Vakantie 2018 Zweden.

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 04 Nov 2018, 17:42

zebigbos schreef:Enig!
Ik lees enthousiast mee.


Leuk om te horen Zebigbos.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 04 Nov 2018, 17:51

Dag 17, 16-7-2018.

De wind is eindelijk gaan liggen en is nu zwak uit het oosten.
We zetten koers naar Svenborg, daar vinden we een plaatsje langs een steiger.
We blijken aan de startlijn te liggen van de wereldkampioenschappen triatlon, die over een uur van start gaan.
Zoiets zou in Nederland ondenkbaar zijn, dat je tussen de bedrijven door van de triatlon in de haven mag varen, weliswaar onder begeleiding van snelle ribs.
Dat is wat ons zo trekt aan Denemarken, weinig of geen betutteling, de gemoedelijke sfeer.
Als je in Denemarken door de polder fietst nemen de automobilisten gas terug en gaan stapvoets voorbij, in Nederland wordt dat haast een hachelijke onderneming.
We maken de start van alle groepen mee, er komen supporters vragen of ze mogen filmen vanaf onze boot, eerste rang.
Zo staan we op het stuurhuis dak naast Japanners en een Tsjech, en moedige we extra de Tsjechische, Japanse en Nederlandse deelnemers aan met een luid gejuich!
Als de rust is wedergekeerd besluiten we nog een stukje verder te varen naar het Thurobund, hier roeien we met de bijboot naar de wal en wandelen door de prachtige bossen met enorme bomen.
De wind, deze is weer toegenomen, maar redelijk, noord/oost 3 a 4.
Morgen komen we op ruimer water.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Arthur » 04 Nov 2018, 18:29

Prachtige reis Pascal, je snapt wel dat ik hem met gevoel volg zeker omdat je bijna bij mijn stek in Helgenæs bent, ik doe 2 gokken, of je gaat via Samsø, Ebeltoft, Grenaa en steekt over naar Zweden wat soms erg ruig is, of langs de kust van Sjælland naar Zweden wat iets rustiger is.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 04 Nov 2018, 18:42

Arthur schreef:Prachtige reis Pascal, je snapt wel dat ik hem met gevoel volg zeker omdat je bijna bij mijn stek in Helgenæs bent, ik doe 2 gokken, of je gaat via Samsø, Ebeltoft, Grenaa en steekt over naar Zweden wat soms erg ruig is, of langs de kust van Sjælland naar Zweden wat iets rustiger is.


Hoi Arthur,

Het wordt jou tweede gok, dit, omdat we onze pijlen hebben gericht op Bornholm.
Maar ook Helgenæs gaat in dit verhaal nog voorkomen, en inderdaad, het kan erg ruig zijn daar aan de westkust van Zweden, laat dat nu ook nog aanbod komen in dit verslag. :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 04 Nov 2018, 19:08

Oeps, foutje twee.
Laatst gewijzigd door pascall op 04 Nov 2018, 23:00, in totaal 1 keer gewijzigd.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 04 Nov 2018, 22:56

Dag 19,

Het is 11.15 dat we het anker uit de Deens bodem trekken, ons doel voor vandaag is het eiland Omø.
Eerst staat er nog behoorlijk wat wind maar deze neemt al snel af, wat er van overblijft is een lange deining die precies lang genoeg is om ons niet te doen slingeren.
Zo gaan we heerlijk op en neer en passeren een drukke scheepvaartroute.
Om 15.30 uur meren we af aan dit mooie eiland, het is jaren geleden dat we hier geweest zijn, inmiddels is de haven flink groter geworden en van alle gemakken voorzien, toch heeft dit het knusse eilandgevoel niet aangetast.



Afbeelding

Het ankerstekje.

Afbeelding

De vuurtoren op Omø.

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 05 Nov 2018, 20:22

Dag 20,

Vandaag gaan we meters maken, het is halfvier in de ochtend dat de kar op gang gaat.
De wind is afnemend en veranderlijk, uiteindelijk blijft er een windkracht 1over wat resulteert in een spiegelglad zeetje.
Tot Vordingborg hebben we tegenstroom, stroming ontstaat hier niet door eb en vloed maar door het opstuwen van wind.
In nauwe doorgangen kan dat nog lijden tot behoorlijke stromingen, maar hier valt het mee, en houd het op tot max 2km/h.
In Kalvehaven meren we even aan om boodschappen te doen en toppen tevens de dieselolietank af, met 515 liter is deze tot de rand gevuld.
We varen nog een klein stukje verder naar Nyord, we meren af ik in het zeer knusse haventje, het is tien over twaalf.
En het weer?
De temperatuur loopt tegen de dertig graden!

Afbeelding

De brug bij Kalvehaven.

Afbeelding

De aanloop naar Nyord.

Afbeelding

De tijd heeft hier stil gestaan.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 06 Nov 2018, 09:42

Dag 21,

Eigenlijk hadden wij onze zinnen gezet op het buitengewoon mooie, Deense, eiland Bornholm.
Maar uiteindelijk verleggen we onze koers naar het noorden, ondanks onze trage start hebben we best nog wat tijd om het wat verder op te zoeken.
We besluiten de scherenkust boven Göteborg een bezoek te brengen, en wie weet, kommen we nog in Noorwegen terecht!
De wind is oost drie en dat is meer dan genoeg .
Om tussen de eilanden naar openwater te varen moet je een grote ondiepte passeren waar een vaargeul zich doorheen slingert, voor diepstekende jachten is dit geen optie maar wij met onze één meter diepgang is dat geen enkel probleem.
Met deze windrichting zit je met het passeren van de ondiepte aan lager wal dus moet niet te hart waaien.
Het is 7.00 uur dat we van walsteken, anderhalf uur later zijn we over de ondiepte en verlegen we onze koers naar het noorden.
Ligt slingerend, wat even later op houd, varen we evenwijdig onder de kust, die uit krijtrotsen bestaat ,naar Kopenhagen.
De wind is inmiddels helemaal weggevallen en de temperatuur is 30 graden, het is 2 twee uur in de middag dat we afmeren in de jachthaven naast de kleine zeemeermin

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Watervliegtuig taxi, deze land en stijgt op in de haven :D

AfbeeldingAfbeelding

Met het bijbootje maken we een heuse grachten tour door deze prachtige stad.

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor Popeye » 06 Nov 2018, 13:22

pascall schreef:Afbeelding

Watervliegtuig taxi, deze land en stijgt op in de haven :D

Volgens mij watert het vliegtuig in de haven. :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Vakantie 2018 Zweden.

Berichtdoor pascall » 06 Nov 2018, 17:24

Zou zomaar kunnen :lol:
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Reiservaring

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten