verf ruwe ondergrond

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Daxiepaks » 02 Nov 2018, 18:59

Hallo,
Ik heb een oude zitbank afgebroken om er een nieuwe te gaan bouwen ;-) Eronder zitten delen die minder toegankelijk zijn van het schip en ik wil deze in een
"stevige verf" zetten.. Ik heb alles even opgeschuurd en in de owatrol gezet.. Maar welke verf/coating zou ik er nu best overzetten die :
-op veel ondergronden "pakt"
-een goede bescherming biedt

Zelf dacht ik al eerder aan bijgeverfd, of een soort dakcoating...

Het moet niet mooi strak zijn, wel degelijk.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Nov 2018, 19:25

Hier goede ervaring met epifanes bilge verf
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Roelof » 02 Nov 2018, 21:06

Lastig,

Ieder beschermend verf systeem staat of valt met een goede voorbereiding van de ondergrond; roest- en stofvrij, ontvet en een zo ruw mogelijk oppervlak van het kale staal. Oudere verflagen welke goed hechten goed schuren om een anker te creëren voor de nieuwe verf.
In elk geval geen roterende schuurschijven of komborstels gebruiken. Deze polijsten het staal tot het spiegelglad is maar geven geen ruwe ondergrond.

Je bent met een 1 component systeem begonnen dus hier moet je mee doorgaan. Ik adviseer om een goede primer aan te brengen met voldoende laagdikte (minimaal 300 micron) bv Vinyguard van Jotun. Als je uitgaat van 60 micron per laag met een roller zul je dus zeker 5 keer moeten rollen..... Als het niet cosmetisch is, zorgen dat de roller steeds erg nat is en niet "cosmetisch" uitrollen.
Lasnaden en hoekjes iedere keer met de kwast voorzetten omdat je hier met een roller slechte dekking krijgt.

succes,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Blacktoppie » 02 Nov 2018, 21:47

Ben het eigenlijk wel met roelof eens..

Dus kleine update van mijn vorige post, hoe heb ik het aangepakt.

Los zittende verf en roest weg halen. Rest goed schuren lekker grof.
Daarna alles in de owatrol gezet, 2 lagen want je kan de eerste keer wat missen.
Daarna 1 laag epifanes multi marine primer flink verdunt met..owatrol
Dan 2 lagen multi marine primer onverdunt.
Dan 2 lagen van willekeurig welk potje oude verf die nog in de schuur staat, hoe harder het stinkt hoe beter :lol: dan 2 lagen epifanes bilge verf
Tussen de lagen door heb ik alles goed laten drogen meestal tot een week dus er gaat wat tijd over..

De slechtste plekken heb ik 5 jaar terug op deze manier aangepakt en het ziet er nog steeds uit alsof het net gedaan is.

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor jade » 03 Nov 2018, 00:25

Blacktoppie schreef:Ben het eigenlijk wel met roelof eens..

Dus kleine update van mijn vorige post, hoe heb ik het aangepakt.

Los zittende verf en roest weg halen. Rest goed schuren lekker grof.
Daarna alles in de owatrol gezet, 2 lagen want je kan de eerste keer wat missen.
Daarna 1 laag epifanes multi marine primer flink verdunt met..owatrol
Dan 2 lagen multi marine primer onverdunt.
Dan 2 lagen van willekeurig welk potje oude verf die nog in de schuur staat, hoe harder het stinkt hoe beter :lol: dan 2 lagen epifanes bilge verf
Tussen de lagen door heb ik alles goed laten drogen meestal tot een week dus er gaat wat tijd over..

De slechtste plekken heb ik 5 jaar terug op deze manier aangepakt en het ziet er nog steeds uit alsof het net gedaan is.

Arco

Wat ik dan niet begrijp, pak je het zo goed aan met allemaal lagen die prima samengaan en ook best wat gekost hebben.
En dan toch kiezen om er twee lagen tussen te verwerken van een of ander verfje, je neemt een risico, waarom, om iets te besparen??
Had je volgens mij beter een beetje meer uit kunnen geven, en gewoon twee laagjes nieuwe coating ertussen gebruiken.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Daxiepaks » 03 Nov 2018, 10:45

Thx iedereen voor de info.. !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Blacktoppie » 03 Nov 2018, 10:48

@ jade

Ik snap je punt.

Vaak houd je oude resten over van andere projecten en weggooien vind ik zonde/milieu belastend dus gebruik het liever voor zoiets.
Zolang je het goed laat drogen en er geen haast klus van maakt. is er in mijn ogen niet veel mis en heb ik er best vertrouwen in.
Het is nou ook weer niet zo dat ik er troep tussen smeer.

@ daxiepax. Ik word bij ons op het werfje vaak uit gelachen omdat ik zo veel lagen smeer, meestal ben ik diegene die het jaar erop lacht als ze het verfwerk met 1 of 2 lagen weer opnieuw moeten doen.

Arco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Roelof » 03 Nov 2018, 12:27

Blacktoppie schreef:
@ daxiepax. Ik word bij ons op het werfje vaak uit gelachen omdat ik zo veel lagen smeer, meestal ben ik diegene die het jaar erop lacht als ze het verfwerk met 1 of 2 lagen weer opnieuw moeten doen.

Arco


Blacktoppie, je hebt groot gelijk. Verf kan alleen z'n beschermende werking geven als het voldoende laagdikte heeft. Een gesloten laag op zich is niet voldoende, dit bereik je al na 2 keer rollen. Goed om met een verder systeem op door te gaan maar als het zo blijft komt de roest er vrij snel weer doorheen.
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Mopolcamper » 03 Nov 2018, 12:38

Maar hoeveel lagen is dan tenminste nodig? Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat een 1-comp.-verfsysteem op staal 170 micron moet zijn en dat je per laag met kwast 20 micron opzet. Dat zouden dan 8-9 lagen zijn! Is dat niet wat veel?
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: verf ruwe ondergrond

Berichtdoor Roelof » 03 Nov 2018, 13:28

Laagdikte per "gang" hangt enorm af van de hoeveelheid vaste stoffen in de verf.
Hoe dunner de verf, des te minder vaste stoffen en des te minder dik deze kan worden aangebracht in 1 keer. Dan zul je idd veel meer lagen moeten aanbrengen om uiteindelijk een goede "droge laagdikte" te verkrijgen.
Het nadeel van dikke verf / primer is dat deze zich vaak niet mooi laat rollen.

Het mooiste is om de laagdikte te controleren met een Elco-meter, maar dat is duur gereedschap waar je verder weinig mee kunt.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten