:14

Oke, leuke aanvulling.

Het zal mijn niet verbazen dat er regelmatig ,met een slokje op achter het roer staande, wordt gevaren.
Immers, de koelkast is nooit ver weg, en mensen zijn vaak maande van huis, de verleiding is groot.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 14 Nov 2018, 11:50

Dag 32,

We trekken weer verder, vandaag staat het mooie eiland Tuno op het programma.
Dit eiland is een geliefde bestemming voor de watersporters, het is er dan ook altijd druk in het hoogseizoen.
Langst de gehele kust loopt een (fiets) voetpad met een zeer afwisselen landschap.
In 2 a 3 drie uur loop je het rond, ook een fiets tocht, over niet altijd verharde wegen, is de moeite waard.
Het eiland beschikt over een prachtig baai waar je goed kunt ankeren, deze is alleen beschut bij zuidwest tot noordwestelijke winden.
Het is topdrukte in de haven, als we arriveren na ruim 4 uur varen.
Maar, helemaal achter in de haven, waar de meeste al zijn terug gedraaid, vinden de we een plekje eerste rang.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Arthur » 14 Nov 2018, 13:37

Alweer prachtige foto's, maar jullie hadden wel het weer mee behalve dan dat beetje zeegang onderweg :D
Je bent vlak langs ons honden uitlaatstrandje gevaren in Borup op Helgenæs, aan de overkant zie je nog de windmolens die op het havenhoofd van Øerne staan waar ook een ferry haven en een jachthaven is.
Afbeelding
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor broekie » 14 Nov 2018, 15:37

Hoi Pascal,
Ik lees ook mee, we willen ook die kant eens op na pensionering.
We willen geen tijdsdruk bij zulke reizen.

Ik zag dat jij zonder kimkielen of andere zaken droog valt en recht blijft.
Ik neem aan dat de kiel in de blubber zakt todat je op de bodem zelf rust.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 14 Nov 2018, 18:00

broekie schreef:Hoi Pascal,
Ik lees ook mee, we willen ook die kant eens op na pensionering.
We willen geen tijdsdruk bij zulke reizen.

Ik zag dat jij zonder kimkielen of andere zaken droog valt en recht blijft.
Ik neem aan dat de kiel in de blubber zakt todat je op de bodem zelf rust.


Hoi Broekie,

Erg leuk dat je meeleest,

Als je nog niet de tijd heb zulke reizen te maken dan kan dat inderdaad als tijdsdruk ervaren worden.
Wij hebben behoorlijk veel tijd, maar omdat wij telkens onze grenzen verleggen wordt ook deze tijd weer beperkt.
Echter, wij ervaren het niet als tijddruk, het is onze mariner van varen, soms veel uren draaien ( bij voorbeeld de hier genoemde 26 uur) om vervolgens, daardoor een week winst te hebben, en deze dan ook optimaal te benutten.
En die 26 uur varen, wij vinden het heerlijk en helemaal geen belasting, het is wel zo dat ons scheepje daarvoor is uitgerust.
Fluisterstil, een zeer goede stoel (Norsap 24 uur continu stoel) goede radar en piloot, alle bediening intrigeert in de stoelleuningen, dubbelglas, enz.
Al bij al maakt dat het varen uiterst ontspannend.

En je vraag over droogvallen, wij vallen zo scheef als, als, als wat........ .
Op het moment dat je droogvalt even flink achteruit te draaien , draai je zand onder het vlak, en blijf je recht staan, anders :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Altijd scheef :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 14 Nov 2018, 18:14

Arthur schreef:Alweer prachtige foto's, maar jullie hadden wel het weer mee behalve dan dat beetje zeegang onderweg :D
Je bent vlak langs ons honden uitlaatstrandje gevaren in Borup op Helgenæs, aan de overkant zie je nog de windmolens die op het havenhoofd van Øerne staan waar ook een ferry haven en een jachthaven is.
Afbeelding


Klopt Arthur, ongelooflijk prachtig weer gehad, en dat beetje zeegang, op zijn tijd is dat ook heerlijk, hoort bij het varen bij zulke reisjes, anders wordt het zo zaai!

Ook een geweldige mooie streek daar in de buurt van Arhus, maar hoe kom jij daar nu weer verzeild, Griekenland, Nederland, Denemarken?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 14 Nov 2018, 19:37

broekie schreef:Hoi Pascal,
Ik lees ook mee, we willen ook die kant eens op na pensionering.
We willen geen tijdsdruk bij zulke reizen.

Ik zag dat jij zonder kimkielen of andere zaken droog valt en recht blijft.
Ik neem aan dat de kiel in de blubber zakt todat je op de bodem zelf rust.


Broekie, nog even een kleine aanvulling op jou vraag, inderdaad, in de havens waar wij droogvallen in dit verslag liggen we, zoals je had opgemerkt, recht, dit komt inderdaad door het wegzakken in de blubber, anders, zie eerste opmerking.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor broekie » 15 Nov 2018, 14:38

Bedankt voor het uitgebreidde antwoord. De tip van het achteruit slaan ga ik onthouden.
Ik was al aan het denken om een eenvoudige demontabele constructie te verzinnen midscheeps om steunpalen te kunnen monteren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Arthur » 15 Nov 2018, 16:40

pascall schreef:Klopt Arthur, ongelooflijk prachtig weer gehad, en dat beetje zeegang, op zijn tijd is dat ook heerlijk, hoort bij het varen bij zulke reisjes, anders wordt het zo zaai!

Ook een geweldige mooie streek daar in de buurt van Arhus, maar hoe kom jij daar nu weer verzeild, Griekenland, Nederland, Denemarken?
Mvg,Pascal.

Om een lang verhaal kort te maken, Griekenland vanwege mijn verleden als trucker en Kreta vanwege de temperatuur, 12 maanden per jaar varen, niks winter klaar maken.
En nu Denemarken, ik woon eigenlijk in Brunssum waar ook AFCENT zit, daar heb ik een Deense marine officier leren kennen die bij mij in de straat woonde, na zijn pensioen is hij terug gegaan naar Borup, wij gingen daar voordat ik met prépensioen ging veel op vakantie.
Met zijn oude houten sloep het water op, de natuur en de metaliteit van de mensen trokken mij erg aan, beetje stug maar heel vriendelijk.
Maar als het Denemarken iets warmer was vertrok ik alla minuut, boot op transport, honden en katten mee en genieten.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 15 Nov 2018, 20:25

Dag 33,

En weer door, met een noordoostelijke windkracht 2 a 3 verlaten we Tunø, het is 5.00 uur in de ochtend.
Om 8.30 uur meren we aan, in het haventje op het eiland Hjarnø, er is een klein dorpje met nog een kleiner kerkje.
Het kerkje is wel het meest geliefde kerkje, van heel Denemarken, om in te trouwen, met muren van meer dan een meter dikte blijft er binnen niet veel ruimte over.
In de ochtend is het al 25 graden, maar in het kerkje is het heerlijk koel.
Even later varen we een paar kilometer verder, daar pikken we een ankerboei op in het Horsens fjord.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alle brievenbussen op het eiland zijn gecentraliseerd bij het haventje ,en waar ook de veersteiger is van het veerpontje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het cafetaria.

Afbeelding

Een van de geleidelichten voor het invaren van het Horsens Fjord.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten