Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 09 Nov 2018, 12:59

Dag 23,

We verlaten Molle, het is negen uur in de ochtend en al erg warm.
Het is heiig en windstil, dat belooft een rustige trip te worden.
We varen evenwijdig aan de kust naar boven, waar de kust afbuigt landinwaarts ,verdwijnt deze bijna het zicht.
Tocht staat er nog een lichte tot matige deining, de laatste twee uur ebt deze weg.
Zeven uur later meren we af onder een bewolkte hemel in het plaatsje Träslövsläge , Träslövsläge is niet echt een plaats waar je voor om zou varen, hoewel de vissershaven wel aardig is

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
Laatst gewijzigd door pascall op 09 Nov 2018, 13:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Arthur » 09 Nov 2018, 13:31

Nog even en steken we over naar Denemarken, heb je er al eens aan gedacht om via Aalborg dwars door te steken en langs de westkant terug, je zit daar denk ik wel met het weer, er zijn weinig vluchthavens.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 09 Nov 2018, 13:42

Arthur schreef:Nog even en steken we over naar Denemarken, heb je er al eens aan gedacht om via Aalborg dwars door te steken en langs de westkant terug, je zit daar denk ik wel met het weer, er zijn weinig vluchthavens.


Klop Arthur, we steken inderdaad over naar Denemarken, voor ons eentje van uitersten, maar daarover later meer.
We zijn het Limfjord wel eens opgevaren tot Tyborn, maar inderdaad, het weer speelt daar een grote rol, gaan we zeker een keer doen als we meer tijd hebben.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Roelof » 09 Nov 2018, 19:07

Net zoals vorig vakantieverslag ook nu weer leuk en interessant om te lezen.
Denemarken roept bij mij veel herinneringen op uit mijn jeugd toen we er bijna ieder jaar op vakantie gingen. Door dit verslag een overweging voor volgend jaar :D
(onze boot is dan zeker nog niet gereed :oops: )

Ik denk niet dat wij in de toekomst dergelijke (zee)reizen kunnen maken want ik vind de boot niet zeewaardig qua model (Swin Patio met platte boeg), zeker als ik bv dag 21 lees.

Ivm met langere reizen zoals jullie maken en de re-fit van onze boot heb ik een paar vragen, ik hoor graag de mening van een ervaringsdeskundige om onze boot klaar te maken voor langer verblijf an boord maar dan op andere wateren.
- Wat is capaciteit van de drinkwater- en brandstof tanks?
- Spoelen jullie het toilet met zoet- of buitenboord water?
- Hoe groot is de capaciteit van de sewage tank en hoe vaak pomp je deze over boord?
- Hoe vaak worden water en diesel aangevuld?

Hopelijk gaan we niet "off-topic"door mijn vragen !!!

Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 09 Nov 2018, 19:58

Roelof schreef:Net zoals vorig vakantieverslag ook nu weer leuk en interessant om te lezen.
Denemarken roept bij mij veel herinneringen op uit mijn jeugd toen we er bijna ieder jaar op vakantie gingen. Door dit verslag een overweging voor volgend jaar :D
(onze boot is dan zeker nog niet gereed :oops: )

Ik denk niet dat wij in de toekomst dergelijke (zee)reizen kunnen maken want ik vind de boot niet zeewaardig qua model (Swin Patio met platte boeg), zeker als ik bv dag 21 lees.

Ivm met langere reizen zoals jullie maken en de re-fit van onze boot heb ik een paar vragen, ik hoor graag de mening van een ervaringsdeskundige om onze boot klaar te maken voor langer verblijf an boord maar dan op andere wateren.
- Wat is capaciteit van de drinkwater- en brandstof tanks?
- Spoelen jullie het toilet met zoet- of buitenboord water?
- Hoe groot is de capaciteit van de sewage tank en hoe vaak pomp je deze over boord?
- Hoe vaak worden water en diesel aangevuld?

Hopelijk gaan we niet "off-topic"door mijn vragen !!!



Vr. Groet,
Roelof


Off-topic Roelof, nee hoor, hoort er allemaal bij.
Fijn om te horen dat je weer meeleest, het is voor mij namelijk nogal een opgaaf, type met twee vingers.
Destemeer nog leuker om te lezen dat je mogelijk deze kant weer op gaat, met of zonder boot, want daar is het mij uiteindelijk om te doen, mensen inspiratie geven.
Zeewaardigheid is een groot begrip, uiteindelijk komt het op de bemanning neer, dat is de belangrijkste schakel.
Wij hadden dag 21 makkelijk kunnen uitwijken naar een eenvoudig aan te lopen haven, of gewoon blijven liggen.
Maar het was een bewuste keuze, uiteindelijk na zovele mijlen op ruim water ken je je scheepje.
Uiteindelijk kan je met ieder scheepje daar varen, als het maar in orde is, en de de schipper weet wat hij doet.

Vervolgens het beantwoorden van jou vragen;

Wat nemen wij mee, 600 liter diesel, en dat is genoeg om op een veilige manier nonstop van Zeeland naar Denemarken te varen.

Water, 450 liter, en daar doen we een week mee, met twee personen, plus ieder dag douche.

Het toilet wordt gespoeld met zoet water.

De sewage tank is 220 liter groot, het ledigen is zeer afhankelijk of er binnen of buiten wordt gedoucht, max tweemaal per week.

Wij tanken meestal als daar de gelegenheid voor is, zowel water als diesel.
Voor het tanken van diesel kijken we ook naar het financiële plaatje, jaren terug tankte we vol in Duitsland om vervolgens heel Denemarken rond te tuffen, terug in Duitsland tanken we weer vol.
Nu is het omgedraaid, de diesel in Denemarken is goedkoper dan in Duitsland.

Hopelijk zijn je vragen hier mee beantwoord, zo niet, of heb je nog meer vragen, vuur maar af.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Roelof » 09 Nov 2018, 20:16

Dank voor de informatie, ga hier zeker rekening mee houden mbt de voorbereiding voor langere reizen.
Zeemanschap hangt idd af van de bemanning maar het schip moet ook voldoende toegerust zijn.

Ik kijk uit naar het vervolg van de ervaringen en belevenissen tijdens jullie vakantie 2018.

Vr. Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 10 Nov 2018, 10:48

Dag 24,

Vier uur in de ochtend en weer op pad, het is nog 4 uur varen eer we de scherenkust bereiken.
Dit, uit totaal 70.000 bestaande eilandenrijk, is een waar mekka voor de watersport, en een schitterende omgeving!
Het is een waar doolhof en oplettendheid is geboden, rotsen geven namelijk niet mee.
We varen door richting Marstrand, een uur varen daarvan laten we het anker vallen.
De klok slaat twee uur, en we liggen op een idyllisch plekje, eindelijk weer eens voor anker, dat is er nog niet veel van gekomen deze vakantie.
Morgen staat het bezoek geplant aan Marstrand, voor ons de derde keer maar het blijft geweldig, zowel het stadje als het eiland.

Afbeelding

Afbeelding

Zowel de digitale als de papieren kaart wordt geraadpleegd, digitaal voor de details, papier voor het overzicht.

Afbeelding

Een blik achteruit.

Afbeelding

Afbeelding

Voor anker, niet op het zooitje letten binnen, als we stilliggen komen er hobby spulletjes boven water, als we varen is alles weg.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 10 Nov 2018, 17:13

Dag 25, 19-7-2018.

Acht uur dertig, anker op.

Het is prachtig weer, en maar een uurtje varen naar Mastrand.
Via een nauwe doorgang krijgen we toegang naar het historische stadje, waar de huizen nagenoeg allemaal gebouwd zijn uit hout.
Dit autovrije eiland is voorzien van diverse wandelpaden die je alles van het eiland laten zien, ook het imposante, volledig in tact zijnde fort.
We blijven hier twee dagen liggen en wanen ons op de middellandse zee.
In de ochtend is het rustig in het stadje met zijn steile, omhoog klimmende, straatjes, rond deze tijd zijn ook de foto’s genomen.
In de middag wordt het stadje overrompeld door een gezellige meute toeristen wat een uitermate vakantie sfeer teweegbrengt, kortom, dit mag je niet missen!
De veerpontjes varen op en aan, en ook op het water is het een gezellige drukte.

Afbeelding

De nauwe doorgang richting Marstrand.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marstrand in zicht met het imposante fort.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Even wat foto's geplaatst voor u, om een indrukte geven hoe prachtig dit plaatsje is.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor redmiller » 10 Nov 2018, 20:32

Pascal,

het zal je al wel vast vaak zijn verteld, maar nog een keertje dan: Ik geniet ontzettend van jouw verslag van deze prachtige reis!!
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Martin65 » 10 Nov 2018, 22:22

En hier nog iemand die in volle teugen geniet.
Gebruikers-avatar
Martin65
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 16 Apr 2017, 21:35
ligplaats: Deventer
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten